SVS Maak van je handstuk een draaibankje

Verspanende technieken zoals boren, zagen en vijlen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

SVS Maak van je handstuk een draaibankje

Bericht door Eljas »

Rubriek: Uitleg Maak van je handstuk een draaibankje
Onderwerp: Ingebracht door: Eljas
Aanvullende informatie van: Eljas




Het komt wel eens voor dat je denkt: "kon ik maar een klein stukje van dit steentje afslijpen of had ik maar een klein slijpschijfje om even iets ervan af te halen...."
Het komt vaker voor dan je denkt en gemak dient de mens. Zo heb ik een avondje zitten knutselen en met een paar "zadels" (op iedere bouwmarkt te koop voor weinig) een klemsysteem gemaakt om je handstuk in te schuiven. Zadels zijn kunststof beugels waar een loodgieter zijn koperen leidingen in op kan hangen. Je schroeft er twee naast elkaar aan de voorkant van je werkbank en draait ze dusdanig ver open dat je het handstuk er klem in kan schuiven.
Nog een aluminium u-profieltje erbij om rommel op te vangen en om hulpstukjes in te leggen en het is klaar voor gebruik.....

Afbeelding


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Eljas op maandag 19-02-2007, 8:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rob Hahn
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 196
Lid geworden op: vrijdag 22-12-2006, 13:30
Ervaring: Overig
Woonplaats: haarlem
Contacteer:

creativiteit

Bericht door Rob Hahn »

Mijn complimenten voor je draaibank! Het doet me denken aan een wapen smit op de markt van Kuweit, zijn draaibank was van hout gemaakt, een boormachine had hij niet, een loop van een geweer werd gesmeed, eerst een witgloeiend stuk staal waar een stalen pen werd door geslagen, daarna uitgesmeed over verschillende lange staven, het eind resultaat van zijn werkstuk deed niet onder voor een fabrieks product. Wat ik hiermee wil zeggen, dat het gereedschap niet bepalend is voor het werkstuk, alles wat telt is de wil om iets moois te creeeren .
niets geeft zoveel voldoening als de creatie van iets moois!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Rob !!!!
Helamaal met je eens. Het draait om de creativiteit van de maker hoe en waarmee hij het maakt.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Rob Hahn
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 196
Lid geworden op: vrijdag 22-12-2006, 13:30
Ervaring: Overig
Woonplaats: haarlem
Contacteer:

draaibank

Bericht door Rob Hahn »

Ik wil nog even terug komen op het knap gemaakte draaibankje van een handstuk. zelf heb ik ook nog wel een idee om iets te maken waar je leuke werkstukjes mee kunt maken!
Ik denk aan een auderwetse boormachine met een stevige speling vrije kop!
Deze machine schroef je met een paar stevige beugels op een plank,
het is belangrijk dat de boormachiene speling vrij gemonteerd wordt. Van een paar stevige messing strippen maak je een leun spaan, ongeveer het model zoals gebruikelijk bij een houtdraaibank.
Span je werkstuk in de kop van de boormachine, en zet de leunspaan zo dicht mogelijk tegen je werkstuk aan, slijp een beitel en zorg dat er een goed handvat aan zit voor de nodige steun. met de beitel op de leunspaan kun je dan voorzichtig de beitel langs je werkstuk halen. doe het wel voorzichtig!!!! :idea:
niets geeft zoveel voldoening als de creatie van iets moois!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Zo'n stichelbankje is makkelijk te maken van zo'n draaibare houder voor boormachines die je voor een paar euro op de markt oid koopt, maar ik ben geen fan van de trage boormachine, 900 tpm is wel erg traag voor dat kleine spul.

persoolijk zou ik 'm maken met een 120 / 250 watt motor ca 1400 tpm, en daarop een drieklauw en een stelbaar stichelsupport zoals de horloge draaibankjes hebben. als je een beetje zoekt ben je voor 100.= euro klaar maar heb je wel iets goeds
ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Rob Hahn
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 196
Lid geworden op: vrijdag 22-12-2006, 13:30
Ervaring: Overig
Woonplaats: haarlem
Contacteer:

draaibank

Bericht door Rob Hahn »

Ruud, ik ben het helemaal met je eens, ik wilde het zo goedkoop mogelijk doen, 100 Euro is tenslotte 100 Euro nietwaar??
H.gr. Rob
niets geeft zoveel voldoening als de creatie van iets moois!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Da's waar en ik ben ook heel blij met m'n emco 3 tje, gisteren nog even een edelstalenring op gedraaid. 11 mm breeed maat 21 . 10 minuten en perfect,

Alleen jammer dat die dingen niet zo heel erg stabiel zijn. bij groter dan 40 mm krijg je toch ellende .
Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Rob Hahn
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 196
Lid geworden op: vrijdag 22-12-2006, 13:30
Ervaring: Overig
Woonplaats: haarlem
Contacteer:

draaibank

Bericht door Rob Hahn »

Ruud, een mooi werkstuk gemaakt met simpele gereedschappen geeft meer voldoening dan dat je het duurste van het duurste gebruikt.
niets geeft zoveel voldoening als de creatie van iets moois!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Hoezo duur? Was een bagger bankje en zwaar vernaggeld totaal nog geen 400.- . ik kijk niet meer op van een paar honderd voor de werkplaats, ik heb hiet totaal voor ruim 200.000 aan machines staan, de meeste zie je niet eens maar ze zijn er wel.
En ff serieus, iedere goudsmid als die goed gaat rekenen heeft ook zoveel staan, alleen we zien het niet meer, Het is een deel van het interieur. En belasting technisch wordt het over 3 of 5 jaar afgeschreven, maar gaat 20 jaar mee.
Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Rob Hahn
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 196
Lid geworden op: vrijdag 22-12-2006, 13:30
Ervaring: Overig
Woonplaats: haarlem
Contacteer:

draaibank

Bericht door Rob Hahn »

Ja ik heb dezelfde investering, mijn vrouw is slechts een maal in mijn werkplaats wezen kijken, het enigste wat ze zei, dit is geen hobby shop maar een fabriek! Rob
niets geeft zoveel voldoening als de creatie van iets moois!
esjebakker
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 24
Lid geworden op: zaterdag 10-03-2007, 16:49
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Gouda

Bericht door esjebakker »

Toevallig dat ik hier nu "voorbijsurf", dit is toch wel een verdomd goed idee!

Op het werk gebruiken wij namelijk speciale standaardjes van het merk Panavise om de handstukken in te klemmen, zodat we onder de microscoop kunnen polijsten en slijpen. Maar ik heb nooit durven vragen wat ze precies kosten... Het leek me namelijk wel wat voor thuis, soms heb je inderdaad zo'n werkje waar je je beide handen nodig hebt om iets vast te houden.

Dit is een ideale oplossing Eljas!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Oef dit had ik wel eens mogen updaten.

Emco is allang pleite en vervangen door 2 draaibanken en freesbank.

Als ik er aan denk zal ik morgen even wat foto's plaatsen.

En de magneet houder voor het handstuk als draaibank te gebruiken. Ook ideaal als je freesgravures wil maken, al heb ik me nog niet gewaagd aan edelsteen gravures.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Plaats reactie