Dieper 'bandje' in ring

Verspanende technieken zoals boren, zagen en vijlen
Nanou
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 37
Lid geworden op: zondag 19-02-2012, 16:11
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Dieper 'bandje' in ring

Berichtdoor Nanou » vrijdag 03-06-2016, 9:08

Voorbeeld.JPG
Voorbeeld.JPG (19.29 KiB) 2063 keer bekeken

Hallo,

Mijn klanten willen graag een trouwring met een dieper bandje in. Je kan zo'n bandje zien op de foto. Geen goud in het bandje maar gewoon wat dieper gelegen met eventueel dan nog een briljantje erbij.

* Weet iemand hoe ik dit kan maken? Ik had gedacht om dit gleufje te maken voordat ik de ring vorm, door eerst met mijn kraspen een lijn te trekken en dan met een klein bolfreesje. Maar mocht er iemand een betere manier weten?

Want 1 keer uitschieten en het is om zeep 00O

* Dan heb ik ook nog een vraag ivm de structuur. Is deze structuur gemaakt door gewoon horizontaal te schuren met verschillende schuurpapiertjes?

Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Spanje

Re: Dieper 'bandje' in ring

Berichtdoor peterspanje » vrijdag 03-06-2016, 9:18

Het makkelijkste zou zijn als je de beschikking hebt over een draaibankje, zoniet dan kan ik denken aan twee mogelijkheden, maak drie ringen en soldeer ze aan elkaar. De andere is maak van je hangmotor een draaibankje zet je handstuk vast, klem de ring op een stukje rond, hout schuurpen of wat dan ook, hou een graveer steker tegen de zijkant, het probleem wat je met deze methode hebt is het centreren van je ring. Dus indien je niet de goede spullen voor hebt, zou ik terug gaan naar drie ringen en aan elkaar solderen.

Ik denk dat de structuur gemaakt is in een wals met een pattern plate
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5706
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Dieper 'bandje' in ring

Berichtdoor Erika » vrijdag 03-06-2016, 9:34

Kan zijn dat dit rosé/rood verguld is.
dit kun je zelf ook zonder draaibank bereiken en alsnog met naadlose ringen.

ik zou basisringen bestellen dij AS of die van drijfhout .
Dan met de schuifmaat de lijn optekenen , net jes strak. Dan met de zaag , dun, de lijn dieper te zagen. Stukje voor stukje en dan met een scharniervijl de juiste breedte maken

Frezen kan ook, dan doe dat met een cilinderfrees die je op je ring zet zodat de hele cilinder de ring raakt (de zijkant dus en niet het topje. )
Beetje oefenen en moet te doen zijn, Dat net die frees leerde ik op stage en werkt fijn, maar met de scharniervijl heb je meer controle
Afwerken en de ring aflakken, min het diepere lijntje en dan galvaniseren.

Je zou ook kunnen kiezen voor 3 ringen waarvan de rode ring iets dunner is als de rest.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Nanou
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 37
Lid geworden op: zondag 19-02-2012, 16:11
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Dieper 'bandje' in ring

Berichtdoor Nanou » vrijdag 03-06-2016, 10:19

Bedankt!

Een draaibank ken ik niet dus dat heb ik dan waarschijnlijk ook niet ;-)

Zou ik zo'n ring eigenlijk ook in was kunnen maken en dan naar de gieterij? Of kan dan geen perfect resultaat verkregen worden? Zeker als het in goud is, heb ik dan minder risico en kan ik wasmodellen maken tot ik het perfect vind.

Is een cilinderfrees niet conisch? Ik heb vlug eens bij Bijou Moderne gekeken en de kleinste maat is 1.6 mm. Lijkt mij al groot voor een lijntje op een ring van ong 6 mm breedte, nee? Erika, zou het niet gemakkelijker zijn om dit te vijlen/frezen als de ring nog niet gevormd is (dus een plat plaatje)?

Nog een bijkomende vraag: hoeveel mm dikte doen jullie minimum voor een trouwring in zilver en hoeveel in goud? De klanten willen niet te dik maar het moet natuurlijk stevig genoeg zijn voor elke dag te dragen en mee te werken e.d.

Hoe omschrijven jullie de verschillen tussen witgoud en zilver aan klanten?

bedankt!
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: Dieper 'bandje' in ring

Berichtdoor Stéfan » donderdag 09-06-2016, 20:44

Erika schreef:Kan zijn dat dit rosé/rood verguld is.
dit kun je zelf ook zonder draaibank bereiken en alsnog met naadlose ringen.

ik zou basisringen bestellen dij AS of die van drijfhout .
Dan met de schuifmaat de lijn optekenen , net jes strak. Dan met de zaag , dun, de lijn dieper te zagen. Stukje voor stukje en dan met een scharniervijl de juiste breedte maken


i.p.v. scharniervijl is dit misschien ook te doen met een naald-blokvijl ( kleine blokvijl dus ), dan heb je niet die ronding.

eerste ingeving is de ring opbouwen uit 3 ringen inderdaad, een bredere, een smallere en dan dus dat dieper gelegen ding ook als aparte ring en dan op elkaar solderen.

denk dat dit inderdaad met de draaibank is gedaan,

ter uitleg, in een draaibank kan je een voorwerp vastzetten, dan gaat dat draaien. dan kan je een 'mesje' op de door jou bepaalde plek tegen de ring aanhouden en door het draaien van de ring tegen het mesje slijp je heel precies weg wat jij wilt.

heel basale uitleg van een draaibank, verbeteringen en aanvullingen welkom b;)

succes lijkt me een leuk opdracht.
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: Dieper 'bandje' in ring

Berichtdoor Stéfan » donderdag 09-06-2016, 20:49

Nanou schreef:Hoe omschrijven jullie de verschillen tussen witgoud en zilver aan klanten?

bedankt!


heb zelf nog niet met klanten gewerkt want ben nog student, maar ik zou de verschillen zo aanduiden.

zilver is veel zachter als witgoud, en witgoud is knetterhard ( term gebruikt door mijn vakdocent ) bovendien kan zilver 'beslaan' door zuur uit de handen en uit de regen ( zilver word zwart van zwavelzuur ) en blijft daardoor minder lang mooi. zilver slijt dus veel harder, is niet van goud ( wat ik bij een trouwring toch wel jammer vind ) en blijft minder lang mooi.

bij mij op school zeiden ze dat vroeger werd gezegd dat een trouwring een heel leven lang mee gaat, en tegenwoordig zeggen ze dat een trouwring een liefde lang meegaat :oops:
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4164
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Dieper 'bandje' in ring

Berichtdoor Willem Parel » donderdag 09-06-2016, 22:20

Deze groeven zijn gegarandeerd op een draaibank gestoken, handmatig is dit zeer moeilijk zo regelmatig en strak te krijgen, zelfs met de skills van Erika...(die zal ook het puntje van haar tong uit de mond moeten hebben... b;) )
En Stefan, als je leraar zegt dat witgoud knetterhard is, dan moet je hem eens vragen of hij weleens palladiumwitgoud ( wat de laatste jaren hoofdzakelijk gebruikt wordt) heeft gevijld.
Dat is namelijk zo zacht dat als je de ring niet goed vasthoudt en je de vijl aanzet voor de eerste vijlstreek dat de ring tussen je vingers gaat draaien omdat de vijl hapt in het zachte materiaal.
Vroeger toen goud werd gelegeerd met nikkel was het inderdaad knetterhard, maar sinds jaren wordt nikkel vrij weinig meer toegevoegt ( in plaats daarvan wordt palladium gebruikt) wegens Europese wetgeving.
Palladiumwitgoud is veel zachter en is ook zeer prettig om stenen in te zetten.
Het verschil tussen witgoud en zilver is naar mijn mening de specifieke kleur van zilver, witgoud is harder en grijzer, maar uiteindelijk is het een persoonlijke smaak.
En de prijs is natuurlijk ook vaak bepalend voor je keus of voor de keus van de klant, maar heel veel klanten vinden zilver zeer aantrekkelijk alleen door het karakter.
...en zilver wordt wel zwart van zwaveldampen, maar van zwavelzuur wordt het juist mooi wit, je kookt immers vaak af in zwavelzuur (of vitrex)
Dat een ring "een liefde lang mee gaat" vind ik een ijzersterke ;)^
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4164
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Dieper 'bandje' in ring

Berichtdoor Willem Parel » donderdag 09-06-2016, 22:42

Hier heb je bijvoorbeeld een opspanset om ringen in de draaibank op te spannen en zelfs dan ( heb ik gemerkt) dat als je hem niet eerst even met een beitel afvlakt dat je groef oneffen in de ring komt omdat er een minime axiale slingering is.
Dat dus de groef plaatselijk wijder of smaller is, afhankelijk van het type beitel welke je gebruikt (vlakbeitel geeft geen
probleem.
Bijlagen
image.png
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1134
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Contacteer:

Re: Dieper 'bandje' in ring

Berichtdoor @tjuh » maandag 13-06-2016, 11:12

kan je ipv deze set niet ook een oprekdoorn gebruiken?
Afbeelding

Advertentie

Terug naar “Boren, zagen en vijlen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast