Technieken voor boren

Verspanende technieken zoals boren, zagen en vijlen
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

nee voor grotere oppervlakken moet je echt aan de polijstmachien, daarom zei ik al je hebt er een dure hobby bij gekozen,.....

Want dan komt de wals ook nog die je gaat willen, en de hamers en de trekijzers en en eneneneennene


Maar voor kleine opp is het wel leuk te doen, dan doe je de grote opp op je cursus :)
Altijd kruislings, maar dat zal je al hebben geleerd!


Ik zou voor het goudsmeden niet zo snel een kolomboormachine nemen, dat ding is wel heeel groot, dan is een tafelboor wat handsamer , zeker als het een hobby is.

Maar met hangmoter kun je meer dan alleen maar boren... echt t wordt een van je grootste vrienden.



Dus eigenlijk net als met keramiek heb je vanzelf meer en meer wensen. Ik vind glas heel leuk, zou wel willen fusen, maar ja oven ..... eetcetcetc...

Je kan beter breien kiezen als hobby, bij de zeeman heb je al naalden en een bol wol voor samen 2 euro ;)


ohja die tafelboern, soort kleine kolomboor, die zijn regelmatig bij aldi, of lidl aangeboden voor rnd de 6o euro, geloof dat bijou ook iets dergelijks heeft voor die prijs, maar dat kan ik mis hebben
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

je kan ook een gewone boormachine in een standaard zetten hoor, die zie je regelmatig op internet en op de rommelmarkt (ze zijn ze liever kwijt dan rijk en kosten vaak maar een paar euro :wink: )
een mens is nooit te oud om te leren
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Hahaha, ja, breien was inderdaad goedkoper geweest... Maar waar een wil is, is een weg. Ik ga denk ik nu toch echt die goedkoopste hangmotor bij Bijou Moderne aanschaffen, hoewel ik ze wss nog wel ga vragen waarom erbij staat 'niet voor professioneel gebruik'. En de polijstmachine vind ik een heel eng ding, is het met een wat groter borsteltje in die hangmotor echt niet te doen om een plat oppervlak (b.v. hanger) te polijsten?

Nog bedankt over de tips waar die boormachines te koop zijn, ik had ze ook al gevonden... Mss iets voor in de toekomst. Werkt 100x prettiger dan een accuboor.

Oh en voor werken met glas kun je bij Keramikos terecht, hebben ze ook ovens e.d. En laatst zag ik op internet een advertentie voor een nwe techniek van zelf glaskralen maken: een apparaatje dat je in de magnetron kan zetten... weet helaas niet meer hoe het heet. Maar als het werkt, zou dat natuurlijk ideaal zijn.
Gebruikersavatar
Peregrine
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 49
Lid geworden op: woensdag 10-02-2010, 19:52
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Amsterdam

Bericht door Peregrine »

Dat heet een Hotpot, ik heb het nog niet zelf gezien of geprobeerd, maar er wel over gelezen. Ik had niet de indruk dat het bruikbaar is voor kralen, meer om kleine plaatjes glas te fusen
Deze site laat er wat over zien, of google hotpot

http://www.microwave-hotpot.com/
Grt., Carla
--------------

Some desire is necessary to keep life in motion.
Samuel Johnson
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Oh ja, dat dus. Bedankt voor de link. Is er iemand die wel ervaring heeft met dit apparaatje?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Flora schreef:hoewel ik ze wss nog wel ga vragen waarom erbij staat 'niet voor professioneel gebruik'.
Dat zal te maken hebben met hoe vaak je het gebruikt, dagelijks een paar uur totaal of wekelijks nog geen eens een.

oftewel is het een hobby of doe je er echt heel veel mee, dat is het volgens mij ..
Zo ook bijv de ultrasoons waat bij staat niet voor intensief gebruikt.. .



Ik denk dat je dat op glasfora moet vragen, daar is genoeg te vinden over die hotpot.
Ik ken keramikos, die staat als het goed is ook inde linken lijst.
Daarnaast heb je nog heel veel meer hobbywinkels die met glaskralen, hotpots en meer van dat soort bezig is,.

Ik wist ook niet dat de hotpot voor kralen was, ik dacht dat het zoals wordt gezegd meer was voor emailleren in de magnetron en plaatjes fusen :)



Het is te doen om het te polijsten maar je gaat echt je streken zien.
Waarom is het apparaat eng, het blijft gewoon zo dat als jij goed veilig werkt en alle regels in acht neemt het goed moet gaan.
Ja het is wel eng, maar je ontkomt er niet aan dat je toch moet leren emt de polijst machine te werken.

Want als je met hangmotor gat polijsten krijg je veel vlekkerig resultaat.!
Dus nee ik raadt het niet aan, of je oet het mooi vinden, of nooit polijsten en alles mat maken!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
jordinair
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: zaterdag 29-01-2011, 22:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: amsterdam

Bericht door jordinair »

kijk eens op marktplaats,
staat er meestal wel 1 op,
verder vind ik de micromotoren wel fijn deze hebben niet zoveel terugslag in de slang,
maar voor het hardcore werk heb je gewoon een hangmotor nodig en geen dremel!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik heb de hotpot trouwens sinds een weekje, Helemaal leuk speulgoed
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie