130graden hoek zagen/snijden in koper buis

Verspanende technieken zoals boren, zagen en vijlen
Levidg
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: dinsdag 11-08-2015, 17:30
Ervaring: Amateur (geen cursist)

130graden hoek zagen/snijden in koper buis

Berichtdoor Levidg » dinsdag 11-08-2015, 18:10

Ik ben met een knutsel project bezig, en hiervoor gebruik ik koperen buis.
De diameter is 12mm wanddikte 1mm. Ik moet een hoek van ongeveer 130 graden hebben aan een kant van de buis en 90 graden aan de andere kant (die doe ik met een pijpensnijder.) Voorheen deed ik de scherpe hoek in een zelfgemaakte verstekbak, met een ijzerzaag. Hoewel dit werkt. ik moet nu 50 buisjes van 6-8 cm diagonaal zagen, en dit kan lijkt mij makkelijker.

Ik zat te denken om een haakse slijper met juist blad (geen idee welke) als cirkelzaag in de tafel te verwerken. en dan met hout een geleider maken welke ik hier overheen kan schuiven. Is dit haalbaar? Of gaat dit zorgen voor een rondvliegend blad van de slijper?

Als iemand advies heeft hoor ik t graag.

mvg, Levi
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4160
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Berichtdoor Willem Parel » dinsdag 11-08-2015, 18:25

Ik zat precies aan hetzelfde te denken, er zijn voor deze haakse slijpers extra smalle (dunne) schijfjes te koop, die moeten zonder problemen die buis zagen, niet teveel voeding geven bij het zagen maar rustig door het materiaal duwen.
Moet je nog wel de constructie van het apparaat en de klemming van de buis gaan bedenken.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....

Advertentie

Terug naar “Boren, zagen en vijlen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten