afgebroken boortje

Verspanende technieken zoals boren, zagen en vijlen
Gebruikersavatar
bellie
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: donderdag 15-03-2007, 9:20
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: hengelo

Bericht door bellie »

Willem, naar Giethoorn ga ik niet alleen voor de blues, het hele festival is erg leuk, het sfeertje, het dorp dat uitpuilt van de feestende mensen, met een stuk of twintig vrienden op de camping, alles bij elkaar. Maar ik hou wel van blues, van oude orleans tot cuby, red devils willy de ville, nou ja, niet te noemen allemaal. en ben altijd in voor iets nieuws. Zolang het geen "toppers" zijn.

Helaas ben ik niet erg goed in orde, neem vandaag een dagje rust met veel vitamientjes en hoop er morgenochtend toch wel klaar voor te zijn. 2 dagen dan maar en maandag uitzakken.
Alles van waarde is weerloos
Rik VS
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: zondag 18-03-2007, 12:12
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Affligem

Bericht door Rik VS »

Eerlijk gezegd gebruik ik deze truk al jaren. Breek natuurlijk niet elke dag boortjes die ik er met javel moet uihalen.

Ik ben niet te oud om te leren maar van al die opgesomde kwalen (zoals broosheid ) heb ik persoonlijk nog geen last gehad. Waarschijnlijk is de javel (bleekwater ) in Nederland % sterker spul dan in Belgie. Laat het er ook nooit dagen inliggen maar is voor het werk dat ik doe de beste truk en nog nooit problemen mee gehad. Ik werk ook minder (lees: bijna nooit) met zilver(enkel 925) en enkel met 18 kt goudlegeringen. Het is hier gemakkelijk te verkrijgen en iedere huisvrouw heeft wel ergens een voorraad staan, dus wel handig bij dringend gebruik.

Wat me al een hele tijd is opgevallen dat jullie enorm veel chemie gebruiken in jullie atelier terwijl ik dit zoveel mogelijk probeer te minimaliseren voor de volgende redenen:
- na jaren weet je niet meer welk potje voor wat wordt gebruikt.
- zeer schadelijke stoffen kunnen dikwijls vervangen worden door minder schadelijke. Teveel chemie is hoofdzakelijk schadelijk voor jezelf. Het valt me steeds op dat zelfs in de goudsmidopleiding (toch in Belgie) er te weinig besef is over het gevaar van zelfs gebruikelijke chemische produkten zoals ammoniak, chloor etc...

Groeten,
Rik
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Rik VS schreef:). Het is hier gemakkelijk te verkrijgen en iedere huisvrouw heeft wel ergens een voorraad staan, dus wel handig bij dringend gebruik.

Rik
Ik ken ook heel veel huismannen die het hebben Rik.... :wink:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Nelly
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: dinsdag 26-02-2008, 23:18
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Kortessem BE

Bericht door Nelly »

Een afgebroken boortje??

Leg je zilverstukje in een vitrexoplossing -liefst in een aparte eventueel vuurvaste beker- omdat het metaal dat oplost je werkstuk zal doen rood kleuren door de chemische reactie die ontstaat. Het boortje lost na wat geduld volledig op. In een verwarmde oplossing gaat t proces iets sneller.
Na verhitten van je werkstuk terug in een andere (metaalvrije ) vitrexoplossing leggen.. Je zilveren werkstuk krijgt terug zijn normale witte/grijze kleur...
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Vitrex is een oplossing. Maar dan kan je beter je voorwerp goed heet maken en daarna heet in de vitrex gooien. Dit een paar maal herhalen en klaar is kees. Je boortje valt er zo uit. Maar mijn voorkeur geniet toch gewoon de andere zijde inboren en er dan uittikken. En anders Visin in een potje, in de hete ultrasoon. Is het ook in no time gepiept
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Maar heet je sieraad in vitrex of vitriool is toch niet goed omdat je metaal dan vebindingen kan aangaan met het vitrex (of zoiets dergelijk, Ik zoek het op, moet op forum staan)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Karin13
Actief lid
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: donderdag 29-07-2010, 18:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Karin13 »

Erika schreef:Maar heet je sieraad in vitrex of vitriool is toch niet goed omdat je metaal dan vebindingen kan aangaan met het vitrex
Volgens mij is dat alleen belangrijk als je nog moet walsen of trekken.
En dan nog is het alleen voor het behoud van je wals en trekplaat.
Voor verdere bewerkingen (b.v. zagen, vijlen en solderen) maakt het niet uit dacht ik.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

http://www.zilvermaan.com/forum/viewtop ... 9873#29873

hier Heeft RM het netjes omschreven
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Bericht door Abo »

Ik lees dat sommigen onder jullie vitrex gebruiken om een boortje te verwijderen wat ook keurig kan. Enkelen hebben problemen met het rood kleuren van het object dat in de vitrex-oplossing ligt. Wel dat kan je voorkomen door bij je vitrex waterstofperoxide toe te voegen. Je zal ook merken dat het werkstuk er vlugger mee bewerkt wordt en brandschoon uitkomt. Het rood kleuren van het object in de vitrex is het resultaat van het aanwezige koper in deze oplossing (koperoxides). Het ijzer in de oplossing dient als buffer waardoor het koper zich op je werkstuk kan afzetten. Sommige edelsmeden gebruiken dit fenomeen in hun voordeel voor andere gebruikstoepassingen.

Groetjes

Abo
evdmeer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 41
Lid geworden op: zaterdag 18-09-2021, 23:29
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: afgebroken boortje

Bericht door evdmeer »

werkt vissin ook voor boortjes in koper?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: afgebroken boortje

Bericht door Erika »

Volgens mij wel

https://www.hobbyklok.nl/media/security ... att.DE.pdf
Het is zwavelzuur en laat vitriool nu verdund zwavelzuur zijn en vitrex daar weer een afgeleidde van
Dus ik zou het in een 'aparte' bak van vitrex leggen koper is tochniet erg als het roze wordt

Zilver werkt het wel goedbij en met goud kun je chloor ook goed gebruiken
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
evdmeer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 41
Lid geworden op: zaterdag 18-09-2021, 23:29
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: afgebroken boortje

Bericht door evdmeer »

bedankt.

de cursusleidster zei vanavond ook: uitgloeien en dan in de vitrex. had ik dat maar eerder geweten. Voor de volgende keer in elk geval.

Ik had het boortje er uit gekregen door van de andere kant te boren uiteindelijk met een diamant boortje. Alleen was de ring wat te groot, dus ik hem struiken. Daarna te klein, dus ik oprekken. Dat had ik beter niet kunnen doen. Brak natuurlijk in dat zakste punt van dat uitgeboorde boortje. Ach, ik maak de rest eromheen af, het is toch nog een oefening.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: afgebroken boortje

Bericht door @tjuh »

had je wel uitgegloeid tussen het stuiken en rekken?
van je fouten leer je het meeste....schrale troost b;)
evdmeer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 41
Lid geworden op: zaterdag 18-09-2021, 23:29
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: afgebroken boortje

Bericht door evdmeer »

nee, niet uitgegloeid.
Inderdaad weer wat geleerd.
heb hem net weer gesoldeerd. Kan dat gat altijd open laten. Voor de oefening maakt het niet uit.
Plaats reactie