organische stijl werkwijze??

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
Aquarex
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zaterdag 07-10-2017, 19:45
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

organische stijl werkwijze??

Bericht door Aquarex »

Beste,

Ik zou graag juwelen maken in organische stijl (zie foto bijlage).

Hoe maak ik de rand van de ring? Is deze gesmolten? Iemand hier ervaring mee?

De structuur die erop aangebracht is is deze erin gewalst?

Graag wat tips, zou hier echt graag iets mee maken.
Schermafdruk 2018-02-28 13.17.01.pdf
(43.93 KiB) 405 keer gedownload
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: organische stijl werkwijze??

Bericht door Erika »

Ik denk dat je reticuleren als techniek. Ja smelten mss heb je hier ook iets aan
viewtopic.php?t=6155
viewtopic.php?t=6115

Niet altijd doen de foto's het meer, Photobucket is gestopt ermee, maar het eerste topic gaat over een zelfde soort ring

De afwerking kan ook door reticuleren gebeuren, maar ook door walsen met structuur of zandstralen en dan de randen bruneren


Ik heb een LT brander en deze ook nog aangepast met een een stukje buis zodat er een soldeernaald op kan, nog fijnere vlam.
DAn kun je gerichter smelten, zeker met goud,
Dit is een techniek daar moet je echt gaan spelen met je vlam, kijken wat wanneer doet etc.

Maar in principe denk ik dat de ring is geretucileerd en gezandstraald met grof zand. of voor het smelten in de wals met grof schuurpapier en natuurlijk beschermplaten voor je walsrollen
Bedenk wel dat elk metaal en elke legering eigen eigenschappen heeft. Wat je met zilver kan met reticuleren gaat in het goud toch anders.
Je kunt ook niet kiezen voor wasmodel of metalen model te maken en deze dan matrijs van te laten maken te laten gieten


De foto is niet heel scherp.
Misschien kun je het hier ook plaatsen als foto, direcht zichtbaar in het topic, nu moeten mensen het gaan downloaden en het is veel makkelijker als het beeld direct zichtbaar is :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Aquarex
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zaterdag 07-10-2017, 19:45
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: organische stijl werkwijze??

Bericht door Aquarex »

Heel hartelijk bedankt!!

Als de ring klaar is toon ik mijn resultaat
Plaats reactie