haaks vijlen

Verspanende technieken zoals boren, zagen en vijlen
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik weet ook niet of die leraar er nog is hoor, :) maar ja zo was het.... het was geen mishandeling of kwaadaardigheid.... maar meer een pesterijtje.

:)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: haaks vijlen

Bericht door Stéfan »

aangezien het een onderwerp is uit 2010 komt dit idee een beetje te laat vrees ik ( hoewel ik het voor de vraagsteller eigenlijk hoop na 6 jaar b;) ) maar wat nou als je je vlaktas vlak in de bankschroef zet en het buis in één van de hoeken tussen de tas en de bek van de bankschroef drukt en dan met je vijl rustig over de vlaktas gaat? als het goed is is die vlaktas ook gehard, misschien wel zo gehard dat de vijl ( net als bij een vijlkaliber ) er geen vat op heeft? dan heb je mooi 80 euro uitgespaard! ( of zelfs 300 als je er een van zo'n zwitsers merk wilt )

wel één tip met betrekking tot vijlkaliber, NOOIT, maar dan ook echt NOOIT schuren over je kaliber, dan beschadig je het materiaal wel namelijk, vijlen gaat prima maar schuren is een nogo

( misschien wisten jullie dit al maar ik dacht ik zeg het toch maar even. )
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: haaks vijlen

Bericht door peterspanje »

Ik ben nooit op het idee gekomen om schuurpapier te gebruiken, maar dit wist ik niet, bedankt voor de tip Stefan, dit zorgt er in ieder geval dat als ik in de verleiding kom, het schuurpapier toch maar niet gebruik b:D
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: haaks vijlen

Bericht door Maarten »

Beetje late reactie maar wil toch nog even inhaken op dit onderwerp.

Ondanks dat een vijlkaliber best een investering kan zijn vind ik het persoonlijk absoluut zijn geld waard. In het begin had ik een goedkope van € 50,-
en daar was ik niet helemaal tevreden over de kwaliteit. Als je dan wil investeren dan je beter een duurdere nemen.

Nu heb ik zo`n luxe, tweedehands voor een mooi prijsje op de kop getikt, met allerlei opzetstukjes
waarmee je door alle mogelijkheden bijna een huis in elkaar kan vijlen :think:

Maar zonder gekkigheid het is een van de gereedschappen die ik het meest gebruikt. Daarnaast werkt het
zo snel, makkelijk en fijn dat ik denk dat je de investering snel terug verdiend. Als je er zuinig op gaat hij/zij
je leven lang mee!

(LET OP! Persoonlijke mening. Heb geen aandelen in de vijlkaliberhandel. Ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst :P )
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: haaks vijlen

Bericht door Willem Parel »

Jullie investeren dan allemaal wel in kalibers, vlaktassen en weet ik al...
Maar je moet aan de andere kant van de lijn kijken, gewoon een vijl kopen die haaks vijlt.... :duh: :lachen:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: haaks vijlen

Bericht door Abo »

Klopt Willem, Übung macht der Meister 8)
Plaats reactie