Het ophangen van de hangmotor

Verspanende technieken zoals boren, zagen en vijlen
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Als je hem te laag hangt, moet de slang in een bocht naar boven toe om bij je vijlpen uit te komen. Dat is niet handig! De slang werkt dan tegen, stel ik me voor. Zoals op de foto, is gebruikelijk, naar wat ik overal heb gezien.

Als je je handstuk handig kunt bewegen en handig vast kunt houden bij je vijlpen, is het goed.

Een motor met hengseltje kun je denk ik ook wel tussen twee strips vastzetten. Monteer een boutje in de strips, onder het hengsel, en hij hangt, toch? Hij zwiept dan misschien wel een beetje heen en weer telkens als je het pedaal indrukt, maar dat geeft niet. (als het hengsel wel goed vast zit).
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Ik vind het fijn als ik op de vijlpen een gat boor in een werkstuk of met een chatonfrees bezig ben dat dan de slang op mijn arm rust, want als je de hangmotor laat draaien dan zit er zo'n slinger in de slang en die kun je dan opvangen met je arm.

Bij mij hangt de hangmotor aan een tapdraad die ik weer in het plafond het gemaakt met een soort plug, dit geeft het voordeel dat de motor zelf niet een grote slag kan maken als een frees vast slaat.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Afbeelding
Hier heb ik de hangmotor onder m'n werkblad gemonteerd. Heeft meer dan 25 jaar in deze positie prima dienst gedaan totdat ik de micromotor ontdekte en gebruik hem nu nog maar zelden, enkel voor het hamerhandstuk en als ik wat meer power nodig heb.

Ari
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

GW hier. Mijn plafond zit op ruim 3 meter. Wat heb ik gedaan...Ik heb bij de bouwmarkt gewoon 2 vlakke aluminium strips gekocht. Aan een zijde het uiteinde over een lengte van 15 cm omgebogen onder een hoek van 90 graden. Deze bevestig je aan het plafond. Dan komen er dus 2 strips naar beneden. Aan het uiteinden een royaal gat geboord, hangmotor ertussen, bout erdoor en klaar. Voordeel van het ophangen aan een draad of op mijn manier, is dat je geen "slag" krijgt van de flexibele slang als je hem opstart. Eigenlijk net als bij Ari.
Afbeelding
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Ik had bij gebrek en tijd, geld en zin een stuk draadeind door de werkbank geboord, en vast gezet met een moer. vanboven een knik in gebogen, hangmotor erdoor geduwt, en nog verder omgebogen zodat ie er niet af kan. Klaar, en ook stabiel zodat hij niet draait 8)
Gebruik hem alleen nooit omdat die binnenmantel elke keer loskomt, stom ding! En dus gebruik ik liever de micromotor
Gebruikersavatar
akkasilver
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zondag 06-04-2008, 21:25
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door akkasilver »

Ari schreef: Hier heb ik de hangmotor onder m'n werkblad gemonteerd. Heeft meer dan 25 jaar in deze positie prima dienst gedaan totdat ik de micromotor ontdekte en gebruik hem nu nog maar zelden, enkel voor het hamerhandstuk en als ik wat meer power nodig heb.

Ari
Ach, er?nder!? Heb je nooit last gehad dat er dan een te kleine hoek in je kabel zit? Die 'knik' zeg maar?
Nou nee dus, gezien de 25 jaar goede dienst, maar ik kan me voorstellen dat er meer weerstand is, zoals Janna zegt?
Heleen
In der Beschränkung zeigt sich der Meister
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Mod:Topic samengevoegd met het al bestaande topic hierover


Hier gewoon een hangmotor arm aan mn werkbank geklemd
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Nog even opzoek gegaan naar oude foto's, maar heb dat ding van begin af aan onder het werkblad gemonteerd gehad, ook nog voor mijn verbouwing, want nu zou het helemaal een belemmerend obstakel zijn omdat mijn bank diagonaal staat en dat ding dan bijna midden in mijn werkruimte hangt, ik moet er niet aan denken, krijg nu al vlekken. :D maar nee nooit problemen gehad met teveel weerstand in de slang. Je moet natuurlijk wel gewoon een goede slang hebben en dat was die van mij kennelijk.

ari
Gebruikersavatar
akkasilver
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zondag 06-04-2008, 21:25
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door akkasilver »

Ja dat zou ik ook hebben: middenin de ruimte. Want nu hangt hij teveel 'uit het midden'. Ik ga het toch eens van de andere kant bekijken... Merci!
Heleen
In der Beschränkung zeigt sich der Meister
Plaats reactie