Hoe te maken?

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Hoe te maken?

Bericht door gerrypardoel »

Beste leden van dit fijne forum,

allereerst wil ik even zeggen dat ik zo blij ben met dit forum. Ik heb er veel aan. Het is in deze tijd met het virus toch al lastig omdat we geen cursussen kunnen volgen. Hier kun je altijd terecht en willen jullie altijd helpen. Dat waardeer ik zeer. Zo, genoeg, nu to the point:
ik kraak al enige tijd mijn hersenen: ik heb pijlstaart roggeleer en wil dat zo graag afdrukken in zilver maar weet niet hoe dat moet. Ik heb al met de wals en gegloeid zilver het geprobeerd maar het leer is te zacht, heb toen het leer aan de onderkant (zonder profiel) hard proberen te maken met lak, lukte nog niet omdat de bovenste laag nog zacht bleef. als ik de kant met struktuur met iets hard maak: heb ook epoxyhars geprobeerd, dan vull je juist de ruimte tussen het profiel op en dan krijg je nog niet het patroon dat ik wil. Ik heb ook met Delftse klei geoefend maar dan krijg je positief en ik wil juist negatief: dus de bolletjes van het leer moeten gaatjes (kuiltjes) worden in het zilver (snappen jullie het nog?) Dus weten jullie hoe het zou moeten?
Ik zal er foto's bij doen om het te verduidelijken. de bovenste foto is dus wat ik bedoel: dat zou ik graag willen maken, maar niet met zilverklei, in zilver afgedrukt. Wie weet de oplossing?
Ik hoop dat iemand een suggestie heeft.

Fijne zondag en hartelijke groet,

Gerry
Bijlagen
WhatsApp Image 2021-03-14 at 11.07.36.jpeg
WhatsApp Image 2021-03-14 at 11.07.36.jpeg (49.5 KiB) 4577 keer bekeken
WhatsApp Image 2021-03-14 at 11.04.27.jpeg
DSC_0554.JPG
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Hoe te maken?

Bericht door Kraai »

Het leer op een plankje leggen en dan het geheel inbedden met giethars.

Met meer of minder MEK (alleen buiten gebruiken) kun je de snelheid van harden regelen.

Bijvoorbeeld:

https://www.wilsor.nl/product/glashelde ... -giethars/
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: Hoe te maken?

Bericht door gerrypardoel »

Dankjewel Kraai, maar dan heb ik het weer positief toch? Kan ik zilver in giethars gieten?
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Hoe te maken?

Bericht door Kraai »

Ik dacht dat je met een wals een afdruk wou maken.

Als je een gipsafdruk maakt (dik genoeg) dan kun je daar vloeibaar zilver op gieten.

Maar of dat lukt met een groter oppervlak betwijfel ik.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Hoe te maken?

Bericht door Sinterklaas »

Als je de strip links boven in je eerste afbeelding wil maken. Dan zou ik je adviseren om een strip was te nemen of gelijk in zilver. Dan de stip was of zilver met een alu-oxide (roze) wiel met de hangmotor bewerken. Je kan ook een ander wieltje gebuiken als het maar lekker grof is. Dan slijp je de kuiltjes.
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: Hoe te maken?

Bericht door gerrypardoel »

Dankjewel Sinterklaas. Dat is ook een idee. Wel veel werk :P . Ik denk dat ik het maar laat. En met was krijg ik toch weer positief?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Hoe te maken?

Bericht door Erika »

Je wilt dit zonder wals als ik het goed begrijp?, want anders zou je kunnen kijken naar textuur platen (of wat het leer zelf doet als je het bijvoorbeeld verhard, maardan nog zal het slapper aftreksel zijn, net zoals je krijgt als je stof walst ) pattern plates of texture plates
Zou je zelf een textuur plaat kunnen maken door middel van frezen met bolfrezen in diverse maten , in messing bijvoorbeeld
Etsen zou kunnen maar dan denk ik dat je de bollingen niet goed krijgt , maar dat kun je dan weer doen met frees. Voordeel is dat messing platen wat vaker gewalst kunnen worden , dus veel werk maar meer opbrengst
DEnk dat met een bolkop hamer je niet diep genoeg komt voor zo een structuur als deze

https://www.potterusa.com/rolling-mill-plates
https://www.etsy.com/listing/111584170/ ... ture-plate
https://www.riogrande.com/searchresults ... Results=36


En je zou nog kunnen denken aan elctro forming
3D tekenen
Wasmodeleren (laten) gieten
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Hoe te maken?

Bericht door Sinterklaas »

Hoe het was model er uitziet is ook hoe je zilveren model er uit zal gaan zien. Het was smelt weg tijdens het uitbranden. En de holle ruimte in de gips waar de was heeft gezeten zal met zilver gevuld worden. Het gips is dan in negatief. Maar dat gaat stuk met onderdompelen in water om af te koelen.
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: Hoe te maken?

Bericht door gerrypardoel »

Hoi Sinterklaas,
Kan ik dat dan met de hand doen? Ik dacht dat alleen kon met van die enorme apparaten en onder hoge deuk enzo: verloren was methode oid?
Als ik het met de hand zou kunnen doen lijkt met me dat erg leuk om te doen! Heb jij dan een verwijzing naar een methode?
Alvast bedankt. Fijn weekend
Hartelijke groet,
Gerry
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: Hoe te maken?

Bericht door gerrypardoel »

Ik bedoelde; onder hoge druk
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: Hoe te maken?

Bericht door gerrypardoel »

Hoi Erika,
Ja ik heb inderdaad bij Etsy structuurplaat bekeken; maar die zijn nogal duur en sommige worden niet naar Nederland verzonden. Heb ook besteld bij iemand in Canada laserprintpapier maar die werken niet zo goed; inderdaad niet diep genoeg. Met de wals geprobeerd. En ik heb zelf ook plaatjes gemaakt met boren en ponsen maar dan krijg ik toch niet het mooie resultaat.
Inderdaad zou ik het kunnen laten doen; wasmodelleer? Heb jij een idee waar? Ik kan ook zelf zoeken maar als jij het weet is sneller b;) :tandpasta:

Dank en hartelijke groeten,

Gerry
Gebruikersavatar
Karin13
Actief lid
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: donderdag 29-07-2010, 18:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Hoe te maken?

Bericht door Karin13 »

Ik zou met protoplast een afdruk maken, en die dan gieten in gietzand. Denk ik.
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: Hoe te maken?

Bericht door gerrypardoel »

Wat een goed idee
Karin13 schreef:Ik zou met protoplast een afdruk maken, en die dan gieten in gietzand. Denk ik.
ik ga dat eens proberen. Dankjewel. Dat ik daar zelf niet opgekomen ben; :schaam:
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Hoe te maken?

Bericht door Sinterklaas »

Je kan het gemaakte was model ook opsturen naar een gieterij. Zelf gieten is gezien de maat denk ik ook lastig om te doen.
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: Hoe te maken?

Bericht door gerrypardoel »

Ja, dat ga ik ook eens onderzoeken, volgens mij heeft diegene waar ik de foto van heb gebruikt, dat ook gedaan. Je ziet dat aan de strip.
Even informeren hoeveel dat kost.
Bedankt voor je reactie Sinterklaas
Plaats reactie