Pagina 3 van 3

Re: Een micromotor voor minder dan de prijs van een micromotor

Geplaatst: zondag 11-02-2018, 14:06
door ErwinG
Ik merk, dat ik 'm steeds meer ga gebruiken. Vooral in plaats van vijltjes en schuurpapier b:D

Re: Een micromotor voor minder dan de prijs van een micromotor

Geplaatst: maandag 26-02-2018, 10:16
door ErwinG
Ik heb tegenwoordig twéé micromotoren voor minder dan de prijs van een micromotor. Let niet op de provisorische bevestiging van de controller en de power adapter. Dit is vinyl tape, maar dit moet natuurlijk professioneel, met ty-raps :P
20180225_220437.jpg
...hoewel het nu allemaal wel wat duurder is... €70 ongeveer... Maar ik hoop dat deze motor wat sterker is en minder heet wordt in gebruik dan de eerste versie.

€50,00 SAEYANG 35000 rpm SDE-H37L1 Micromotor Polishing Micro Motor Handpiece
€ 1,50 IMC Hot SPDT Nonslip Metal Momentary Electric Power Foot Pedal Switch
€12,50 AC 100-240V Adaptor To 24V5A Power Adapter 120W power supply with IC chip
€ 4,50 New 12V 24V 20A Max. PWM DC Motor Stepless Variable Speed Controller 25kHz Switch Hot Sale

Re: Een micromotor voor minder dan de prijs van een micromotor

Geplaatst: dinsdag 27-02-2018, 8:33
door ErwinG
Zo is het nu gemonteerd; de regelaar en power adapter voor de nieuwe micromotor onder tafel weggewerkt.

Gisteren een ring gemaakt met de nieuwe micromotor. Wát een lekker apparaat :!: Ben nóg enthousiaster over die dingen nu :P
20180226_220314.jpg

Re: Een micromotor voor minder dan de prijs van een micromotor

Geplaatst: maandag 19-03-2018, 10:49
door ErwinG
De eerste micromotor (die zilverkleurige) is een Marathon E-Type -achtige motor. Het viel me op dat deze in gebruik heel erg warm (zeg maar gerust heet) wordt. Zo warm, dat het onaangenaam is om er langere tijd mee te werken.

De tweede micromotor (die grijze) is een Saeyang Strong 204 -achtige (Marathon SDE H37L1 om precies te zijn). Die motor wordt in het gebruik lauwwarm. Dat was de reden voor me, om de eerste motor eens wat nader te bekijken.

Ik heb de hele motor uit elkaar gehad, er loopt niets aan en de lagers draaien soepel, MAAR... De commutator van de rotor, de contacten waar de koolborstels overheen lopen, bleek kortsluiting te hebben tussen een aantal van de koperen vlakken. Er zat koperslijpsel in de gleuven tussen de contacten (foto hieronder, niet van mij...).
Rotor.jpg
Rotor.jpg (67.13 KiB) 5267 keer bekeken
Na het schoonmaken is er weinig verschil meer in werking tussen de twee motoren. Blij mee b:D

Dus wederom bewijs dat de quality-control in China niet je-van-het is, maar gelukkig is dit iets wat makkelijk te verhelpen is. Om bij de contacten te komen, hoef je alleen maar de achterzijde van de motor uit elkaar te schroeven. De rotor kan gewoon in de stator (behuizing) blijven zitten.