Wals hbm ervaringen?

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
Saskia Wille
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: vrijdag 01-03-2019, 15:30
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Bergen op Zoom
Contacteer:

Wals hbm ervaringen?

Bericht door Saskia Wille »

Screenshot_20191218-225638_Chrome.jpg
Ik wil graag een strekwals aanschaffen. Bij Hbm hebben ze 2 opties. Heeft iemand ervaring met 1 van deze walsen? Ik wil weten of de kwaliteit goed is en of de duurdere wals ook veel beter is.
Bijlagen
Screenshot_20191218-225615_Chrome.jpg
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Wals hbm ervaringen?

Bericht door @tjuh »

ik heb toevallig de mini gekocht omdat ik erg nieuwsgierig was en het bij een workshop op locatie wou in kunnen zetten..

de halfrondrollen binnen in het frame zijn niet slecht. de platte wals aan de zijkant is slecht te gebruiken, de rollen gaan een beetje wijken wanneer je draad wilt plat walsen, hoe dichter bij het frame hoe minder wijking.

de andere wals is op zich acceptabel, grootste beperking is de max dikte van het materiaal wat je kan platwalsen, maar meestal zijn ze wel degelijk.
en het verwisselen v/d patroonrollen is iets wat je uiteindelijk niet snel even doet.

er is geen vergelijking, aan die kleine zal je niet bepaald veel hebben.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wals hbm ervaringen?

Bericht door Herman »

Met de HBM NS 320 wals heb ik veel ervaring , althans ik kocht hem 10 jaar geleden ergens anders met 4 rollen maar de uitvoering is het zelfde .
In principe is het een aardige wals maar de uitvoering laat te wensen over , het probleem zit hem in de losse tandwielen die de krachten bij gebruik ontstaan op de goede manier over te overbrengen .
A ) het is niet mogelijk plaat materiaal dikker dan 3 mm te walsen omdat dan de afstand tussen de tand wielen te groot wordt , zoals @tjuh ook op merkte .
B ) een wezenlijk probleem zit hem in de constructie van deze tand wielen op de assen van de walsen .
Omdat ik maar 2 tandwielen geleverd kreeg bij 4 assen (walsen) moest ik ze steeds verwisselen als ik over ga van draad naar plaat (op zich 10 min werk ) ,maar de bijbehorende spieën zijn te klein passen onvoldoende en zijn daardoor NIET in staat de krachten goed over te brengen .
Het gevolg is dat er zg. puntdruk punten ontstaan in de spie baan en dat doet de assen beschadigen .
Spieën behoren nu eenmaal zeer nauwkeurig te passen in de spiebaan, dat heb ik 65 jaar geleden al geleerd en daar is heden ten dage niets aan veranderd .
Het gevolg is dan dat de as van de wals rol beschadigd raakt ,
download/file.php?mode=view&id=2836
Ik heb dit probleem opgelost door extra tand wielen te bekomen en deze tandwielen met een juiste spie vast te monteren op iedere as .
Een ander klein probleem zit hem in de afstelling van de wals rollen , als je plaat walst dan wil je dat de plaat overal even dik is en blijft , door dat je wisseld merk je dat er verschillen zitten tussen de blokken van de tand wielen en dien te gevolge verschillen ontstaan in ruimte tussen beide einde van de wals rollen .

Ik gebruik een zg. voeller ( die ik vroeger gebruikte om mijn auto af te stellen ) om de wals rollen af te stellen ,zodat de plaat na het walsen er altijd even dik uit komt , het kan ook heel handig zijn om als het gewenst is om speciale schuine plaat te kunnen walsen , wat je normaal niet kunt .
10 jaar gebruik ik de wals nu veelvuldig en voor mij is hij ideaal .
Gr herman
Bijlagen
IMG_1975.jpg
IMG_1975.jpg (45.99 KiB) 5571 keer bekeken
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Karin13
Actief lid
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: donderdag 29-07-2010, 18:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Wals hbm ervaringen?

Bericht door Karin13 »

Het probleem wat Herman beschrijft, had ik ook.
De asrollen gingen stuk, maar ook de bovenplaat die alles bij elkaar moet houden ging scheuren.

De wals is weer gerepareerd door mijn man, die gelukkig een heel handige Harry is.

Ik gebruik de wals nu alleen nog om draad te walsen, want dat kan hij wel.
Voor plaat heb ik een stevigere wals gekocht.
Saskia Wille
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: vrijdag 01-03-2019, 15:30
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Wals hbm ervaringen?

Bericht door Saskia Wille »

Jeetje, dat gaat mij niet lukken om de wals te upgraden. Eigenlijk is het een slechte wals als je er geen verbouwing aan wilt plegen.
Saskia Wille
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: vrijdag 01-03-2019, 15:30
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Wals hbm ervaringen?

Bericht door Saskia Wille »

Welke wals is een goede optie? Ik wil zowel draad als plaat walsen. En natuurlijk een redelijke prijs. Misschien heeft iemand een goede tweedehandse?
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wals hbm ervaringen?

Bericht door Herman »

Deze wals is redelijk tot goed geschikt voor het walsen van ronde en halfronde draad , zeker als je de spieën stak op maat maakt en plaats.
Jammer blijft dan toch dat de half ronde geslepen profielen in de walsen niet half rond zijn maar een beetje hoekig , zodat de draad altijd enige nabewerking behoeft .

Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Wals hbm ervaringen?

Bericht door @tjuh »

Herman schreef: Jammer blijft dan toch dat de half ronde geslepen profielen in de walsen niet half rond zijn maar een beetje hoekig , zodat de draad altijd enige nabewerking behoeft .

Gr herman
het zijn waarschijnlijk dan ook octogoon profielen?!
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wals hbm ervaringen?

Bericht door Herman »

Dat kan zijn dat het octogoon is , maar ik kocht deze wals met de info dat het ronde profielen waren en dat scheel mij toch wel werk .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Plaats reactie