De eerste micromotor (die zilverkleurige) is een Marathon E-Type -achtige motor. Het viel me op dat deze in gebruik heel erg warm (zeg maar gerust heet) wordt. Zo warm, dat het onaangenaam is om er langere tijd mee te werken.
De tweede micromotor (die grijze) is een Saeyang Strong 204 -achtige (Marathon SDE H37L1 om precies te zijn). Die motor wordt in het gebruik lauwwarm. Dat was de reden voor me, om de eerste motor eens wat nader te bekijken.
Ik heb de hele motor uit elkaar gehad, er loopt niets aan en de lagers draaien soepel, MAAR... De commutator van de rotor, de contacten waar de koolborstels overheen lopen, bleek kortsluiting te hebben tussen een aantal van de koperen vlakken. Er zat koperslijpsel in de gleuven tussen de contacten (foto hieronder, niet van mij...).
- Rotor.jpg (67.13 KiB) 5477 keer bekeken
Na het schoonmaken is er weinig verschil meer in werking tussen de twee motoren. Blij mee
Dus wederom bewijs dat de quality-control in China niet je-van-het is, maar gelukkig is dit iets wat makkelijk te verhelpen is. Om bij de contacten te komen, hoef je alleen maar de achterzijde van de motor uit elkaar te schroeven. De rotor kan gewoon in de stator (behuizing) blijven zitten.