Adresje voor draaibank ???

Verspanende technieken zoals boren, zagen en vijlen
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Adresje voor draaibank ???

Bericht door Willem Parel »

Mijn draaibankje lijkt zijn langste tijd te hebben gehad, ik ben nog bezig met reanimatie maar ik houd er rekening mee dat de stekker er uit gaat.
Ik weet dat HBM een reeks van banken heeft maar net niet wat ik zoek, ik heb zelf momenteel deze op het oog mocht ik tot vervanging over gaan.

http://www.vdhbv.nl/metaalbewerkingsmac ... 32976-1-0/

Maar omdat ik niet alle leveranciers ken, ondanks dat ik uitgebreid geGoogled heb hou ik me aanbevolen voor adressen waarqq vergelijkbare machines verkocht worden.
Met dank voor het meedenken.

Ik ben er wel achter dat SwissTec een beetje misleidende naam is, ze worden gewoon gemaakt in Hong Kong maar ze lijken me nog niet zo slecht.
Na al het googlen ben ik er wel achter dat de gehele HBM serie uit Vhina komt maar ga er maar van uit dat de kwaliteit van dat spul steeds beter wordt.
Vroeger werd er ook gelachen om Toyota en Panasonic en moet je zien waar die nu kwalitatief staan.
Maar wie weet zijn er nog andere leuke merken.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Hier zit geen langs voeding of dwars voeding op, dat is dat hij automatisch heen en weer gaat.
Het aantal watt is wel goed maar absoluut niet lager.
En voor het werk wat wij er mee doen lijkt het mij een leuke draaibank.
Zelf heb ik een HBM en ik ben er erg tevreden over, en ze hebben daar ook alle onderdelen van op voorraad.

Ik zou toch wel willen weten of van ze van deze machine onderdelen hebben.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Aspasia schreef:Hier zit geen langs voeding of dwars voeding op, dat is dat hij automatisch heen en weer gaat.
Volgens mij wel hoor.

ari
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Langsvoeding in ieder geval wel, zie hendel rechtsonder, maar of deze ook inschakelbaar is voor dwarsvoeding weet ik niet.
Ik moet zeggen dat dat ook niet op mijn oude zit en he het nooit gemist.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Afbeelding

De HBM is volgens de gegevens toch wel 25 cm langer, vraag me af waar hem dat dan in zit, en 24 kg zwaarder en 49 euro duurder dan de Swisstec

Afbeelding

lastig hoor.
Automatische langsvoeding ken ik, maar automatische dwarsvoeding? hoe ziet dat eruit Freddy?

succes Willem.

ari
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ze worden wel in verschillende landen gemaakt Ari, ze lijken veel op elkaar maar er zit verschil in.
De SwissTec wordt gemaakt in Hong Kong, door een groot concern op de markt gebracht die ook nog heel veel andere aktiviteiten heeft en o.a. vestigingen in Zwitserland en Duitsland en die van HBM komen van een firma Weiss uit China

http://www.weiss.com.cn/

Automatische dwarsvoeding zit vaak wel op de grotere banken maar op dit soort bankjes bijna nooit, ik kan er ook wel zonder.
Qua afmeting en gewicht past mij de SwissTec ook beter dan de HBM bank maar ik zette deze oproep hier neer omdat ik misschien merken over het hoofd zou zien of niet van het bestaan zou weten
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
TomTom
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 127
Lid geworden op: zaterdag 14-01-2012, 22:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Den Haag

Bericht door TomTom »

hey Willem,

Ik zag er nog een op marktplaats staan:

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr

Misschien is dat wat voor je? Hij verkoopt ook een Bergeon draaibank voor 8 mille. Ik heb er geen verstand van maar kijk er maar eens naar.

Groeten,

Tom
Ervaring komt in stapjes
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Die hendel is voor tap draad te snijden en niet voor langs voeding maar als je het zelf wilt kun je hem er wel voor gebruiken.

En die draaibank van HBM die Ari aangeeft zit ook geen lang en dwars voeding op.

Persoonlijk vind ik het heel erg fijn dat het er op zit want dan schuift het bed automatisch mee en het resultaat is gewoon beter zelfs beter dan als je met de hand aan het wiel draait.

Wat ik ook zeer zou aanraden is een snel span set voor beitels en beitels met losse widia plaatjes en een meedraaiend center.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

TomTom schreef:hey Willem,

Ik zag er nog een op marktplaats staan:

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr

Misschien is dat wat voor je? Hij verkoopt ook een Bergeon draaibank voor 8 mille. Ik heb er geen verstand van maar kijk er maar eens naar.

Groeten,

Tom
Het vermogen van die draaibank is echt veel te weinig.

En Bergeon heeft vaak allen maar spullen voor horloge makers en die draaibank zou dan ook zeker te zwak zijn voor het werk wat de meeste goudsmeden er mee doen.

8000 voor zo'n klein draaibankie :shock:
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Hebben jullie een link naar een draaibank met automatische dwarsvoeding. Het enige dat ik vind is automatische dwarsvoeding op een freesbank.
Draadsnijden doe ik met de automatische langsvoeding met behulp van de juiste tandwielverhouding. Vrij simpel allemaal en dat kan volgens mij op de meeste banken.

ari
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Wat ik gewend ben (van heel vroeger) is dat je de langsvoedingssnelheid kunt regelen voor het afdraaien van assen en dat je voor draadsnijden een bepaalde tandwielverhouding in moest stellen om de juiste spoed te krijgen.
Ik ben dat nu na 30 jaar een beetje kwijt maar daarvoor staan die tabellen op de draaibank.
Misschien dat een actieve draaier ons bij kan praten...
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

http://www.hbm-machines.com/comasy/temp ... ductid=646

De hendel die iets boven de hendel zit waar je schroefdraad mee kan draaien is voor de lang en dwars voeding deze kun je links om zetten dan heb je de langs en rechtsom heb je de dwars.

Ari schreef:Hebben jullie een link naar een draaibank met automatische dwarsvoeding. Het enige dat ik vind is automatische dwarsvoeding op een freesbank.


ari
Bij de beschrijving van deze draaibank staat het zelfs in rode letters :T:
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Nooi meer een beitel slijpen en de widia plaatjes (wissel plaatjes) kun je het best op ebay.de krijgen, onder wendeplatte zoeken
http://www.hbm-machines.com/comasy/temp ... ductid=909

Dit is echt een must je kunt in een simpele handeling zo je beitel vervangen.
http://www.hbm-machines.com/comasy/temp ... ductid=307

Een meedraaiend center gebruik ik het meest voor een tribulet, die span ik in en zet ik de ringen op de tribulet.
http://www.hbm-machines.com/comasy/temp ... ductid=907
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Aspasia schreef:

ari
Bij de beschrijving van deze draaibank staat het zelfs in rode letters :T:[/quote]

Ah. dank je Freddy, Ja een dwarsvoeding is dus per definitie automatisch. weer wat geleerd. dat is trouwens wel een hele mooie, die van HBM. welke heb jij?

ari
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

http://www.zilvermaan.com/forum/viewtop ... =draaibank
mss staat hier nog adresjes in genoemd anders dan HBM
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie