Vierkantjes zagen uit ring

Verspanende technieken zoals boren, zagen en vijlen
Plaats reactie
tamara
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: woensdag 16-01-2008, 16:17
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: belgie

Vierkantjes zagen uit ring

Bericht door tamara »

Hallo

ik ben bezig met een ring waaruit ik enkele vierkantjes wil zagen ( vierkantjes van 3mm x 3mm en 4mm x 4mm). Dit is echter niet evident en ik krijg de zijden en hoeken niet mooi afgewerkt terwijl de ring dit wel vereist.

Is hier misschien nog een andere techniek voor?
grtjes
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Een vierkant freesje gebruiken??
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Wat Ari laatst naar voren bracht met zettingen, eerst voorzagen en dan met een vierkant ponsje naslaan.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Wat voor vijlen gebruik je?
Als je dat nog niet hebt gedaan, probeer dan eens een naaldvijl type baret. Die heeft een dakje zonder tandjes, ik gebruik hem vaak voor fijn werk.
Verder is het natuurlijk ook je eigen vaardigheid die meespeelt. (ik weet niet hoeveel vijloefening je hebt) Misschien oefenen op iets anders dan de ring?
tamara
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: woensdag 16-01-2008, 16:17
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: belgie

Bericht door tamara »

ik heb eerst even op een plaatje zilver geprobeerd en dat lukte goed. maar dat was maar een plaatje van 1mm dik en de ring is 2,5mm omdat er steentjes in moeten. Dat is precies lastiger om recht te krijgen.

Het vijlen heb ik inderdaad met een baretvijltje gedaan maar het zal oefening vergen dan. Een vierkant ponsje is wel nog een idee maar zou dat lukken met een dikte van 2,5mm?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Gaat het om deze ring?http://www.zilvermaan.com/forum/viewtopic.php?t=4648
Mss handiger alles in 1 topic te houden, ik kan ze samenvoegen.


Wat ik heb geleerd is met een vierkant naaldvijltje even de hoek, na strak vijlen, nog aan te zetten door de vijl er schuin op te zetten en nog een keer een vijltrek te doen. Dan worden ze strak. Of met een zaag het een zaagstreek geven in de hoek zodat deze mooi strak wordt

Daarnaast heb ik oude naaldvijltjes met schuurpapier beplakt zodat ik kan schuren op die plekken. En als het schuurpapier op is brand ik het eraf.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

tamara schreef: Een vierkant ponsje is wel nog een idee maar zou dat lukken met een dikte van 2,5mm?
tuurlijk :D
angelloveeinstein
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 34
Lid geworden op: dinsdag 27-07-2010, 8:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door angelloveeinstein »

een gaatje boren in de juiste maat en de hoekjes weghalen met je zaag? en dan inderdaad met je vijl ff terugtrekken. ook met je zaag kun je een soort van vijlen, als je hem dwars(dus niet de tandjes in je materiaal zetten, maardwars erlang halen) er langs wrijft, geen kracht gebruiken!
het wordt altijd weer morgen
tamara
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: woensdag 16-01-2008, 16:17
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: belgie

Bericht door tamara »

Sorry Erika, het gaat idd over die ring. Ik zal het voortaan in hetzelfde topic houden.

Het 'vijlen' met de zaag en de hoeken strak zetten met een vierkant vijltje ga ik zeker proberen. Het uitponsen kan ik eventueel nog doen maar toch liever zelf uitzagen en vijlen. Oefening baart kunst he :).
Alvast bedankt voor de tips!
Plaats reactie