bandring maken

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
DEKJ
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 21
Lid geworden op: maandag 29-08-2016, 10:08
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

bandring maken

Berichtdoor DEKJ » dinsdag 09-05-2017, 8:39

Goedemorgen allemaal

Ik zit in mijn eerste jaar Goudsmid avondschool syntra

Mijn eindwerk is al af, ondertussen heb ik ook cadeautje voor Moederdag voor mijn schoonmoeder gemaakt.

Echter heb ik nog 4 lessen over, en zou dus doodgraag voor mezelf iets maken.

Maar ik weet niet goed hoe ik hieraan moet beginnen.

Ik zou heel graag onderstaande ring maken in paardenhaar, aldanniet met steentje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Volgens mij is dit een bandring maken
Dan vierkante draad trekken, en 2 ringen maken die net iets groter is als je bandring of opkloppen op triboulet?
Aan elkaar solderen en dan plaatje erop solderen?

Maar is dit juist?

Ik weet wel de lesgever zal zeker helpen. Maar toch wil het graag zelf ook al op voorhand weten.



Volgens mij is deze met buis gemaakt. en dus eerst buis maken uitzagen deel van paardenhaar en dan ring afwerken
Afbeelding
Zmrzlina
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: vrijdag 27-11-2015, 11:29
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: bandring maken

Berichtdoor Zmrzlina » woensdag 10-05-2017, 15:36

Dat wil ik ook wel graag weten.
Ik wil voor mijn broer een armband met paarden haar maken waar het haar ook wat dieper in het plaatje ligt. De de ringen maar dan vlak.
Ik zelf nog geen idee hoe het paardenhaar vast te maken. Ik denk met lijm en daarna een vernis erover ofzo. Weet iemand hoe je daar mee om gaat.

Ik heb wel niet de luxe om lessen over te hebben dus het is nu haasten om het eindwerk af te krijgen en dan in de zomer de armband.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 621
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: bandring maken

Berichtdoor ErwinG » donderdag 11-05-2017, 8:52

DEKJ schreef:Volgens mij is dit een bandring maken
Dan vierkante draad trekken, en 2 ringen maken die net iets groter is als je bandring of opkloppen op triboulet?
Aan elkaar solderen en dan plaatje erop solderen?

Maar is dit juist? Ik weet wel de lesgever zal zeker helpen. Maar toch wil het graag zelf ook al op voorhand weten.

Dat gaat denk ik wel werken. Je zou ook eens naar deze tutorial kunnen kijken: Ganoksin - Make three part silver ring. Niet exact het model uit je voorbeeld, maar ook een oplossing.

DEKJ schreef:Volgens mij is deze met buis gemaakt. en dus eerst buis maken uitzagen deel van paardenhaar en dan ring afwerken

Ik vind het er meer op lijken dat ze een goot uitgefreesd hebben in een massieve ring. Maar er zijn vaak meerdere wegen die naar Rome leiden. Als je buis gaat buigen, moet je er wel aan denken dat buis vervromt als je het zonder meer rond gaat buigen.
Afbeelding
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 129
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Re: bandring maken

Berichtdoor Marja » donderdag 11-05-2017, 11:44

IK heb een keer zoiets gemaakt door een platte ring met 2 bolponsen zo te vervormen dat er rondom een gootje ontstond. Het was nog een hele uitdaging de paardenharen vlecht erin te lijmen of met uv hars vast te maken. Doordat het heel stuk materiaal is buigt het niet eenvoudig rond. je moet in elk geval iets van een versiering maken waar je de uiteinden van de vlecht in verbergt. Ik kan de foto van mijn ring niet vinden helaas.
Succes
Marja
MerlinLaForge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: donderdag 12-12-2013, 0:31
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Goes

Re: bandring maken

Berichtdoor MerlinLaForge » zondag 14-05-2017, 22:28

Zoals eerder beschreven is een goede optie.
Uitdraaien van een massieve ring is ook handig als je het materiaal/gereedschap hebt, dan is het mooi naadloos.
Hol rondzetten is een no-go. ( voor mij)
Snel en goedkoop is gewoon bestellen natuurlijk, maar dat is smeedtechnisch weer niet het antwoord als je vraagt hoe je het zelf maken moet.

De twee bandringen zou ik juist tegen de goede maat aan maken en de binnenring erin oprekken tot het strak zit.

Het haar inharsen in epoxy kun je ook op verschillende manieren doen, maar dat kun je misschien beter laten vertellen door mensen die het vaker doen dan ik.
MerlinLaForge
MerlinLaForge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: donderdag 12-12-2013, 0:31
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Goes

Re: bandring maken

Berichtdoor MerlinLaForge » vrijdag 02-06-2017, 22:32

Deze zijn op dezelfde manier gemaakt , ik weet niet of het duidelijk genoeg is zo. Ik wil er een svs van maken als je dat beter helpt?

In dit geval is het mooi dat de aangesmolten randje aan de binnenkant niet versmolten is met het oppervlak van de binnenring zelf , vind ik.
de foto is maar uit mijn telefoon; de spiegeling vertekend; de bovenkant van de buitenste ringen is gewoon strak en glanzend zilver.
IMG_4495.JPG
MerlinLaForge
MerlinLaForge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: donderdag 12-12-2013, 0:31
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Goes

Re: bandring maken

Berichtdoor MerlinLaForge » vrijdag 02-06-2017, 22:36

Nog een voor iets duidelijker misschien, maar ook niet te best
Bijlagen
IMG_4500.JPG
MerlinLaForge
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 621
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: bandring maken

Berichtdoor ErwinG » zaterdag 03-06-2017, 12:23

MerlinLaForge schreef:Deze zijn op dezelfde manier gemaakt , ik weet niet of het duidelijk genoeg is zo. Ik wil er een svs van maken als je dat beter helpt?

In dit geval is het mooi dat de aangesmolten randje aan de binnenkant niet versmolten is met het oppervlak van de binnenring zelf , vind ik.
de foto is maar uit mijn telefoon; de spiegeling vertekend; de bovenkant van de buitenste ringen is gewoon strak en glanzend zilver.
IMG_4495.JPG

Mooie ringen!
Afbeelding
MerlinLaForge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: donderdag 12-12-2013, 0:31
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Goes

Re: bandring maken

Berichtdoor MerlinLaForge » zondag 04-06-2017, 20:06

Dank je. Ik maak van de week een extra fotootje ervan voor de duidelijkheid
MerlinLaForge
MerlinLaForge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: donderdag 12-12-2013, 0:31
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Goes

Re: bandring maken

Berichtdoor MerlinLaForge » maandag 05-06-2017, 14:41

Extra foto,
Bijlagen
IMG_4594.JPG
MerlinLaForge
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 621
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: bandring maken

Berichtdoor ErwinG » maandag 05-06-2017, 19:14

:thx:
Afbeelding

Advertentie

Terug naar “Vormen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast