Octogoon wals?

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
Birkertje70
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 29
Lid geworden op: maandag 27-06-2016, 15:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Octogoon wals?

Bericht door Birkertje70 »

Goedemorgen allemaal!

Mijn lief heeft mij weer eens verrast met een prachtig kado voor mijn werkplaatsje, een klein walsje, voor draad. Voor zover ik het zelf kan nagaan een zg. octogoon walsje.
Nu is mijn vraag, herkent iemand dit walsje, ergo, wie weet van welk merk dit walsje
20161028_213317.jpg
is?

Ten eerste om onze nieuwsgierigheid te bevredigen, maar ten tweede of we eventueel platte walsrollen op de kop kunnen tikken voor dit schatje!

Ik heb wat foto's gemaakt, maar mochten er detailfoto's nodig zijn, let me know!
Bijlagen
20161028_213401.jpg
20161028_213345.jpg
20161028_213333.jpg
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Octogoon wals?

Bericht door peterspanje »

Op de eerste plaats gefeliciteerd bofkont, mijn liefje heeft mij nog nooit verrast met gereedschap! Deze versie heb ik zelf nog nooit gezien, wel apart dat de hoogte van de rollen onafhankelijk bediend worden?! Als dat zo is, zou ik niet eens aan plaat beginnen, Maar voor draad een prima ding, zorg er wel voor dat de hoogte van de rollen wel gelijk staan, met een beetje staalwol roest verwijderen en goed in de olie zetten, ik heb er boven in een prop katoen met gewone motorolie, Erika zweert bij durston olie wat misschien beter is, maar ook een stuk duurder!
Birkertje70
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 29
Lid geworden op: maandag 27-06-2016, 15:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Octogoon wals?

Bericht door Birkertje70 »

Jaaaaaa...ik ben echt een enorme bofkont met zo'n lief, ik ben er dan ook heel erg zuinig op! **) Lief is erg enthousiast over mijn hobby en probeert me aan alle kanten te helpen op zijn manier, dus afgelopen vrijdag moest ik ineens mee in de auto om een verrassing op te halen!

De wals zit nog heel goed in de olie en het vet, hij is alleen ontzettend stoffig en vies, verder geen roest te bespeuren! Dus even schoonmaken en weer vetten en olieën dan moet ie weer helemaal top zijn!
Wij vermoeden zelf dat het echt al een oud beessie is, maar dat maakt mij niet uit. Er heeft ooit een plaatje opgezeten (van de fabrikant of met het merk erop ofzo) maar dat is dus weg, de gaatjes zitten er nog wel.

Hij is compleet demontabel en dat gaf ons het idee dat je er eventueel ook vlakke rollen in zou kunnen zetten. Nu is lief ontzettend handig (en heeft veel erg handige vriendjes) dus als het echt moet kunnen de rollen speciaal gemaakt worden, maar als we ze zo kant en klaar kunnen vinden zou natuurlijk een stuk makkelijker gaan. Dat de verstelhendeltjes beiden evenveel versteld moeten worden om een gelijkmatig resultaat te krijgen was uiteraard wel duidelijk b;)

En een dot katoen met motorolie bovenin??? Hoe moet ik me dat voorstellen Peter? Misschien dat je er een fotootje van kan plaatsen (ik ben heel visueel ingesteld).
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Octogoon wals?

Bericht door peterspanje »

Hier twee foto's, het verdient geen schoonheids prijs, maar het werkt al 6 jaar zonder ooit een roestvlekken te krijgen, en ik woon in zuid Spanje vlakbij zee, dus bijna het hele jaar door een hoge luchtvochtigheids graad!

Om speciaal rollen te laten maken zal behoorlijk wat kosten, daar het speciaal geharde rillen moeten zijn, misschien een alternatief om eens op aliexpress of HBM machines in Moordrecht te kijken? Of misschien ben je voorlopig goedkoper uit om je plaat per verschillende diktes in te kopen, restanten zilver is makkelijker om in bars te smelten en er draad van te maken dan om er plaat van te maken. Ik zou voor het laatste kiezen als je net ben begonnen en de financiën zijn aan de krappe kant
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Octogoon wals?

Bericht door Abo »

Deze wals is echt een ouwe rakker maar daarom niet minder bruikbaar.
Er zit geen reductie op wat het concept eenvoudig houdt.
Dat betekent dat een draai met de zwengel gelijk staat met dezelfde omwenteling van de assen.
Het voordeel van zo'n reductie is dat je minder kracht moet uitoefenen wat bij plaat walsen heel duidelijk merkbaar gaat worden.
Voor draad te rollen maakt het niet zoveel uit omdat je met een kleine oppervlakte werkt.
Als je echter denkt om deze om te bouwen naar een plaatwals, dan hou het in gedachte dat je flink wat spek mag gaan eten.
Ik kan niet zien of deze wals een korte zwengel heeft maar als dat zo is dan overweeg ook om de zwengel langer te maken.
Het helpt je met het hefboomprincipe. Je moet wel grotere cirkels draaien maar je wint aan kracht die dan weer moet kunnen verwerkt worden door die twee tandwielen aan je assen.

Het lijkt allemaal moeilijk wat ik schrijf en misschien is het een storm in een glas maar ik laat het je gewoon weten.

Ik zou ook gokken op Durston vanwege het bekende body en kleur.
Hier heb je het mail adres van Durston waar je voor algemen info terecht kunt.
Daar kan je je ook bevragen of het raadzaam is dit apparaat om te bouwen.
lucinda@durston.com


Succes ermee !!
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Octogoon wals?

Bericht door Abo »

Dit is een link naar de methode zoals ik het gedaan heb om mijn rollen te beschermen.
Aan jou om je keurze te maken welke je wil gebruiken.
Ik gebruik enkel vet i.p.v. olie omdat vet niet druipt of afloopt.

http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php ... als#p78310
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Octogoon wals?

Bericht door peterspanje »

Mooi systeem Abo, ziet er ook netjes uit, zonder die touwtjes die ik er omheen heb, ik gebruik meestal trouwens ketting olie van Lidl, dat is nogal dik en blijft er goed opzitten. Mocht ik ooit in een minder vochtige omgeving wonen dan zal ik dat ook eens uit proberen, al is het alleen maar voor het zicht!
Birkertje70
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 29
Lid geworden op: maandag 27-06-2016, 15:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Octogoon wals?

Bericht door Birkertje70 »

:thx: :thx: :thx:
Hartelijk dank voor je inbreng Abo, ik ga morgen meteen een mailtje naar Durston sturen om te zien of zij mij wijzer kunnen maken!
Ook wat betreft je uitleg over het onderhoud en behoud van mijn walsje, top!
En je zegt dat je het herkent als zijnde een oud walsje, misschien enig idee hoe oud? Daar ben ik dan wel weer nieuwsgierig naar...ik ben gek op oude dingen, ik heb jaren victoriaanse kleding genaaid op een antieke trapnaaimachine uit 1879, dat gaf me altijd een heel bijzonder gevoel!
Peter Spanje, ook jij natuurlijk hartelijk dank voor je inbreng, uitleg en foto's, erg fijn!

Wat betreft het eventueel zelf maken van de rollen voor de wals, ik moet hierbij vermelden dat lief van huis uit instrumentmaker is en in de loop der jaren een ontzettend groot netwerk heeft opgebouwd met allerlei mensen die echt van alles kunnen en maken. Dus daar maak ik me dan niet zo druk om dat dat niet zou gaan lukken. Het is meer dat het gewoonweg handiger/makkelijker/sneller is om ze ergens kant en klaar aan te schaffen.
Er zit een (naar mijn idee) erg lange slinger aan voor zo'n klein apparaatje, ook dit gaf ons het idee dat er waarschijnlijk ooit wel vlakke rollen bij geweest zijn... dus met dat spek kweken zal het wel los lopen :thumbsup:
Plaats reactie