Uitkapset

Verspanende technieken zoals boren, zagen en vijlen
Plaats reactie
Handtas
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: donderdag 12-02-2015, 9:30
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Uitkapset

Bericht door Handtas »

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een betaalbaar uitkapset, waar ik (in ieder geval) rondjes van ongeveer 14/15 millimeter mee kan kappen. Nu heb ik er drie op het oog, maar geen idee over het verschil van kwaliteit tussen deze sets. Iemand die dat wel heeft?

Set 1:
http://www.gereedschap-drijfhout.nl/a-2 ... t-5-stuks/

Set 2:
http://www.dezilverwinkel.nl/uitkapset- ... -1546.html

Set 3:
https://webshop.bijoumoderne.nl/websolu ... e=01&cpl=1

Ik las dat de sets tot ongeveer 0.8mm aluminium kappen? Doe ik er dan verstandig aan om een plaat van 0.6mm te halen om de levensduur te bevorderen?

Groeten
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

http://www.zujeddeloh.de/produkte/golds ... _7723.html

Gebruik hem zelf al een tijdje, doet wat het doen moet en in mijn geval is het gebruik zo nu en dan, dus slijten zal hij niet.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

ik zou voor degene bij BM gaan, alleen vanwege het feit dat je met dat model je plaatmateriaal kan vastzetten, dit zorgt ervoor dat je een mooiere kap krijgt (af en toe moet je toch 2x hameren, en dan verschuift je materiaal iig niet) en ik denk dat het ook meehelpt in de duurzaamheid van je ijzers.

nu heb ik zelf meerdere varianten (ook die willem aangeeft) en mijn ijzers zijn nog erg mooi, ik vraag mij ook af hoe sommigen het voor elkaar krijgen hun ijzers zo ernstig te beschadigen. zorg iig voor een goede ondergrond die een beetje meegeeft.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Ik zou ook voor die van BM kiezen , vastzetten is handig en de mogelijkheid om ook iets grotere rondjes uit te kappen is mij al vaak van pas gekomen.
Je weet hoe het gaat als je eenmaal een stuk gereedschap in huis hebt dan krijg je er steeds meer idee?n mee.
Ik heb er een 4 cm dikke plaat hardhout onder liggen deels voor de draagkracht en deels tegen het beschadigen als ik weer eens smidjeslomp te hard sla.
ik zou niet zo bang zijn om 0.8 mm alu te kappen 1.2 ook niet trouwens kwestie van een zwaardere hamer :mrgreen:
Ik heb met mijn set (was ook niet een hele dure) ook wel 3 mm koperplaat uitgekapt maar ik heb dan ook heeeele grote hamers :fluiten:
"Quality is a habit not an act"
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

Bericht door tinkywinky »

Ik heb een eenvoudig vierkantje en grotere ronde.
Het verschil is dat ik bij de grotere ronde de plaat vast kan draaien. Heel fijn, dus als je daar voor kunt kiezen zou ik dat ook doen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Het exemplaar van BM heb ik in mijn handen gehad. Voor mijn gevoel is er te veel speling tussen de gaten en de uitkappers. Ben al langer aan het kijken of ik er een wil kopen. Zoals velen al weten ben ik zelf bezig geweest om een uitkapper te maken. De kwaliteit van mijn eigen gemaakte uitkapper komt min of meer overeen met de goedkopere versies. Ben er dus niet echt tevreden mee, maar vooralsnog gebruik ik hem niet tot nauwelijks. Als ik wat wil uitkappen doe ik dat wel op school, daar hebben ze de duurdere versies, maar moet je altijd even kijken of alles wel netjes gebruikt is door voorgangers.

Bij een uitkapper is het belangrijk dat de gaten zuigend om de uitkapper aansluiten, dat wil zeggen dat als een ponsen in het gat zit en je de uitkapper oppakt dat de ponsen dan niet spontaan allemaal op de grond liggen. Op zich werkt een goedkope uitkapper wel als je hem niet te intensief gebruikt, maar vaak heb je wat meer nabewerking van je uitgekapte plaatjes
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Irusjeh
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: maandag 18-03-2013, 16:51
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Rotterdam

Re: Uitkapset

Bericht door Irusjeh »

Vastzetten is ontzettend fijn. Let ook op legeringsinformatie! Het moet van goed uitgehard gereeedschappsstaal zijn, anders slijt je snijrand heel hard.

Iris
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Uitkapset

Bericht door jokekuiper »

Ik heb een tijdje geleden een set bij Herens&Herens gekocht: https://herens.nl/Products/Detail/4321/ ... -16-00-mm- . Er stond bij 'goedkope uitvoering' (€ 35). Ik dacht 'ik probeer het gewoon', maar na 1 keer gebruiken was hij al beschadigd. Ik zou dus zeker gaan voor een goede kwaliteit en een exemplaar waarin je het metaal kunt vastzetten lijkt me ook sterk aan te raden.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Uitkapset

Bericht door Willem Parel »

Ik heb een paar jaar terug een goedkope uitkapset gekocht, naar ik me herinner zo'n €35,- en deze voldeed naar de prijs goed aan de verwachting, gebruik hem nog wel.
Maar sinds kort heb ik voor de grotere maten een betere set gekocht, de Durston van 20 mm. tot 28mm.€190,- en ik constateer dat je krijgt voor wat je betaald.

De goedkope set geeft soms wat problemen met het verwijderen van de uitkapponsen maar de rondellen waren goed.
Bij de Durston zijn de uitkappers schuin aangeslepen waardoor niet de gehele omtrek in één keer uitgekapt hoeft te worden, maar dit als het ware doorgeknipt wordt hetgeen minder kracht op het stempel geeft.
Bij de goedkopere wordt de omtrek in zijn geheel in één keer belast, bij de schuin aangeslepen ponsen slechts gedeeltelijk, dit zal bij grotere rondellen te merken zijn aan het gemakkelijker door de plaat heen te kunnen slaan.
Maar ze geven beiden goed uitgekapte resultaten!
Dus als je incidenteel een rond plaatje nodig bent, zoek dan een goedkope set waarvan je dan veel gemak hebt, maar ga je regelmatig rondellen gebruiken voor ringen, armbanden, hangers etc. om series te maken, ga dan voor kwaliteit en duurzaamheid.
Dan zijn er de Swanstrom en de Durston sets met en zonder centreerders*, ik heb gekozen voor de Durston zonder centreerders omdat die "slechts" €190,- was.
Ik heb daar vervolgens door een draaier zelf centreerders bij laten maken en ik was voor €205,- klaar, daar waar Swanstrom veel duurder was.
* nog even uitleggen wat centreerders zijn, dit zijn kunststof kegels met dezelfde maat als de uitkappers, maar dan met een punt er aan.
Deze maken het mogelijk om een evenwijdige ring uit te kappen door eerst een klein gat te kappen, dan schuif je de plaat in een groter gewenst gat en zet de conische, kegel er in, centreerd zo het kleine gat en kapt vervolgens de grotere maat uit en je hebt een mooie evenwijdige ring.
Voor velen zal dit gesneden koek zijn, maar ik ben nu maar even zo uitvoerig om het voor iedereen (hoop ik) begrijpelijk te maken.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Plaats reactie