messing walsen

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
jakobaverhaeghe
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: maandag 18-05-2020, 12:05
Ervaring: Leerling vakopleiding
Contacteer:

messing walsen

Bericht door jakobaverhaeghe »

hallo, ik werk met messing dat ik eerst zelf in een staafje giet en daarna wals. Ik gloei tussentijds heel vaak uit en toch merk ik dat er een soort van schilfering ontstaat aan de buitenkant. Heeft iemand anders dat ook al ervaren? Zou dat liggen aan iets van de wals dat niet goed (afgesteld) staat? of eerder aan het smelten? Ik gebruik hoofdzakelijk nieuwe messing korrels, aangevuld met een klein beetje recup messing. Of nog aan iets anders?
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: messing walsen

Bericht door joep »

Jacoba
Ik gloei tussentijds heel vaak uit en toch merk ik dat er een soort van schilfering ontstaat aan de buitenkant.

Zou je dit zelfde met bijvoorbeeld koper doen, dan zou het zelfde gebeuren.
Bij verhitten/gloeien boven een bepaalde temperatuur
onstaat oxidatie van de buitenste laag van het metaal.

Al het vuil en ook oxidatie op je te walsen metaal,
je drukt en walst het in je metaal.
Alles moet schoon zijn en blijven,
oxidatie vrijmaken
en altijd met een schoon metaal walsen.


Succes en veel plezier,
Joep
Laatst gewijzigd door joep op donderdag 22-10-2020, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: messing walsen

Bericht door Erika »

kook je ht messing na uitgloeien wel af?
Zoals Joep zegt schoon werken

is het meer dunne velletjes metaal ?
Heb je voorgesmeed en eventueel scherp randjes gladgevijld? Draai je staafje elke keer een slagje in de octogoon wals ?
Misschien moet j ook iets eerder beginnen met gloeien ?
En je kan de schilfers ook wegvijlen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
jakobaverhaeghe
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: maandag 18-05-2020, 12:05
Ervaring: Leerling vakopleiding
Contacteer:

Re: messing walsen

Bericht door jakobaverhaeghe »

Beste Joep,

'Je kunt je messing met deze oxidelaag je messing walsen. Deze zin begrijp ik niet. Bedoel je dat ik gewoon verder kan gaan met walsen? Gloei ik te heet uit? Ik gloei uit tot ik het zie gloeien b:D of is dat te ver? Idd het is als een laag vuil en eigenlijk krijg ik het niet meer echt goed...
Dank je voor je reactie

Jakoba
jakobaverhaeghe
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: maandag 18-05-2020, 12:05
Ervaring: Leerling vakopleiding
Contacteer:

Re: messing walsen

Bericht door jakobaverhaeghe »

dag Erika,

Dankje voor je antwoord.
Dat doe ik systematisch, uitgloeien en direct het koude water in. Maar dat klinkt niet als afkoken. Wat bedoel je daarmee?
dat draaien in de wals doe ik goed geloof ik.
Ik vertrek van een staaf dat ik zelf giet, zo een 8mm op 7mm en daarmee ga ik door de wals tot 2,5 op 2,5 bvb in dit geval. Ik start dus ook niet met een vorm die een perfecte balk is, de breedte is overal hetzelfde maar de hoogte niet. Wat bedoel je met voorsmeden?

Jakoba
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: messing walsen

Bericht door Erika »

Afkoken is het wegetsen van de het afdek of vloemiddel wat je gebruikt bij het uitgloeien van metalenals koper en zilver opdat ze geen verbindingen aan gaan met zuurstof en oxides krijgen

Oftewel het vreet je metaal schoon, zeker als je soldeert moet je wel vloeimiddel gebruiken als borax want anders vloeit het metaal niet


Als je foto kunt plaatsen of mailen (plaat ik m) dan kunnen we wat gerichter anwoorden
Maar ik denk dat voorsmeden met een penhamer smeden, opdat je de moleculen , die door het gieten even aan het apekooien zijn, weer in het gareel krijgt. ..
Dat houdt in dat het metaal minder bros wordt
Dan heb je ook nog het stukje metaalmoeheid dus tussentijds uitgloeien omdat je dan het metaal weer zacht maakt

Bij messing weet ik even niet of dat bij 50 of 70% is. zou opgezocht moeten worden. Maar daarna gaat het metaal zeker scheuren
Dus netals wij spierpijn/blessures krijgn als we ons niet vooraf goed opwarmen en dan erna nog even heet douchen of sauna voor de ontspanning, doet metaal dat ook
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: messing walsen

Bericht door Evert J@n »

Een beetje samenvattend:
1. Je moet beginnen met schoon werken. Dus schoon uitgangsmateriaal. Smeltpoeder of borax erbij, en de smelt niet oververhitten zodat je er geen verbrandingsresten in krijgt.
2. Staafje direct in koud water, zodat je minder kans op oxidatie hebt. Na afkoelen (!!!! je mag nooit iets heet in het afkookmiddel gooien !!!!) eerst afkoken in vitrex oid om het smeltmiddel dat je toevoegde weer te verwijderen. Dat moet ook weg omdat het keihard is en anders je vijl of zaag verpest.
3. Na het afkoken altijd afspoelen om de zuurresten te verwijderen, die tasten anders je gereedschap of jouzelf aan.
4. Dan ga je het staafje netjes maken, dwz een eventuele gietnaad (als je een ijzeren dubbele mal gebruikte) ga je wegvijlen. ook kleine putjes of uisteekseltjes vijl je weg. Dat moeten glooiende oneffenheden worden. Als je in hout(skool) goot moeten natuurlijk ook al die restjes eruit. Dat vijlen doe je het best met een zgn vogeltongvijl (die is flauwbol) dat geeft met mooiste resultaat en en minste verlies.
5. Dan ga je heel omzichtig walsen. Wals je te sterk dan krijg je al gauw ongelijkheid in je staafje of mol je de wals.
Dus begin met de grootste holte de octogoonwals (tenzij het staafje er in dichte stand al helemaal doorheen floept natuurlijk). Draai m open en stop je staafje erin zodat het net niet walst in die eerste keer. 6 .De volgende gang wals een ietsje pietsje strakker zetten , staafje kwartslag draaien en draaien maar.
7. Ga zo door met steeds hetzelfde ietsje pietsje, tot de wals niet strakker kan. Tussendoor misschien een keer uitgloeien als je merkt dat het zwaarder gaat bij het zelfde ietsje pietsje ( gebruik daarvoor de schaalverdeling of hou de stand van het draaiwiel in de gaten) vaak is dit na een keer of 5.
8. Uitgloeien mag écht niet tot het licht geeft, dan is het te heet. Je gaat niet verder dan een soort waas die je over het staafje kan "trekken". Na het uitgloeien weer in de vitrex, er is immers oxide aan het oppervlak ontstaan dat eraf moet.
9. Als de wals niet strakker kan in het gat waar je bezig was, ga je naar het volgende gat en draait de wals weer helemaal open tot hij er net doorheen floept, en draait hem voor de volgende ronde weer hetzelfde ietsje pietsje aan.
10. Onthoud steeds bij welk gat in de wals je bezig was door een soort aanwijzend pennetje dat in de geul sleept. Sommige walsen hebben zo'n pennetje, anders kun je zelf iets frutselen van een magneetje waarop je een stukje draad plakt (niet solderen op een magneet)
11. Word je staafje/draad te krom, strek hem dan door met een nylon hamer recht te slaan (of tussen twee houtjes in de bankstroef door te trekken, of door hem aan één kant in te klemmen en aan de andere kant met een tang te trekken) voordat hij de wals weer in gaat, na het gloeien.
12. Let erop dat je wals ook schoon is en blijft, anders pers je op deze manier weer vuil in je materiaal.
13. Wil je een plaatje walsen dan gebruik je deze technieken (vitrex, spoelen, vijlen) als voorbereiding ook, en ga je bij het walsen ook heel geleidelijk en met steeds het zelfde ietsje pietse te werk. ook dan moet je tussendoor gloeien en afkoken/spoelen, en vlakken als-t-te-krom wordt.
Zo zou het moeten lukken!
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: messing walsen

Bericht door Evert J@n »

Een beetje samenvattend:
1. Je moet beginnen met schoon werken. Dus schoon uitgangsmateriaal. Smeltpoeder of borax erbij, en de smelt niet oververhitten zodat je er geen verbrandingsresten in krijgt.
2. Staafje direct in koud water, zodat je minder kans op oxidatie hebt. Na afkoelen (!!!! je mag nooit iets heet in het afkookmiddel gooien !!!!) eerst afkoken in vitrex oid om het smeltmiddel dat je toevoegde weer te verwijderen. Dat moet ook weg omdat het keihard is en anders je vijl of zaag verpest.
3. Na het afkoken altijd afspoelen om de zuurresten te verwijderen, die tasten anders je gereedschap of jouzelf aan.
4. Dan ga je het staafje netjes maken, dwz een eventuele gietnaad (als je een ijzeren dubbele mal gebruikte) ga je wegvijlen. ook kleine putjes of uisteekseltjes vijl je weg. Dat moeten glooiende oneffenheden worden. Als je in hout(skool) goot moeten natuurlijk ook al die restjes eruit. Dat vijlen doe je het best met een zgn vogeltongvijl (die is flauwbol) dat geeft met mooiste resultaat en en minste verlies.
5. Dan ga je heel omzichtig walsen. Wals je te sterk dan krijg je al gauw ongelijkheid in je staafje of mol je de wals.
Dus begin met de grootste holte de octogoonwals (tenzij het staafje er in dichte stand al helemaal doorheen floept natuurlijk). Draai m open en stop je staafje erin zodat het net niet walst in die eerste keer. 6 .De volgende gang wals een ietsje pietsje strakker zetten , staafje kwartslag draaien en draaien maar.
7. Ga zo door met steeds hetzelfde ietsje pietsje, tot de wals niet strakker kan. Tussendoor misschien een keer uitgloeien als je merkt dat het zwaarder gaat bij het zelfde ietsje pietsje ( gebruik daarvoor de schaalverdeling of hou de stand van het draaiwiel in de gaten) vaak is dit na een keer of 5.
8. Uitgloeien mag écht niet tot het licht geeft, dan is het te heet. Je gaat niet verder dan een soort waas die je over het staafje kan "trekken". Na het uitgloeien weer in de vitrex, er is immers oxide aan het oppervlak ontstaan dat eraf moet.
9. Als de wals niet strakker kan in het gat waar je bezig was, ga je naar het volgende gat en draait de wals weer helemaal open tot hij er net doorheen floept, en draait hem voor de volgende ronde weer hetzelfde ietsje pietsje aan.
10. Onthoud steeds bij welk gat in de wals je bezig was door een soort aanwijzend pennetje dat in de geul sleept. Sommige walsen hebben zo'n pennetje, anders kun je zelf iets frutselen van een magneetje waarop je een stukje draad plakt (niet solderen op een magneet)
11. Word je staafje/draad te krom, strek hem dan door met een nylon hamer recht te slaan (of tussen twee houtjes in de bankstroef door te trekken, of door hem aan één kant in te klemmen en aan de andere kant met een tang te trekken) voordat hij de wals weer in gaat, na het gloeien.
12. Let erop dat je wals ook schoon is en blijft, anders pers je op deze manier weer vuil in je materiaal.
13. Wil je een plaatje walsen dan gebruik je deze technieken (vitrex, spoelen, vijlen) als voorbereiding ook, en ga je bij het walsen ook heel geleidelijk en met steeds het zelfde ietsje pietse te werk. ook dan moet je tussendoor gloeien en afkoken/spoelen, en vlakken als-t-te-krom wordt.
Zo zou het moeten lukken!
jakobaverhaeghe
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: maandag 18-05-2020, 12:05
Ervaring: Leerling vakopleiding
Contacteer:

Re: messing walsen

Bericht door jakobaverhaeghe »

Fantastisch, dankje Evert Jan voor de heldere en systematische opsomming van alles waarop ik moet letten! Een paar handelingen deed ik alvast niet goed: te heet uitgloeien, niet in vitrex, te lang wachten met uitgloeien, niet rechttrekken tussendoor, vijlen vooraf. De volgende keer volg ik je stappenplan!
Als ik recup messing gebruik, tot welke verhouding nieuw-recup kan ik gaan volgens jou/jullie?

gegroet, Jakoba
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: messing walsen

Bericht door Cees »

Vanwege de zink in messing zou ik het alleen maar smelten in een heel goed geventileerde ruimte, anders is het erg slecht voor je gezondheid
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
jakobaverhaeghe
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: maandag 18-05-2020, 12:05
Ervaring: Leerling vakopleiding
Contacteer:

Re: messing walsen

Bericht door jakobaverhaeghe »

Dankje voor de tip! Ik zal er rekening mee houden. Grt Jakoba
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: messing walsen

Bericht door joep »

Vanwege de zink in messing
zou ik het alleen maar smelten
in een heel goed geventileerde ruimte,
anders is het erg slecht voor je gezondheid


Er kan niet genoeg gewaarschuwd worden:

Daar waar metalen en fluxen gesmolten worden onstaan dampen.
Deze dampen zijn altijd schadelijk voor je gezondheid.
Let op de gezondheid van je zelf en anderen.
Denk aan het milieu.

Veel plezier,
Joep
Plaats reactie