scharniertje met buisjes

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
lucebert
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: zaterdag 03-06-2017, 12:12
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Gent
Contacteer:

scharniertje met buisjes

Bericht door lucebert »

De buisjes die je aan een plaat soldeert om te gebruiken als scharnier, maken jullie die zelf of koop je die altijd?
Hoe maak je een mooi buisje?
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: scharniertje met buisjes

Bericht door @tjuh »

ik heb/doe beide, ligt aan de diameter, tijdsdruk etc.

als je het nog nooit hebt gemaakt zou ik zeker met een grote diameter beginnen, sws altijd een grotere diameter maken als je nodig hebt want je kan ze altijd kleiner trekken met het trekijzer.

benodigdheden buiten je standaard uitrusting;
scharnierank (heeft meerdere maten half ronde sleuven) en vormers (als je een bolponsenset hebt kan je die ook gebruiken op een losse ank)
penhamer
en trekijzer(s) en tang

je zaagt een strip (ligt aan je beoogde diameter hoe breed) van zeg 1cmx15cm de laatste 1,5-2 cm zaag je taps toe \_/, dit wordt de kant welke je later door het trekijzer steekt, vandaar dat je daar minder materiaal wilt hebben zitten.

vervolgens leg je deze in een van de sleuven waar die net in valt qua breedte en legt dan de (bol)bons er in de lengte op en begint te hameren, elke keer een smallere sleuf (en uiteraard tussendoor het zilver ontlaten) totdat je ongeveer 75% rond bent en dan kn je proberen 'm door je trekijzer te halen om het laatste stukje sluitend te krijgen.

Daarna (ligt aan wat je er verder mee van plan bent, je kan het dus soms overslaan) de naad solderen en eventueel gelijk een paar verschillende maten van trekken.
lucebert
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: zaterdag 03-06-2017, 12:12
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Gent
Contacteer:

Re: scharniertje met buisjes

Bericht door lucebert »

Dank voor het uitgebreide antwoord @tjuh. Daar kan ik een heel eind mee weg. Je bent een held.
lucebert
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: zaterdag 03-06-2017, 12:12
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Gent
Contacteer:

Re: scharniertje met buisjes

Bericht door lucebert »

Bijkomend vraagje: hoe dik zou ik het metaal voor een buisje van 5mm diameter walsen?
Voor een armband die bestaat uit een 6 tal platte scharnierende plaatjes, welke sluiting is mogelijk?
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: scharniertje met buisjes

Bericht door @tjuh »

ligt aan je ontwerp; wat staat mooi qua diameter buis. stel dat buis van 4mm mooi staat dn kan je best een wanddikte van 1mm nemen, maar bij een buis van 2mm diameter kan dat dus totaal niet. houdt er ook rekening mee dat je klinkdraad er strak in moet passen zonder teveel speling en dat die draad (in zilver) toch wel wat dikte mag hebben om het goed lang vol te houden, ik prefereer minimaal 1.2mm. Bij goud kan je uiteraard dunner werken.
lucebert
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: zaterdag 03-06-2017, 12:12
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Gent
Contacteer:

Re: scharniertje met buisjes

Bericht door lucebert »

Dank je wel @juh. Nog voorstellen wat betreft mijn tweede vraag?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: scharniertje met buisjes

Bericht door Erika »

Scharnierslot of stiftslot
Staafje door buisje heen, ligt aan je ontwerp welke manier beste is. Met veren of alleen schroefdraad, klemmend kan ook


Bakslot maken is ook optie, maar zal wat meer zichbaar zijn dan een sluiting verstopt in een van de scharnierbuisjes.
Klapslot kan ook, iets met een haaksluiting kan ook.
Maar zoals gezegd: ligt aan ontwerp wat beste en mooiste is.

anders even overleggen met degene bij wie je de cursus volgt die zal vast goede tips kunnen geven.
Heb je boeken? ook daar kun je vaak wel inspiratie vinden
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
lucebert
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: zaterdag 03-06-2017, 12:12
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Gent
Contacteer:

Re: scharniertje met buisjes

Bericht door lucebert »

De cursus is alweer voorbij en die begint in september opnieuw.
Ik zoek naar beschrijvingen van hoe je een praktisch scharnierslot maakt, dank je Erika.
Plaats reactie