Help! Boortje breekt steeds en is snel bot

Verspanende technieken zoals boren, zagen en vijlen
Willemien
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 49
Lid geworden op: zondag 12-11-2006, 19:44
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Help! Boortje breekt steeds en is snel bot

Berichtdoor Willemien » donderdag 11-08-2011, 16:58

Hallo,

Ik moet in koper gaatjes boren met boortjes van 0,8 mm.
Heb het geprobeerd met de kolomboormachine, boortje brak steeds.
Ook met de hangmotor was het geen succes. Na 3 gaatjes was het boortje bot. Daarna brak het.
Heb er nu 6 boortjes doorheen gedraaid en en het zat.

Heb de metaalboortjes bij een gerenommeerde ijzerhandel gekocht.
HSS Super (Heller), ongeveer 1 euro per stuk.

Waar koop ik kleine boortjes die langer meegaan en niet zo snel bot worden?

Groetjes,
Willemien.
'If nobody sees things your way, you can still see them alone' (Adrian Borland)
Gebruikersavatar
Jerry Hoogeman
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 112
Lid geworden op: dinsdag 20-02-2007, 22:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Berichtdoor Jerry Hoogeman » donderdag 11-08-2011, 17:10

Bekend probleem :evil:

Jerry Hoogeman
Het wordt zoals je het maakt....
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2653
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Lapidee » donderdag 11-08-2011, 17:32

Koper of messing?

Koper is stroperig en moet je om de paar seconden even terug trekken om de spaan te lossen.
Koelmiddel gebruiken, bv lampolie.
Dan moet je toch zo'n 50 gaatjes kunnen boren voordat die bot word.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 232
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Berichtdoor lucskepc » donderdag 11-08-2011, 18:06

koper eerst zacht maken : gloeien en meteen lessen.
Anders overvloedig koelmiddel gebruiken
Na elk uur..... komt er weer eentje
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 926
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Berichtdoor silly » vrijdag 12-08-2011, 9:48

wat ruud zegt iedere keer even omhoog om het spaantje te breken, en een beetje vet doe ik er op.
nog nooit geen problemen met boren gehad (uitgezonderd titaan zucht)
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Evelien
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 99
Lid geworden op: zondag 13-03-2011, 17:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Rheden
Contacteer:

Berichtdoor Evelien » vrijdag 12-08-2011, 11:45

Boor je de 0,8 mm in ??n keer? Je kunt beter beginnen met 0,4 mm dan 0,6 mm en dan 0,8 mm. Wel steeds boortje even omhoog halen. Ik gebruik ook wit kaarsvet, dat smeer ik op het metaal en dan boren. Hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes Evelien
De grootste leerschool is het leven zelf!

Http:/facebook.com/zilversmidse
Willemien
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 49
Lid geworden op: zondag 12-11-2006, 19:44
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Berichtdoor Willemien » vrijdag 12-08-2011, 12:05

Bedankt voor alle tips.
Het blijft niet lukken met de kleine boortjes.
Terwijl ik maar door 1 mm. plaat hoef te boren.
Ik boor nu met boortjes van 1 mm.
Dat gaat wel. Alleen zit ik nu met grotere gaatjes.

Groetjes!
Willemien.
'If nobody sees things your way, you can still see them alone' (Adrian Borland)
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Berichtdoor Ari » vrijdag 12-08-2011, 12:42

Als ik exact een gaatje van 1 mm moet boren neem ik een boortje van 0.8 of 0.9 en ruim het gat vervolgens met een ruimer op tot precies 1mm en dan is het gat echt rond.

ari
I've got nothing against God, it's his Fan Club I can't stand
debby
Actief lid
Actief lid
Berichten: 385
Lid geworden op: zondag 07-03-2010, 13:45
Ervaring: Overig
Contacteer:

Berichtdoor debby » vrijdag 12-08-2011, 16:10

Ja, en centeren had je natuurlijk al gedaan he Willemien.
en je had ook al gekeken of je de boor niet zwengeld in je boorkop voor dat je hem gebruikt?

groetjes,
Debby
Willemien
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 49
Lid geworden op: zondag 12-11-2006, 19:44
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Berichtdoor Willemien » vrijdag 12-08-2011, 16:15

Jaja!
Ik denk toch dat de boortjes van niet al te beste kwaliteit waren.
Bye!
'If nobody sees things your way, you can still see them alone' (Adrian Borland)
debby
Actief lid
Actief lid
Berichten: 385
Lid geworden op: zondag 07-03-2010, 13:45
Ervaring: Overig
Contacteer:

Berichtdoor debby » vrijdag 12-08-2011, 16:25

Dan kan misschien de busch boren met het korte spiraalgedeelte ook prettig werken is de boor lengte niet zo lang.
Die beginnen vanaf maat 0,7 bij Bijou Moderne nr: 081321608
Deze werken prettig ik werk er zelf graag mee :D
groetjes,
debby
Willemien
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 49
Lid geworden op: zondag 12-11-2006, 19:44
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Berichtdoor Willemien » vrijdag 12-08-2011, 16:54

Okee, dank!
'If nobody sees things your way, you can still see them alone' (Adrian Borland)
Gebruikersavatar
Bram Ramon
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: vrijdag 14-03-2008, 20:57
Ervaring: Overig

Berichtdoor Bram Ramon » dinsdag 23-08-2011, 10:07

Niet te veel druk uitoefenen boren in pompende beweging zoals Ruud zegt zodat je spaantje kan afbreken.Smeren met wintergroenolie.
Je koper zeker niet gloeien, Want hoe zachter je materiaal hoe meer het 'kleeft' en des te gemakkelijker trekt de boor zich zelf vast. Je mag zelf bij het boren van zulke zachte materialen de wighoek vergroten bij grotere boren word er zelfs een heel klein vlak kantje aan de snijkant geslepen om zo het vast in trekken tegen te gaan.
bijna goed = helemaal niet goed !!

Advertentie

Terug naar “Boren, zagen en vijlen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten