roest op walsrollen

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

roest op walsrollen

Bericht door Stéfan »

hoe halen jullie roest van jullie walsrollen af?

Ik heb ( zoals velen al weten b;) ) pasgeleden een wals gekocht van Durston, 2ehands.

alleen voor het maken van de foto had die verkoopster al het vet van de rollen afgehaald. En nu zitten de rollen weer netjes in het vet ( zuurvrije vaseline ) Maar toch komen er een soort verweerplekjes op de rollen, en die lijken te zijn gegroeid ( kan ook dat het er al op zat, maar ben erg bang dat er wat mee is en dan ga je al sneller dingen zien )

de plekjes lijken op roest maar zijn niet roestbruin, maar meer een soort rood/grijs/bruin achtig. Weet iemand hoe dit komt en vooral wat ik er aan kan doen?

een leraar van mij raadde aan om de rollen te schuren dmv een buisje met schuurlinnen er overheen tegen de rollen aan te houden en dan te draaien, dat kan op zich best werken maar het zijn combirollen en dan word het octogoongedeelte ook meteen ondieper. Een andere leraar zei dat ik met schotch brite de rollen moest afnemen. dit schijnt geen krassen te maken. Nu zie ik voor me dat het best zou kunnen dat de geharde stalen rollen er geen last van hebben maar dat het iets zachtere geoxideerde ijzer er wel last van heeft en dat je zo alleen de roestplekken weghaalt. Alleen ik durf niet zomaar met iets waarvan ik niet zeker weet of het werkt op mij walsrollen gaan zitten.

Ik ben ook erg bang dat ik de rollen zou uithollen en opnieuw afdraaien schijnt 150 euro te kosten ( niet zo gek ook met gehard staal )

en die leraar die schotch brite adviseerde zei ook dat roest in feite zichzelf verspreid, maar dat lijkt me stug.

Wat moet ik doen?

alvast bedankt ( ook voor het lezen van het hele verhaal b;) )
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: roest op walsrollen

Bericht door Willem Parel »

Ik denk dat je je wat minder zorgen moet gaan maken, op bijna elke walsrol zit wel een vlekje.
Ik zou er niet te veel aan schuren en bewerken, ik zou hem gewoon gebruiken (beste remedie tegen roest... b;) )
Misschien een beetje bewerken met scotsch brite maar meer ook niet en lichtelijk in de olie of vaseline houden.
Als het je gerust steld, de mijne zitten al jaaaaaaaaaren vlekken op, ik heb er totaal geen hinder van, je schuurt en polijst en bewerkt je plaat toch altijd nog na het walsen.
Ook breiden die vlekjes bij mij zich niet uit, je walsrollen zijn gehard, dat afdraaien( wat ik niet aanraadt) zal dan opnieuw rondslijpen worden, maar ik zou hem liever origineel houden.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: roest op walsrollen

Bericht door Erika »

Sluit me aan bij Willem. Ik doe alleen bij de plekjes die door vitrex bijvooreeld aangetast zijn met een Eve lapje van korrle 4000 met Durston olie in smeren.
Alsje gaat zoeken hier op form moet er een svs voor walsrollen schoonschuren zijn. Maar dat was dan enkele rollen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: roest op walsrollen

Bericht door Maarten »

Net zoals op de wals van Willem zitten op mijn wals rollen ook wat vlekken. De wals noem ik dan ook liefkozend "vlekje" 8)

Er wordt ook roestoplosser verkocht (heb er geen ervaring mee). Het zou misschien kunnen helpen als het de "gezonde" delen
van de rol niet aantast?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: roest op walsrollen

Bericht door Willem Parel »

.....ik zeg..."gewoon doorgaan, wel vertroetelen maar geen zorgen maken, dan heb je er een leven lang alleen maar plezier van!"
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: roest op walsrollen

Bericht door Erika »

https://shop.drijfhoutnl.com/durston-olie.html

ik vertroetel al mijn gereedschappen met dit (en de vloer maasr dat was omdat ik een dopje vergeten was terug te plaatsen alvorens de fles om te gooien :) )
Top spul Het doet meer dan alleen vetten reinigt ook

dus eens in de tijd doe ik het even poetsen, dan ben ik de vlekjes weer iets kwijt :) en meteen vet
Maar het is gereedschap, dat ziet er als het goed is niet uit als nieuw.... wees aardig, maar weet het zijn Werk spullen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: roest op walsrollen

Bericht door peterspanje »

Ik gebruik gewoon de ketting olie van Lidl, of wat voor olie ik dan heb liggen, werkt prima, en ik woon net als Erika vlak bij zee, minder dan 500 meter er vandaan, maar dan in een warm klimaat 8) dus de vochtigheidsgraad graad is vaak heel hoog, 70% en meer. Ondanks dat, en ondanks de goedkoopste olie die ik kan vinden, zitten er nauwelijks roestvlekken op mijn ponsen, trekijzers wals etc. Ik denk dat het meer een kwestie is van ruimhartig gebruiken, dan van de kwaliteit of de olie!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: roest op walsrollen

Bericht door Willem Parel »

peterspanje schreef:Ik gebruik gewoon de ketting olie van Lidl, of wat voor olie ik dan heb liggen, werkt prima, en ik woon net als Erika vlak bij zee, minder dan 500 meter er vandaan, maar dan in een warm klimaat 8) dus de vochtigheidsgraad graad is vaak heel hoog, 70% en meer. Ondanks dat, en ondanks de goedkoopste olie die ik kan vinden, zitten er nauwelijks roestvlekken op mijn ponsen, trekijzers wals etc. Ik denk dat het meer een kwestie is van ruimhartig gebruiken, dan van de kwaliteit of de olie!
Nou....dan hebben jullie absoluut niet te klagen, ik woon dicht bij hunebedden, vaak onstuimig weer over de heidevelden en zo moet ik oppassen voor korstmossen op mijn wals, maar ik smeer er zo nu en dan pure reuzel op, geen centje pijn meer.
Zo, nu jullie weer.....
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: roest op walsrollen

Bericht door Erika »

Hier werd laatst de airco van het dak gehaald want werd tijd voor een nieuwe..
Enige wat er nog stond was de binnenkant van de airco (de koelbuizen) en de electra (open en bloot onder een rubberen kap)
Daar valt gewoon niet tegen te smeren.. Dat is gewoon accepteren dat we wat sneller dingen moeten vervangen .

Als ik mijn geredschap in de grote werkplaasts van de mannen laat liggen heb ik meer kans op roest. Minder goed geisoleerd en geen verwarming

Mijn werkplaats is goed geisoldeerd en de kachel brand de hele winter door en in de zomer hebben we hoop airco.
Dus zeedamp en vocht houden we zoveel mogelijk buiten, maar ik ben overgestapt op de durston olie omdat deze ook reinigd. Ik vond dit een prettige bijeenkomst en smeer al mn staal er mee in . :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: roest op walsrollen

Bericht door peterspanje »

Willem, serieus reuzel? Gaat dat niet ongelooflijk stinken ? Om maar niet te spreken van vliegen die het aantrekt, heel benieuwd of dit nou een geintje was??!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: roest op walsrollen

Bericht door Erika »

Zal niet meer stinken als die meeuwshit die nu om onze oren vliegen (naast de meeuwen zelf die ernstig hun kroost op de daken verdedigen)
ik voelde net nog een wooooooosh langs m'n hoofd, omdat ik met de hond op het terrein stond... b:D
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: roest op walsrollen

Bericht door Willem Parel »

peterspanje schreef:Willem, serieus reuzel? Gaat dat niet ongelooflijk stinken ? Om maar niet te spreken van vliegen die het aantrekt, heel benieuwd of dit nou een geintje was??!
Je moet Willem nooit serieus nemen, ik wilde alleen even over jullie verhalen met zeelucht heen....heb jij ooit korstmossen op een walsrol gezien?.... :T:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
John Gommans
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 138
Lid geworden op: woensdag 27-10-2010, 11:42
Ervaring: Overig
Woonplaats: Oudeschild

Re: roest op walsrollen

Bericht door John Gommans »

Ik heb tussen de rollen en het frame van mijn wals een spons geklemd.
Zo een om om de auto mee te wassen, die is lekker stevig.
Op deze spons gaat zo nu en dan een scheutje motorolie.
Zo blijven de rollen altijd geolied.


John
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: roest op walsrollen

Bericht door Abo »

Als je onder deze rubriek zoekt (onderhouden wals) vind je een dergelijk oplossing zoals ik hem toepas.
Daar vind je ook een foto van mijn wals met de toepassing van schuimrubber.

Olie gebruik ik niet omdat deze vloeibaar is.
Spons of schuimrubber maakt niet uit. Zo'n stukje schuimrubber vind je overal en hoef je niet eens te kopen.

Neutrale vaseline is niet zuur noch alkalisch en blijft -in mijn geval- aan of op het schuimrubber zonder uit te vloeien.
Heb dan ook boven en beneden een stukje schuimrubber geplaatst zodat beide rollen constant "ingevet" worden.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Re: roest op walsrollen

Bericht door smidje »

Hier op het forum stond ooit de tip (ik dacht van Daniel) om bij roest de rollen schoon te maken en dan koper te walsen.
Zelf nooit gedaan dus ik kan er verder niets zinnigs aan toe voegen.
Roest is een elektrochemische reactie en kan zich alleen uitbreiden als er vocht aanwezig is, vet houden is dus een prima voorzorgsmaatregel.
Van mijn leraar zilversmeden heb ik ook zuurvrije vaseline hiervoor leren gebruiken maar ik gebruik eigenlijk alle soorten olie/vettigheid onder het motto: Beter vetten dan schuren.
"Quality is a habit not an act"
Plaats reactie