Draaddikte voor wals

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Sterre
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: donderdag 28-04-2016, 9:29
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Draaddikte voor wals

Berichtdoor Sterre » zaterdag 22-04-2017, 11:59

Ik heb steeds een probleem als ik een bepaalde maat van een draad moet walsen. Bvb ik moet een draad hebben van 2,5mm hoogte en 5 mm breed. Met welke vierkante draad moet ik dan beginnen met walsen? Wanneer moet ik dan beginnen met hem plat te walsen. Ik heb al ondervonden dat hij sneller in hoogte verkleint dan dat hij verbreedt ? Bestaat er een soort van tabel? Hopelijk kunnen jullie mij helpen en advies geven.Mijn schuif ligt nl. al vol met vezchillende soorten draad :-O
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5716
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Draaddikte voor wals

Berichtdoor Erika » zaterdag 22-04-2017, 14:15

WAt is je basismateriaal, dus van waaruit begin je met walsen, plaat , rond, ocotogoon
En wat zijn je maten wat je voor elkaar krijg nu dan?

Als ik zoiets nodig heb, dan giet ik al in de richting van die maat een stripje en moet je natuurlijk ook altijd rekening houden met verlies na afwerken dus als ik uiteindelijk 2,5 x 5 moet hebben dan houd ik het net even breder en dikker. Omdat je vaak toch wel wat moet vijlen en schuren aan het materiaal
ik denk dat ik tot 4,3/4.5 'vierkant'octogoon was en dan langzaam naar de dikte. Bij 3 zou ik dan eens kijken hoe breed het nu is en dan na uitgloeien (nooit van richting veranderen bij walsen, alleen na uitgloeien kan dat wel) nog in de breedte door de wals om die maat te krijgen.

Als je band niet te lang is kun je het ook nog in de breedte walsen ipv de lengte. Dan kun je na uitgloeien de band een kwartslag draaien. Dan kun je de breedte walsen.
Trekijzer kan ook nog een goede zijn voor exacte maten
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Sterre
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: donderdag 28-04-2016, 9:29
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Draaddikte voor wals

Berichtdoor Sterre » zaterdag 22-04-2017, 14:57

Dankjewel voor de reactie.
Ik werk in zilver, de eerste poging had ik ronde draad van 5mm. Ben ik vierkante draad gaan walsen en gestopt op 4mm. Daarna beginnen pletten voor de breedte te krijgen. Maar ik zat snel al aan 2,3X 4,3 ongeveer. Dus maar gestopt .
Daarna heb ik een nog een een vierkante draad gevonden van ongeveer 4,3mm. Beginnen pletten maar ben ook weer veel te dun uitgekomen.

Ik begrijp wat je zegt als je op voorhand even nadenkt en misschien al je zilver smelten in de vorm dat het beste uitkomt. Maar helaas heb ik nog geen materiaal om te gieten . Ik heb nog geen serieuze brander. Ik doe alles met een handsoldeerbrander, dit lukt aardig maar zeker niet om te smelten.. Misschien is het even tijd om naar iets zwaarders uit te kijken.
Nu heb een beperking van verschillende draad en plaat die ik aankoop.

Heb toch iets bijgeleerd van je reactie, dankjewel hiervoor
Gebruikersavatar
RobertGlotzbach
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 10-04-2017, 19:20
Ervaring: Overig
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Re: Draaddikte voor wals

Berichtdoor RobertGlotzbach » zaterdag 22-04-2017, 15:52

Kun je misschien uitgaan van plaat 2.5mm dik en dat op 5mm laten knippen?
Of kom je dan niet aan de juiste lengte?

Groet, Robert
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Draaddikte voor wals

Berichtdoor Cees » zaterdag 22-04-2017, 17:28

Als je uitgaat van 2.5 mm dik plaat dan zou ik liever zagen dan knippen want anders moet je alijd nog de kniprand wgvijlen,
Door de knipschaar plet de plaat wat aan de zijkant, wil je 2.5 mm dik hebben en 5 mm breed en het wordt geknipt dan heb je om het mooi strak te krijgen toch een breedte van 6.5 nidig schat ik zo. Die 1.5 wordt dan vijlsel, wegvijlen kniprand aan beide zijden. Hoe dikker het materiaal hoe groter de kniprand.

Bij het walsen strek je het materiaal alleen maar, in de breedte zet het in principe niet uit, maar als je het een beetje scheef in de wals steekt dan weer wel, maar we gaan er van uit dat je iets recht wil houden b;)
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4163
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Draaddikte voor wals

Berichtdoor Willem Parel » zaterdag 22-04-2017, 19:50

Ik dacht al, daar moet ik iets van hebben liggen, wie wat bewaard heeft wat.....
Bijlagen
image.jpeg
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Melodica
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: vrijdag 03-03-2017, 19:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Draaddikte voor wals

Berichtdoor Melodica » zondag 23-04-2017, 20:55

Geweldig, net waar ook ik naar op zoek was..... Nieuwe wals en geen idee van maten....
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Draaddikte voor wals

Berichtdoor Cees » maandag 24-04-2017, 0:57

Weer wat geleerd, maar eens uitproberen
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Sterre
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: donderdag 28-04-2016, 9:29
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Draaddikte voor wals

Berichtdoor Sterre » donderdag 04-05-2017, 16:09

Super , dankjewel Willem en andere voor de toelichting. Weer veel bijgeleerd . Ik heb maar een ring gekocht bij bijoux zodat ik hiermee aan de slag kon op de cursus Edelsteenzetter . Volgende keer wals ik hem zelf met de info die ik gekregen heb x

Advertentie

Terug naar “Vormen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten