Het ophangen van de hangmotor

Verspanende technieken zoals boren, zagen en vijlen
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Bericht door RM »

Dat klosje binddraad, Ari, intrigeerd mij enorm.
Ik heb nog nooit zo een leeg klosje bij een goudsmid gezien :shock:
Gebruik je het binddraad zo intensief?
Waarom heb je het daar bevestigd?
Welk smidsgeheim zit daar achter...... :-k

Robert
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
Gebruikersavatar
Tomva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 83
Lid geworden op: dinsdag 22-12-2009, 22:40
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Bericht door Tomva »

RM schreef:Dat klosje binddraad, Ari, intrigeerd mij enorm.
Ik heb nog nooit zo een leeg klosje bij een goudsmid gezien :shock:
Gebruik je het binddraad zo intensief?
Waarom heb je het daar bevestigd?
Welk smidsgeheim zit daar achter......

Robert
Ik vermoed dat hij er zijn tanden mee flost.
Kan er geen ander praktisch nut voor bedenken. :-k
If you're good at anticipating the human mind... it leaves nothing to chance
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

haha, ja ik gebruik toch regelmatig binddraad om zaken even te fixeren, ondanks de Puk. Maar heb er wel jaren over gedaan hoor, is dus niet m'n derde klosje deze maand.
En flossen doe ik te weinig volgens de tandarts.

ari
I've got nothing against God, it's his Fan Club I can't stand
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ehm ik bedoelde meer dat ik last heb bij het boren en ik vind mn hangmotor niet hoog genoeg hangen. Ik vind het fijn als de slang niet teveel trekt.
Lijkt mij dat als ie va onder moet komen je meer last hebt van de 'zwaartekracht' terwijl je freest en boort etc
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Ik zal niet ontkennen dat de slag in de slang enigszins druk uitoefent op je hand, ligt natuurlijk ook aan de flexibiliteit en de lengte van de slang en de positie van de motor maar ik was er snel aan gewend en zou niet terugwillen naar de infuus stand, vooral omdat ik dat een behoorlijke sta in de weg vind.

ari
I've got nothing against God, it's his Fan Club I can't stand
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

hehe ik heb er nog geen last van dat ie in de weg hangt. Daarom zit er een extra stukje aan mn werkbank... maar ik vind je idee niet gek als ik ooit neiuwe wrkbank nodig heb...
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Bedankt voor alle reacties en die foto's van de werkbanken zijn erg interessant. Ik heb inmiddels een statief besteld, lijkt me voor mij het beste.
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

Hoe/waar de hangmotor ophangen?

Bericht door tinkywinky »

Ik heb een hangmotortje en die moet ik gaan ophangen zodat ik er mee kan gaan werken. Nu snap ik niet heel veel van de erg korte handleiding, maar het is vast iets waar jullie mij mee kunnen helpen.

Uit de handleiding, die in het engels is, begrijp ik het volgende.
Ophangen aan de muur of boven het werkblad.
De slang mag niet wijder dan 90 graden uitbuigen, ofwel de slang moet altijd in een boog hangen die minder dan 90 graden is?

Heb ik dit zo goed begrepen?

En waar is het dan het handigst om hem te hebben hangen? Boven het hoofd, op hand/blad hoogte, links, rechts, midden....?
Ik ben rechtshandig, dus lijkt het me niet handig om hem ergens aan de linkerkant te hangen, maar waar dan wel?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Als je rechtshandig bent kun je hem ook het beste aan de rechterkant van je werkblad hebben.
Zit er geen statief bij? zo?n buis die je met een klem op je werkbank schroeft met een haak bovenaan.
Dat van die 90 graden is dat je hem niet al te sterk buigt, maar dat zal ook niet zo snel gebeuren, de slang hangt meestal wel in een boog.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

Bericht door tinkywinky »

Mmm nee er zit geen standaard bij.
Die moet ik dan nog even ergens gaan kopen en daarmee komt de hangmotor dan automatisch op een bepaalde hoogte boven het werkblad? (is dat altijd hetzelfde?)

Ik zie mezelf al helemaal ruzie maken met die slang. Dat dat ding me constant in de weg gaat zitten enzo :mrgreen:
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Bij de Aldi of bij Liddl hebben ze weleens van die goedkope " dremeltjes" daar zit meestal wel zo' verstelbare
stang bij.
Ik denk als je een beetje snuffelt op rommelmarkten dat je wel zo' ding moet tegenkomen.
Het handstuk moet je niet vasthouden als een potlood maar je moet je er meteen aan wennen deze gewoon in je handpalm te nemen, gewoon je hand er overheen en vastpakken.
Dat voelt eerst onlogisch maar het went snel en je hebt veel meer kontrole.
Alleen bij zetwerk hou je hem vaan vast als een potlood, die ruzie valt mee hoor.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

ik heb gewoon een haak in het plafond en elektriciteitsdraad aan gehangen met daaraan de hangmotor (2x) de 1ste keer dat je 'm gebruikt zal die even ronddraaien en zijn "hangpunt" zoeken maar daarna hangt ie behoorlijk stil.
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

Bericht door tinkywinky »

Ik zag op een plaatje van google een haakje dat leek op een haak waar je je gordijnstang aan op hangt.
Mijn vriend zei al, misschien kan een haak waar je je boekenplank op ophangt ook wel.
Is dat zo? Zou zulk materiaal ook geschikt zijn?
Zoiets bijvoorbeeld http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30219889/

Ik had het al in de gaten inderdaad Willem, dat je meteen geneigd bent hem als potlood vast te houden. Was het eerste wat ik deed toen ik hem uit de verpakking had gehaald :mrgreen:
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Ik heb hem opgehangen zoals in dit topic van Goldenwonder:

http://zilvermaan.com/forum/viewtopic.p ... t=alsident

Even naar beneden scrollen. Simpel en goedkoop, te koop bij de bouwmarkt bijv. met aluminiumstrips of iets anders plats en goedkoops. Van die schroefhoeken erbij om het mee op te hangen, en boutjes en moertjes. (af en toe even controleren)

Laat iemand je even helpen met de plaats en hoogte bepalen, dan kun jij achter je werkbank wel aanvoelen wat handig is! Het handstuk moet gemakkelijk (horizontaal, maar ook bijv. een beetje schuin naar beneden) bij je vijlpen kunnen, de slang in een bocht. Je steunt bij het werken met de hangmotor vaak met beide handen op je vijlpen. Zodat je alles goed onder controle hebt. (en minder vaak in je vinger boort ;), neehoor grapje, nog niet meegemaakt.)

Ik ben rechts en heb hem dan ook ongeveer op 30 cm rechts van mijn zitplek hangen. (uit m'n hoofd hoor, dus kan er +/- 10 cm naast zitten)

Wat die 90 graden bocht betreft. Normaal hangt de slang bij mij recht naar beneden. Dan buig je hem naar je vijlpen toe en is de bocht +/- 90 graden.
Laatst gewijzigd door Janna op zondag 18-11-2012, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

Bericht door tinkywinky »

He grappig, die hangt gewoon zomaar ergens aan het plafond. Volgens mij ook best hoog, maar dat hoeft niet, toch?
Mijn hangmotor heeft een hengseltje (zoals aan een emmer) dus moet even goed nadenken hoe ik die dan vast zou moeten maken zodat hij niet kan bewegen.
Het is allemaal wat zeg, "effies" een hangmotor ophangen :-k
Plaats reactie