Welke boomsoort voor geluiddempen en smeden?

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CreativeMind
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 17
Lid geworden op: donderdag 09-04-2015, 0:27
Ervaring: Overig
Woonplaats: Maarssen

Welke boomsoort voor geluiddempen en smeden?

Bericht door CreativeMind »

Hoi allemaal,

Als ik bezig ben met vervormen van materiaal op mijn aambeeld dat op mijn holle bureau staat. Krijg ik heel veel galmend geluid. En heb gelezen op het web dat een boomstam veel geluid kan dempen. Dus ben ik opzoek naar de juiste boomstam hiervoor.

Ook ben ik opzoek naar een houtsoort waar je holle vormen uit kan kerven, om erop te smeden met een hamer. Mijn anken zijn namelijk te klein om grotere platen hol in te slaan.


Een kennis van me verkoopt namelijk vele soorten boomstammen. Ik weet zelf namelijk niet wat voor soorten ik het beste kan gebruiken voor dit soort dingen.

De boomsoorten mogen niet zomaar splijten als ik op het aambeeld sla, of als ik plaatmetaal erop vervorm.

Weten jullie welke boomsoorten hier geschikt voor zijn?

Groetjes CreativeMind
"My fantasy world is my inspiration"
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Welke boomsoort voor geluiddempen en smeden?

Bericht door Abo »

Vergeet hout en ga voor een geluiddempende mat voor wasmachines, kost je ongeveer 11€

Als je echt voor hout wil gaan zoek je voor een zacht hout zoals den, populier, vurenhout, wilg en dergelijke.
Zorg wel dat het droog is, anders kan het splijten.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Welke boomsoort voor geluiddempen en smeden?

Bericht door Erika »

Ik heb een Els staan. Geweldig ding
En heeft wel een spleet, maar die zat er al toen ik m goed gedroogd, zonder bast kreeg !
Had ie al even gelegen bij diegene :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Welke boomsoort voor geluiddempen en smeden?

Bericht door Willem Parel »

Ik heb een eiken staan, eik staat bekend als een hele sterke en goede houtsoort.
Ook hier zit door droging wel een split in, maar slechts aan de kant.
Ik denk dat alle hout door droging wel gaat splijten, maar laten drogen is een must.
Ik had hem te vroeg in gebruik genomen en had een tas op de kop er een paar dagen op liggen, rood verroest en geëtst door het looizuur :OB
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
CreativeMind
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 17
Lid geworden op: donderdag 09-04-2015, 0:27
Ervaring: Overig
Woonplaats: Maarssen

Re: Welke boomsoort voor geluiddempen en smeden?

Bericht door CreativeMind »

Dankjewel voor jullie reacties, die kennis zei me dat het een wilg kon zijn. Maar hoe moet ik hem dan laten drogen? Of zou diegene het kunnen doen waarbij ik hem haal?
"My fantasy world is my inspiration"
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Welke boomsoort voor geluiddempen en smeden?

Bericht door peterspanje »

Als je hout te snel droogt springen er barsten in, langzaam drogen, bijvoorbeeld in een onverwarmde droge ruimte is het beste, maar duurt maanden....en maanden. Tussenoplossing is hem neerleggen in de centrale verwarming ketel ruimte als je die hebt.
Een creatieve oplossing is langsgaan bij een houtverwerkings bedrijf, eentje die merbau or merantie of eiken verwerkt, merbau is het beste, stukjes hout verzamelen van pakweg 15 cm, aan elkaar lijmen, MET DE KOPSE KANT naar boven, afschaven, kistje timmeren, of een oud vaatje, vullen met rivier zand, en daarop je gelijmde plankjes. Je zit voor de rest van je goudsmid leven goed 8)
Plaats reactie