uitschuiven bij boren

Verspanende technieken zoals boren, zagen en vijlen
NewLine
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 32
Lid geworden op: maandag 09-02-2015, 13:33
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

uitschuiven bij boren

Berichtdoor NewLine » zaterdag 08-10-2016, 9:23

om de 1 of andere reden lukt het me niet consistent om te boren op de plek waar ik het gaatje wil. Vaak schiet de boor 1 of 2 millimeter weg en begint het boren daar :((

mijn werkwijze:

- met centerpons een klein putje maken
- stilstaand de boor erin
- op pedaal duwen, zo zacht mogelijk

Dit lijkt me een vrij normale procedure, maar toch springt hij soms weg. Iemand tips?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5710
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: uitschuiven bij boren

Berichtdoor Erika » zaterdag 08-10-2016, 11:34

als ik je lees, bedoel je boren met de hangmoter ?

_ hoe groot is de boor
- NIET duwen op de boor
- is de boor goed scherp? Wegschieten is vaak omdat de boor bot is

Ik zelf ga pas met de boor naar het centerpunt als het al draait, Dus ik zet het niet er al op en dan de hangmoter aan.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
NewLine
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 32
Lid geworden op: maandag 09-02-2015, 13:33
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: uitschuiven bij boren

Berichtdoor NewLine » zaterdag 08-10-2016, 18:30

Ik heb het inderdaad over boren met hangmotor.

Het gaat over boortjes van 0.8 tot 2mm. Scherp zijn ze zeker want nieuw.

Misschien toch eens proberen eerst laten draaien en dan in het centerpunt. Je moet dan wel goed kunnen mikken?
Maar misschien is het inderdaad door te starten met draaien als ik reeds op het werkstuk zit.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 784
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: uitschuiven bij boren

Berichtdoor Abo » zondag 09-10-2016, 10:53

Wat versta je onder een klein puntje?

De bedoeling is net dat het puntje van je boor in het gaatje past dat je met je centerpons gemaakt hebt.
Als dat niet zo is dan gaat je boor aan het dansen over je oppervlakte.

Ik neig heel sterk erna dat dit bij jou het geval is, dat je dit gaatje net te precies wil maken.
Weet dat het puntje van je boor in werkelijkheid een fijn lijntje is en geen punt.
Dat klein lijntje moet in je gaatje van je centerpons passen zodat het onmiddellijk kan beginnen snijden.
Vergeet je kaarsvet (of ander snijmiddel) niet, het verlengt de levensduur van je boortje.
Bij dikker materiaal meerdere keren van snijmiddel voorzien. Het boortje moet het werk doen en niet de hoeveelheid druk die je gebruikt.

Pons je centerpuntje wat dieper en je gaat zien dat het meteen lukt zonder dar je boortje gaat verlopen.
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Wateringen
Contacteer:

Re: uitschuiven bij boren

Berichtdoor jokekuiper » zondag 09-10-2016, 19:24

Ik denk ook dat dieper centeren waarschijnlijk de oplossing is. Het boortje kan dan eenvoudigweg geen kant op!
NewLine
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 32
Lid geworden op: maandag 09-02-2015, 13:33
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: uitschuiven bij boren

Berichtdoor NewLine » woensdag 12-10-2016, 7:56

Ja misschien is het dat wel. Als jullie op bijvoorbeeld een plaatje een centreerputje willen maken, leggen jullie het plaatje dan op iets zacht (hout) of op iets hard (staal). Ik had altijd geleerd op iets hard, en dan krijg ik moeilijk een "diep" putje. Als ik dan hard op de hamer sla krijg ik dan eerder een vulkaantje (de zijkant van het putje komt eigenlijk omhoog) heb ik de indruk. Misschien is dat een deel van de fout.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 784
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: uitschuiven bij boren

Berichtdoor Abo » woensdag 12-10-2016, 10:50

Dan stel je de vraag waar je het minst last van hebt, van het vulkaantje aan de bovenszijde of van de uitpuiling (of doorslag) aan de achterzijde.
Het centerpunt moet net genoeg zijn zodat het boortje niet verloopt.
Het centerpunt moet niet diep zijn maar een verdieping waar het boortje niet meer uit weg kan.

Een harder oppervlak als ondergrond verkies ik meer dan een zacht oppervlak omdat je dan een punt krijgt en geen indeuking.
Bij een zacht oppervlak vervorm je het metaal teveel....probeer en kijk zelf maar.
Gebruikersavatar
Erwin
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: vrijdag 05-10-2012, 23:01
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Re: uitschuiven bij boren

Berichtdoor Erwin » woensdag 12-10-2016, 23:48

Probeer eens het centeren achterwege te laten, volgens mij zorgt juist dat putje van de centerpons ervoor dat de boor verschuift. Zelf center ik nooit maar zet gewoon een stipje met een fineliner of een klein streepje met de kraspen. Vervolgens met draaiende boor goed richten en de boor doet z'n werk.

Advertentie

Terug naar “Boren, zagen en vijlen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten