Witgoud rechthoekig staafje torderen

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
Muturis
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zondag 12-03-2017, 13:38
Ervaring: Professioneel goudsmid
Contacteer:

Witgoud rechthoekig staafje torderen

Bericht door Muturis »

Hoi! Goedemiddag.

Heeft iemand hier wel eens een witgouden rechthoekig staafje getordeerd? ik wil er een halve slag in maken maar twijfel een beetje wat de beste aanpak is.
Of ik dit beter heet kan stoken en dan torderen of dat dit ook wel lukt als ik het koud doe.

Ik heb uiteindelijk twee varianten, een is 3mm breed x 2,3 en de ander is 2x 2,5 mm. hier wil ik dan bij beide een halve slag in maken. Zoiets als dit: https://cdn.supadupa.me/shop/1238/image ... 1407770846

Benieuwd naar een antwoord! :)

Groetjes marijntje
Suzanne
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: maandag 15-04-2019, 19:56
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: Witgoud rechthoekig staafje torderen

Bericht door Suzanne »

Ik heb in mijn 2e tm 4e les dit ringetje gemaakt. Ben verder zelf dus nog vrij onervaren. Ik heb het zilver uitgegloeid, vervolgens recht geslagen, gemateerd en gepolijst en vervolgens met twee tangen getwist. Ik heb dit eerst een paar keer geoefend op messing (ook om te checken of de tangen geen afdruk zouden achterlaten. De conclusie was wel, heel goed dichtknijpen, zodra het iets slipt is er een hoekje van de vierkante vorm af..

Veel plezier! En succes
Bijlagen
20190425_222144.jpg
Wat is goudsmeden toch een prachtig ambacht ♡
www.lija-jewelry.nl
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Witgoud rechthoekig staafje torderen

Bericht door Evert J@n »

in ieder geval uitgloeien. Gebruik zeker een paralleltang en een bankschroef(m.beschermbekken) of twee paralleltangen. Anders krijg je lelijke hoeken.
Plaats reactie