Massieve (gouden) ringen rond krijgen

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Massieve (gouden) ringen rond krijgen

Bericht door Janna »

Hallo allemaal,
Voor mij alweer een flinke tijd terug dat ik hier op het forum kijk!

Ik moest aan jullie denken nu ik bezig ben met een flinke gouden 14k ring. Deze loopt op in dikte en ook in breedte. Van 1,5mm dik naar 2,8mm bovenop. En in breedte van zo'n 6mm naar 11mm.
Het dikste/breedste stuk is dus 2,8x11mm.
Nu was het voor mij even zoeken hoe ik deze ring rondkreeg. Van platte strip naar ring, bedoel ik dan. Meestal maak ik fijne tot reguliere ringen. Dus dit komt niet vaak langs.
Ik vind het altijd leuk om allerlei gereedschap te proberen, tot ik dé manier vindt om iets voor elkaar te krijgen.
Wat heb ik geprobeerd:
-Ringenbuigtangen, dit lukt bij deze ring met mijn bescheiden spieren niet b;)
-Scharnierank, dit ging een beetje, maar de scherpe randen geven diepe groeven in het goud die later weer strak moeten worden gevijld, wat jammer is (materiaalverlies)
-Gewone holank, dit schoot gewoon niet op!

Daarna heb ik de ring (inmiddels iets meer dan halfrond) in verschillende posities onder het stuikapparaat gelegd. Zie de foto. Met weinig kracht is de ring zo rond te krijgen. Hij moet hiervoor wel al gedeeltelijk rond zijn gezet. Aangezien ik even dacht: gaat dit me nog lukken vandaag? :ohno: ben ik erg blij met deze methode en daarom wil ik het even delen. Voor iedereen van jullie met niet al teveel spierballen. :tandpasta:

Wie van jullie maken vaker massieve ringen? Ik zou het leuk vinden om te horen hoe jullie zo'n stevige ring rond krijgen!
Bijlagen
IMG_20180306_145023.jpg
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Massieve (gouden) ringen rond krijgen

Bericht door Cees »

Hoi Janna, leuk weer eens wat van je te horen. Meestal gebruik ik mijn platte scharnierank met een stalen staaf en kunststof hamer.
Ook ik had last van die scherpe randen en heb de scharnierank op de scherpe randen met schuurpapier bijgeschuurd. zodat deze een stuk minder scherp zijn.
Een andere optie is om in hardhout een halve ronding te maken, dit geeft geen inkepingen in het metaal als je dat als scharnierank gebruikt.

Ik begin altijd in de grootste ank en werk dan langzaam door naar kleiner, maar dat zal jij ook wel doen.

En wat jij doet je ringoprekapparaat gebruiken gaat natuurlijk ook.
Een andere optie is om een blok lood als ondergrond te gebruiken met een stalen staaf en hem daarop rond te kloppen. Het lood kan je al voorvormen. Dit heb ik in het verleden wel eens gedaan met 2 x2 mm 14K goud, je moet dan wel uitkijken dat er geen lood op je goud achter blijft. 14k goud blijft toch stug materiaal om, om te zetten zeker als het wat dikker is
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Massieve (gouden) ringen rond krijgen

Bericht door Erika »

Ik doe het in de bankschroef, natuurlijk met beschermplaten, aanknijpen. Vind ik wat meer grip heb en beter kan richten dan met de ringenpers.
Tot de naad mooi strak is dan solderen, goede vermening zodat de naad stevig is en dan met de ringenpers rond maken of met hamer en tribulet.

of als je genoeg goud hebt . wasmodel en dan gieten in delftse aarde :)

lekkere ring!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie