Een micromotor voor minder dan de prijs van een micromotor

Verspanende technieken zoals boren, zagen en vijlen
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Een micromotor voor minder dan de prijs van een micromotor

Bericht door ErwinG »

Gek gemaakt door al die YouTube filmpjes waarin micromotoren gebruikt worden, moest ik natuurlijk ook een micromotor hebben. Tot ik naar de prijslijst van de Drijfhouten en BijouModernen keek. Toen hoefde ik niet meer 00O
MicroMotors.JPG
Nu ben ik voor mijn inkomen niet afhankelijk van onze Edelsmederij, en zijn de eisen die ik stel aan en het budget voor, mijn gereedschap daarom minder hoog, dus ik ga voor "Een micromotor voor minder dan de prijs van een micromotor".

Ik heb Bij Aliexpress een micromotor gekocht:
MicroMotor.JPG
MicroMotor.JPG (34.15 KiB) 10694 keer bekeken
€27 35K RPM Dental Lab Jewelry Micromotor Polishing Micro Motor Handpiece (A-18)
en daarbij een Straight handpiece voor 2,35mm freesjes "aanbevolen door echte tandartsen":
Handpiece.JPG
€17 Straight handpiece (3e foto kiezen bij 'Color')

Op elkaar geklikt zie dat er zo uit:
20171101_212906.jpg
Bij een eerste test bleek hij ook nog te functioneren, dat is altijd maar afwachten bij Aliexpress leveringen...

Voor maximaal toerental heb je 30 VDC nodig, maar ik ga een 24 VDC voeding gebruiken.

Ik ga 'm combineren met deze:
Motor Controller.JPG
Motor Controller.JPG (41.45 KiB) 10694 keer bekeken
€4 Motor PWM Speed Controller Adjustable DC 6V-30V 12V 24V MAX 8A 16kHz W/ Digtal Display Dc motor Control CV governor Switch
... om de snelheid te regelen, en een oude laptopvoeding om mee te beginnen.

Tot nu toe €48 uitgegeven. Oh nee, niet waar, ik heb er ook nog wat schakelaars bij besteld:
Switch.JPG
Switch.JPG (25.55 KiB) 10694 keer bekeken
€1,50 5xMini MTS202 Blue Toggle Switch DPDT Double Pole Double Throw 2 Positions ON-ON 250V 3A 125V 6A MTS-202
...als aan/ uit schakelaar en om de motor links en rechtsom te laten draaien.

Binnen een maand had ik alles binnen, maar het kan rustig twee maanden duren voor sommige leveringen uit het verre China.

Ik heb in totaal €49,50 uitgegeven dus. Nu nog een bedieningspaneeltje maken en de "Een micromotor voor minder dan de prijs van een micromotor" uitgebreid aan de tand voelen. Ik zal me melden als er wat te melden valt (ik heb geen haast) b:D

Later bleek een voetpedaal toch wel echt een goede toevoeging:
Foot Pedal Switch.JPG
€1,54 Voet pedaal schakelaar

En als je toch geld aan het uitgeven bent, kreeg ik nog een tip voor een mooie houder:
Holder.JPG
€5,26 Electric Micromotor Motor Carving Holder Machine Micromotor Coasters ... wat relatief veel geld is voor zo een stukje plastic.

De linkjes naar Aliexpress zullen wel niet zo lang geldig blijven, de aanbieders en prijzen variëren nogal, het loont dus altijd de moeite om zelf even rond te kijken.


Edit: Voetpedaal en houder toegevoegd.
Laatst gewijzigd door ErwinG op donderdag 11-01-2018, 12:46, 7 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Een micromotor voor minder dan de prijs van een micromotor

Bericht door Erika »

als je hier op forum zoekt zul je ook de tips voor de goedkopere chinese versie te zien, geloof dat men daar erg tevreden over is.
En bij bijou zijn ze tussen 2 en 500 euro van SAnyeang , dat valt toch mee, is goedkoper dan mijn techdent hangmotor,
Maar die ebay/ali dingen schijnen het ook leuk te doen. voor stuk minder geld :)

Voor mooi leuk gereedschap zou je ook nog bij horst zu jedelloh duitsland kunnen kijken naast de al bekende HBM :)

plezier ervan
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Een micromotor voor minder dan de prijs van een micromotor

Bericht door ErwinG »

Dank je! Vind het ook gewoon leuk om bezig te zijn. Tot nu toe bevalt 'ie prima!

Heb de schakelaars en potmeter op een plaatje aluminium gemonteerd en aan de regelaar geplakt.
20171112_174120.jpg
Afbeelding
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Een micromotor voor minder dan de prijs van een micromotor

Bericht door @tjuh »

en zo ervaar je ook maar even dat het niet zo'n groot apparaat hoeft te zijn..... ohhh ik hoop zo dat ik eens het geduld krijg mij meer te verdiepen in elektronika.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Een micromotor voor minder dan de prijs van een micromotor

Bericht door ErwinG »

@tjuh schreef:..... ohhh ik hoop zo dat ik eens het geduld krijg mij meer te verdiepen in elektronica.
b:D Dat gaat bij jou dan precies andersom dan bij mij.

Erwin, voorheen PE2ER b;)
Laatst gewijzigd door ErwinG op maandag 13-11-2017, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Een micromotor voor minder dan de prijs van een micromotor

Bericht door @tjuh »

ik wil graag van alles weten/kunnen (teveel interesses), alleen sommige dingen vergen meer aandacht/geduld als andere...dus die komen meestal onder aan het lijstje te staan...maar mijn eigen flipperkast kunnen herstellen lijkt mij super! of "simpele" elektronische gereedschappen. Ik spaar iig al wel allerlei motortjes e.d. voor als het zover is ;)
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Een micromotor voor minder dan de prijs van een micromotor

Bericht door ErwinG »

@tjuh schreef:...Ik spaar iig al wel allerlei motortjes e.d. voor als het zover is ;)
Zo is het bij mij ook begonnen, kijk maar uit :P

Werken met de Micromotor bevalt me prima, vooral voor de kleinere en fijnere bewerkingen.
- De hangmotor is een stuk sterker.
- De micromotor een stuk geluidarmer (heel prettig) en makkelijker hanteerbaar.
- De Micromotor wordt behoorlijk heet in het gebruik. <<< Dit bleek een defect te zijn aan deze specifieke motor
- De bediening zoals 'ie nu is (klik-aan, klik-uit met het voetpedaal) is niet prettig en ga ik veranderen.

EDIT: Heet worden van deze micromotor is niet normaal, en nu verholpen (er zat wat koperslijpsel tussen de lamellen van de commutator).
Laatst gewijzigd door ErwinG op vrijdag 02-03-2018, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Een micromotor voor minder dan de prijs van een micromotor

Bericht door Sinterklaas »

Hoe heb je het handstuk/de motor aangesloten?
Ik heb ook de het zelfde handstuk en motor incl toerental regelaar aangeschaft naar aanleiding van dit topic. b;)

De gaten in het handvat zijn best groot. Zeker vergeleken met de originele NSK. Goed uit de buurt van stof en vuil houden. In ons vak is het stof vaak metaalhoudend en dus een killer voor elektronica.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Een micromotor voor minder dan de prijs van een micromotor

Bericht door ErwinG »

Sinterklaas schreef:Hoe heb je het handstuk/de motor aangesloten?
Ik heb ook de het zelfde handstuk en motor incl toerental regelaar aangeschaft naar aanleiding van dit topic. b;)
Sinterklaas, wát een eer :!:

Dit is de instructie op de regelaar:
20171128_205213.jpg
Ik had 'm zo moeten aansluiten (ga ik ook zo doen...):
20171128_214826.jpg
De aan/uit knop die met de regelaar geleverd wordt kun je weglaten (gewoon rode/ zwarte draadjes doorknippen en uiteinde isoleren met een krimpkousje of stukje tape).

De laptopvoeding sluit je via een schakelaar aan op de regelaar. Dit kán een voetpedaal zijn (raad ik aan). Let goed op de + en de -; doe je dat verkeerd om, dan ontsnapt de rook uit je regelaar, en doet hij het beslist nooit meer (niet getest).

De motor steker heb ik er af geknipt. De twee overgebleven draden sluit je aan op de regelaar. Ze hebben beide dezelfde kleur, dus hoe is een beetje gokken. Draait de motor de verkeerde kant op, dan moet je ze omdraaien (gaat niets stuk van).

Ik heb er zelf nog een extra schakelaar tussen gezet om de motor links- of rechtsom te laten draaien. Achteraf gezien niet zo heel nuttig, maar als je er behoefte aan hebt kun je dat zo doen:
20171128_220644.jpg
Sinterklaas schreef:De gaten in het handvat zijn best groot. Zeker vergeleken met de originele NSK. Goed uit de buurt van stof en vuil houden. In ons vak is het stof vaak metaalhoudend en dus een killer voor elektronica.
Bedankt voor de tip!
Afbeelding
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Een micromotor voor minder dan de prijs van een micromotor

Bericht door Sinterklaas »

Bedankt voor de informatie!

Ik dacht dat ik in een bak met oude elektronica onderdelen nog een aansluiting had waar de stekker van de motor in zou passen. Niet dus :(
Zijn het echt maar 2 draden? Er zitten namelijk 3 pinnen op mn stekkerje.
Ik heb zelf nog wat schakelaars liggen. Dus dat komt goed. En een voeding heb ik ook nog wel ergens. Of ik koop een 24V voeding op ali voor een paar euro. En bouw ik dat in een kastje met de regelaar.

Achteruit draaien kan handig zijn als je boortje vast zit. Dan in zn achter uit, minder kans op breken.

Een voet pedaal van een hangmotor heeft volgens mij een potentiometer met ipv een knop een tandwiel. En onder het pedaal een recht stuk met tandjes dat bij het intrappen het tandwiel laat draaien. En een veer die alles weer naar boven/ nul duwt.

Als je wilt kan ik de mijne wel een keer openschroeven. En foto's maken.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Een micromotor voor minder dan de prijs van een micromotor

Bericht door ErwinG »

Ja, het is een vrij standaard DIN steker aan de motor. Er zijn maar 2 van de 3 pennen aangesloten - er zitten ook maar 2 aders in het snoer naar de motor. Het is wel een soort litze-draad, dus ik heb er twee ader-hulsjes op gezet.

Heb al zitten kijken naar een pedaal op Aliexpress. Zelf in elkaar knutselen zie ik niet zo zitten. Maar vriendelijk dank voor het aanbod!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Een micromotor voor minder dan de prijs van een micromotor

Bericht door Erika »

Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Een micromotor voor minder dan de prijs van een micromotor

Bericht door ErwinG »

Thanks!
Afbeelding
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Een micromotor voor minder dan de prijs van een micromotor

Bericht door @tjuh »

ok ik plaats het maar in jouw topic, sluit ergens ook wel goed aan....

Ik schrok mij laatst rot toen ik weer eens door mijn voorraad boortjes heen was en ik ze wou bestellen.....wat zijn die krengen duur geworden!

dus ik op ebay snuffelen, maar ook daar de 2.35mm schaft boortjes aan de prijs. maar ik zag wel heel veel 3.2mm boortjes voor bijna niks.... net het testsetje binnengekregen (want ja je moet dan wel iets geduld hebben...) maar helemaal super!
dus nu 10 boortjes in de maten 0.3-1.2 of 0.6-1.5 voor nog geen 3 euro thuisbezorgd in opbergboxje, of zelfs maar 1,50 voor 10x 0.8mm.....

zoeken op:
1mm PCB CNC Print Circuit Board Drill Bits

bij HBM een snelspanhandstuk van 3.2mm gekocht voor 25.- (dus na ong 20 boortjes (E.P) of 6 boortjes heb ik het handstuk "terugverdiend")
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Een micromotor voor minder dan de prijs van een micromotor

Bericht door ErwinG »

:-)

Zo'n 3,2mm handstuk is inderdaad handig; er is veel goedkoop spul te koop in die maat. Ik heb laatst deze Proxxon gekocht (tweedehands):
20171203_112129.jpg
Ook heel prettig om gaten te boren b:D De micromotor op de foto is eigenlijk een die bedoeld is voor je nagels. Hij accepeert de standaard 2,35mm freesjes en werkt ook voor metaal, maar de motor is wat minder sterk dan degene die ik nu gebruik.

Heb ook een setje (30) 2,35mm drill bits van Aliexpress gekocht laatst. De kwaliteit viel wat tegen, vooral de manier waarop het geslepen is (niet scherp, of scheef).

Maar de micromotor gebruik ik hoofdzakelijk met freesjes en schuurschijven en -rolletjes.
Afbeelding
Plaats reactie