Verspanende bewerking

Verspanende technieken zoals boren, zagen en vijlen
Plaats reactie
dentstu
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: woensdag 18-02-2015, 14:36
Ervaring: Overig

Verspanende bewerking

Bericht door dentstu »

Hoi hoi,

Ik ben 2e jaars student van de Vakschool Schoonhoven, ik moet een verslag schrijven over goud voor dat we er mee gaan werken. Een van de vragen die we in het verslag moeten vermelden is: Het verschil van de verspanende bewerking tussen goud en zilver. Ik weet natuurlijk wel hoe zilver er op reageert, maar nog niet van goud. Kan iemand mij uitleggen hoe goud in tegenstelling tot zilver reageert op de verspanende bewerking (zagen, vijlen, boren en frezen).

mvg

Denstu
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Re: Verspanende bewerking

Bericht door Daniel Houwer »

De verschillen in verspanende eigenschappen van goud en zilver hangen vooral af van welke legering je bewerkt.
Puur goud en puur zilver zijn heel zacht en verstoppen snel de kap van je vijl of de tanden van je frees. Ze klemmen ook snel je boor vast waardoor deze kan breken.
Ik ga er vanuit dat het eerste gehalte zilver en 14 of 18 kt goud betreft. Hierbij is zilver (925) altijd een stuk zachter dan 585 of 750 goud.
Zilver kan snel je vijl verstoppen terwijl 585 en 750 dit niet doen. Als je zilver zou legeren met 250dz bijzet of 415dz (zoals bij 18 en 14kt) zou ook zilver een stuk beter te verspanen zijn zonder dat het je vijlen of frezen verstopt of dat je snel je boren breekt.

Succes
The best things in life are still made by hand
Plaats reactie