vast armbandje in sterling zilver (stevig maken)

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
elleetmoi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: zaterdag 30-07-2016, 9:54
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

vast armbandje in sterling zilver (stevig maken)

Berichtdoor elleetmoi » dinsdag 13-12-2016, 11:42

Ik zou voor de eerste keer een vast armbandje in sterling zilver willen maken.
Ik heb een vierkante draad van 2 mm dik. De bovenkant wil ik plat slaan om een naam in te zetten.
En dan wil ik gewoon het armbandje vormen met een open stuk onderaan om het aan te kunnen doen rond de smalle kant van de pols.
Nu vraag ik me af of ik iets moet doen om het zilver stevig genoeg te maken zodat het niet te veel vervormd.
Moet ik het opwarmen?
Bedankt alvast voor jullie hulp!
MerlinLaForge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: donderdag 12-12-2013, 0:31
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Goes

Re: vast armbandje in sterling zilver (stevig maken)

Berichtdoor MerlinLaForge » dinsdag 13-12-2016, 19:17

Armbandje geheel uitsmeden om zo hard en Stug mogelijk te maken, gesloten armband om te beginnen, kun je hem goed in vorm smeden op je tribulet en netjes afwerken voordat je de "opening" eruit haalt en daarmee ook de soldeernaad.

Bijvoorbeeld , maar wellicht zijn er meer en/of betere aanpakken die voor jou makkelijker werken.
MerlinLaForge
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 783
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: vast armbandje in sterling zilver (stevig maken)

Berichtdoor Abo » woensdag 14-12-2016, 11:24

Als je het sterling zilver al hebt dan sluit ik me aan bij wat Merlin schrijft.
Wat de dikte betreft van je armband, 2 mm is niet veel om mee te werken.
Eigenlijk had je al vanaf het begin moeten denken aan de hardheid van je zilver.
Het zodanig kiezen voor het moment van het uitgloeien dat je bij de laatste behandeling al een maximale hardheid behaalt hebt.
Daarom dat Merlin ook schrijft om je armband in gesloten vorm te smeden, heeft hij 100% gelijk in.

Er bestaat ook nog een proces dat precipitatie noemt waarbij gebruikt gemaakt wordt van de eigenschappen van koper in het zilver.
Hiervoor heb je echter wel een oventje nodig.

Mocht je de kans hebben om argentium te kunnen kopen, dan is dat de betere oplossing.
Argentium kan heel gemakkelijk gehard worden in een gewone keukenoven plus de hardheid is groter dan die van sterling zilver.

Wat het smeden aangaat. Ga niet met bruut geweldig op je armband timmeren maar doe dat met veel kleine slagjes.
Het effect van die vele slagjes is groter dan die ene flinke slag PLUS je hebt veel betere controle over de vervorming van je materiaal.
Smeed niet alleen de bovenzijde maar alle zijden. Zo krijg je een optelling van alle vervormingen voor het bereiken van een maximale hardheid.
Naarmate je korter bij het eindresultaat komt gebruik je een goed gepolijste planeerhamer als je hem glad wil hebben.
Wil je de structuur behouden van je hameslag , dan polijst je de gebruikte hamer.

Succes!
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: vast armbandje in sterling zilver (stevig maken)

Berichtdoor ErwinG » woensdag 14-12-2016, 11:54

Ik had laatst eenzelfde soort vraag; je kunt hier lezen wat daaruit voortgekomen is: materiaaldikte zilveren armband
Na het vormen (en voor het zetten van de steen) heb ik de armband op een triboulet flink gemept met een kunststof hamer.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 335
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: vast armbandje in sterling zilver (stevig maken)

Berichtdoor Briolet » zondag 18-12-2016, 15:39

De draad is 2x2 mm en als je dan de bovenkant plat slaat zul je daar niet veel meer dan 1 mm dikte over houden. Als je dan ook nog de onderkant open laat, zal het snel verbuigen op dat platte deel. Ook als je het zilver uithard.

Klassiek Sterling zilver is wel uit te harden, maar dat gebeurd bij een temperatuur waarbij alles oxideert. Dan moet je erna nog weer schuren en polijsten. Argentum sterling zilver kun je bij veel lagere temperatuur uitharden. Zoals Abo schrijft, kan dat in een gewone keuken oven bij een temperatuur waarbij het niet zichtbaar oxideert.

NB Argentum is ook Sterling Zilver, want voor de term 'Sterling zilver' is alleen het zilver aandeel bepalend.
lucebert
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 29
Lid geworden op: zaterdag 03-06-2017, 12:12
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Gent
Contacteer:

Re: vast armbandje in sterling zilver (stevig maken)

Berichtdoor lucebert » zaterdag 22-12-2018, 13:16

Ik lees hier dat je zilver kan uitharden met de gewone keukenoven. Heeft daar iemand ervaring mee? Lukt dat goed bij de vrij lage temperatuur. Ik heb namelijk een handleiding die zegt dat het op 316 graden moet.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Contacteer:

Re: vast armbandje in sterling zilver (stevig maken)

Berichtdoor @tjuh » zaterdag 22-12-2018, 20:52

Argentium zilver kan je ook op een lagere temp uitharden, alleen moet het dan langer in de oven blijven liggen.

gewoon 925 zilver heeft een hogere temp nodig.

Advertentie

Terug naar “Vormen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast