Boren advies

Verspanende technieken zoals boren, zagen en vijlen
Besje
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 89
Lid geworden op: donderdag 14-02-2008, 17:38
Ervaring: Overig
Woonplaats: Bilthoven
Contacteer:

Boren advies

Bericht door Besje »

Ik ben bezig met een ashanger van buis met een doorsnede van 6 mm. De bovenkant is massief. Nu wil ik er een gat in boren van 3.2 mm zodat het collier (3mm) erdoor past. Het probleem is dat klemmen van de buis lastig gaat omdat de buis hol is en er niet veel kracht op mag komen en ik wil de buitenwand niet beschadigen. Bovendien moet het boren precies in het midden gebeuren.....iemand tips? Zou laseren een optie zijn?
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Boren advies

Bericht door Herman »

Ik denk te begrijpen dat je een gat wil boren van 3,2 mm door het massieve gedeelte van een buisje dat een diameter heeft van heeft van 6 mm .
Mijn vraag is dan direct hoe dik is dat massieve gedeelte , toch wel minstens 4 mm neem ik aan .
Zo niet dan boor je in het holle gedeelte en loop je de kans dat de inhoud als nog wordt verstrooid .
Om te kunnen boren zou ik het buisje op een rond houtje steken dat precies past in het buisje , dat geeft hou vast ; vervolgens zou ik met een boortje van 2
mm voorboren met een kolom boor machine ; als het gat niet helemaal naar je zin zit kan je altijd nog iets corrigeren .
Ps . ik denk dat een ketting van 3 mm niet goed past in een gat van 3,2 mm
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Besje
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 89
Lid geworden op: donderdag 14-02-2008, 17:38
Ervaring: Overig
Woonplaats: Bilthoven
Contacteer:

Re: Boren advies

Bericht door Besje »

Hoi Herman,

Ja hoor, het massieve deel is 7 mm.
Ik kan er geen houtje meer in doen omdat de onderkant al bijna dicht zit....ik heb alleen nog een gat opengelaten voor het vullen. En hoe klem ik het goud zonder te beschadigen?
Besje
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 89
Lid geworden op: donderdag 14-02-2008, 17:38
Ervaring: Overig
Woonplaats: Bilthoven
Contacteer:

Re: Boren advies

Bericht door Besje »

en hoe groot denk je dat gat dan wel moet zijn? Er moet een slangencollier door van 3mm?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Boren advies

Bericht door Erika »

Hoe groot zijn de eindstukken, die moeten er in ieder geval door heen kunnen gaan, of je soldeert deze later aan het geheel, maar dan kan de hanger niet meer losgehaald worden

Inklemmen zou je ook nog kunnen doen met behulp van protoplast oid, maar hoe dik is je buiswand, want het kan nog best wel wat hebben hoor. Ik heb ook geen idee waar je het in wilt klemmen, maar met beleid moet je ver komen toch

Maar ik moet ook zeggen dat ik vooral met de hangmotor uit de hand boor. Dit zou ik beginnen met 1 mm, natuurlijk eerst goed meten , optekenen, centerpunt maken , en dan beginnen met dun en steeds een beetje meer laten oplopen en dan het laatste stuk zou ik doen met een bolfreesje, tot 3,5 a 4 mm, ligt aan het slot/eindstuk wat nodig is
Van 2 kanten af werken naar het midden toe.... als je goed hebt afgetekend en center hebt gezet moet het goed gaan
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Boren advies

Bericht door Herman »

Aangezien het massieve gedeelte 7 mm lang is en je verder geen mogelijkheden meer hebt ,moet je het op deze 7 mm klemmen .
Ik zou voor dit klemmen gebruik maken van niet te harde 2 reepjes hout waarin een V gleufje is gezaagd , zo ontstaan bij het klemmen 4 weerstands-
krachten goed verdeeld over het oppervlak . Bij het vast zetten is een lichte druk voldoende om het buisje op zijn plaats te houden .
Gezien het feit dat je dikte genoeg hebt zou ik altijd voor een gat van 4 mm kiezen ,met een centerpond op de juiste plaats een deukje slaan en voor boren
met 2,5 mm .

Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
smallart
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 82
Lid geworden op: zondag 09-01-2011, 16:54
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: oudenbosch

Re: Boren advies

Bericht door smallart »

Beste lezer,
Graag zou ik er nog aan toe willen voegen dat je tevens rekening moet houden met de “grofte” vd as waarmee je het buisje wilt vullen.
Groet. F de Wijs
geduld is een schone zaak
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Boren advies

Bericht door Briolet »

Omdat het voorwerp rond is, zou je ook een 6.0 mm gat kunnen boren in een stuk hardhout waar het buisje strak in past. Dwars erop boor je dan het 3.2 mm gat, nog zonder de hanger erin. Dan kun je nog controleren of die door het midden gaat.

Als de sjabloon klaar is kun je vrij snel een heleboel hangers doorboren.
Besje
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 89
Lid geworden op: donderdag 14-02-2008, 17:38
Ervaring: Overig
Woonplaats: Bilthoven
Contacteer:

Re: Boren advies

Bericht door Besje »

Goede tips allemaal. Super bedankt!
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Boren advies

Bericht door Evert J@n »

Waarom frees je het gat er niet in? Gaat m.i nauwkeuriger.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Boren advies

Bericht door Cees »

Klemmen zal wel het minste probleem zijn lijkt mij.
Hiervoor zijn genoeg oplossingen zoals:
- buisje in de thermolock zetten ( nadeel thermolock kan niet veel warmte ontwikkeling hebben) koelen is wel gewenst
- buisje in de zetterskit plaatsen (zelfde nadeel als thermolock kan wel iets meer warmte hebben) koelen is wel gewenst, cq niet te veel ineens willen boren
- gaatje boren in een stuk hout met een diameter die enkele tienden mm kleiner is dan het buisje, door het stukje hout door te zagen kan dit in een bankschroef met name bij het massieve deel het buisje goed vastklemmen.

Voorboren, mij is geleerd goud in principe met 0,5 mm en zilver met 1mm.

Recht boren uit de hand is weer een ander aspect, dit vergt de nodige oefening.
Zelfs recht boren met een tafelboormachine bij dunne boortjes vraagt om oefening en beleid, door iets te veel druk gaat je gat scheef lopen, omdat de boor een beetje doorbuigt.
Recht boren met behulp van een draaibankje kan ook, maar ook dit is niet altijd een garantie voor een 100 % zuiver gecentreerd gat
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Boren advies

Bericht door Cees »

Cees schreef:Klemmen zal wel het minste probleem zijn lijkt mij.
Hiervoor zijn genoeg oplossingen zoals:
- buisje in de thermolock zetten ( nadeel thermolock kan niet veel warmte ontwikkeling hebben) koelen is wel gewenst
- buisje in de zetterskit plaatsen (zelfde nadeel als thermolock kan wel iets meer warmte hebben) koelen is wel gewenst, cq niet te veel ineens willen boren
- gaatje boren in een stuk hout met een diameter die enkele tienden mm kleiner is dan het buisje, door het stukje hout door te zagen kan dit in een bankschroef met name bij het massieve deel het buisje goed vastklemmen. Of methode die Herman aan geeft

Voorboren, mij is geleerd goud in principe met 0,5 mm en zilver met 1mm.

Recht boren uit de hand is weer een ander aspect, dit vergt de nodige oefening.
Zelfs recht boren met een tafelboormachine bij dunne boortjes vraagt om oefening en beleid, door iets te veel druk gaat je gat scheef lopen, omdat de boor een beetje doorbuigt.
Recht boren met behulp van een draaibankje kan ook, maar ook dit is niet altijd een garantie voor een 100 % zuiver gecentreerd gat
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Besje
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 89
Lid geworden op: donderdag 14-02-2008, 17:38
Ervaring: Overig
Woonplaats: Bilthoven
Contacteer:

Re: Boren advies

Bericht door Besje »

Het gat zit er in en is goed gelukt. Ik heb een combinatie van jullie adviezen gebruikt. Om te beginnen heb ik schilderstape precies haaks geplakt. Hierop heb ik de aan weerszijden centerpunten aangegeven. De tape beschermde tegen beschadigingen en was handig met centerpunten zetten.
Deze punten heb ik met stift herhaald aan bovenkant zodat ik op de kopse kant een loodrechte streep kon strekken (volgen jullie het nog?). Deze was erg handig omdat ik zo kon zien dat ik haaks boorde richting het andere gat terwijl de buis ingeklemd zat in de kolomboormachine. Over de klemmen heen heb ik twee messing kapjes gebogen, eveneens tegen beschadigen. Het massieve deel zat vastgeklemd en de rest heb ik vastgehouden met een houten ringenklem. Vervolgens ben ik beginnend met een dun boortje van buiten naar binnen gaan boren. De kleinste afwijking zou nl zichtbaar zijn en dat wilde ik voorkomen. Vervolgens met een steeds groter boortje geboord en voilà...klus geklaard.
Uit de hand boren durfde ik inderdaad niet aan. zo'n vaste hand heb ik niet.
Hartelijk dank allemaal!
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Boren advies

Bericht door Herman »

Nou dat is toch prachtig dat we iemand blij hebben kunnen maken met een gat .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Nathalie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: dinsdag 25-09-2018, 20:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Boren advies

Bericht door Nathalie »

:| ik heb een fout gemaakt.....een aantal boortjes van mij waren verroest, deze heb ik in cola gelegd maar nu nog erger geworden daar voordat ik ze er in deed.
Heb ze nu in WD40 gelegd, wellicht trekt het bij. Heeft een van jullie een oplossing?
Plaats reactie