wals doet het niet goed

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

wals doet het niet goed

Bericht door gerrypardoel »

Hoi forumleden,

daar ben ik weer. Ik heb bij Bijou Moderne een wals gekocht van een Russisch merk, twee jaar geleden. Spijt dat ik geen Durston heb gekocht maar deze was aanzienlijk goedkoper en ik heb gevraagd aan medewerker of deze goed genoeg is. Er zit een jaar garantie op. Twee jaar geleden gekocht. Zonder vertraging
Maar nu ,als ik plaatje zilver wals heb ik dat het vlak niet mooi egaal is: de linkerkant van de walsen perst niet zo strak als de rechterkant: ik draai dan wel het zilver om maar dat is niet de bedoeling. Kan ik er wat aan doen? hij draait ook "'bonkig ' . Draait niet soepel zodat het zilver bobbelig wordt. Eerst wel strak en dan weer stukje niet en vervolgens weer wel strak zodat er een golvend plaatje bestaat. Ik gloei van te voren het zilver en draai het err vervolgens een keer of 6 door en gloei weer.(en ook aflessen uiteraard)

wie weet raad?

Fijne dag en groeten,

Gerry
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: wals doet het niet goed

Bericht door @tjuh »

even uit elkaar halen en alles schoonmaken en opnieuw in elkaar zetten:
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... -strekwals
hbm heeft er een filmpje over staan.

en 6x erdoorheen halen klinkt vaak, maar ik weet niet hoeveel je reduceert/hoe groot je werk is.
en treed de bobbeling direct bij de 1ste draai op of pas bij de 3de/4de keer dat je plaatje erdoorheen gaat?
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: wals doet het niet goed

Bericht door gerrypardoel »

Dankjewel Tjuh. Ik ga me daar eens in verdiepen want dit is weer een andere dan die van HBM. Maar het zal op hetzelfde neerkomen
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: wals doet het niet goed

Bericht door Evert J@n »

Maar je moet natuurlijk wel even leren walsen!
Stap 1 ( na goed en REGELMATIG uitgloeien ( is al een kunst op zich) is je plaatje in de wals zodat ie er nèt losvast doorheen kan.
Stap 2 Wals ietsiepietse strakker zetten en er door draaien IN EEN VLOEIENDE beweging. Hoer moet je niet te veel kracht voor hoeven zetten, anders stat de wals te strak. Plaatje eruit pakken (ondersteunen met de hand als het eruit komt. Bovenkant blijft boven!
Stap 3 Wals weer ietsiepietsie strakker zetten en weer zo erdoor, Altijd in 1! richting walsen, nooit dwars.
Plaaatje kan best iets gaan golven, dan sla je het voorzichtig plat of gloei je het opnieuw uit.
Enzovoort.
Werk in heel kleine stapjes.
UItgloeien doe je met een brede bolle vlam, bij weinig licht, zodat je goed kunt kijken wat er gebeurt. Zachtjes de hele plaat verwarmen en dan wat duidelijker van A naar B een soort dwarslijntje trekken, De plaat mag nergens gaan gloeien! En natuurlijk zeker niet smelten.
Suc6
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: wals doet het niet goed

Bericht door gerrypardoel »

Beste Evert-Jan,

Dankjewel voor reactie. Inmiddels ben ik erachter waarom de wals niet goed werkte: de tandwielen bovenop stonden niet goed meer. Hierdoor waren de walsen totaal scheef gaan staan. Ik heb hem met behulp van een edelsmid totaal schoongemaakt geolied en gepolijst. Nu doet ie het weer goed. Ik heb op edelsmeden geleerd wat jij zei. Ik wals altijd in een richting en met omkeren bedoelde ik; de ene kant van het plaatje was wel iets gewalst maar de linkerkant( in de lengte gezien) niet vandaar dat ik het plaatje omdraaide. Dus niet; achter (het deel wat als eerste eruit komt) wordt voor.
Alleen gloeien vind ik inderdaad lastig. Wat is nu de juiste kleir; ik doe het in het donker. Op YouTube staan veel filmpjes maar (en ook in boeken) daar wordt steeds iets anders gezegd; kijk maar eens: https://youtu.be/bZPbJC3SOcc
Welke kleur is kersenrood; wat is gloeien? Ik weet nooit precies wanneer je moet stoppen.
Plaats reactie