Tekening overzetten op koper of zilver

Verspanende technieken zoals boren, zagen en vijlen
thinge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: woensdag 15-01-2020, 0:39
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Rotterdam

Tekening overzetten op koper of zilver

Bericht door thinge »

Ik weet het, ik ben opgeleid in de jaren 70 op de Vakschool en heb er 40 jaar niets mee gedaan. Ben nu al weer een aantal jaar bezig met het vak, maar hang nog vaak in de kennis en technieken van toen, terwijl er soms best nieuwe technieken zijn.

Vandaar mijn vraag. Ik gebruik nu plakkaatverf om tekeningen over te brengen op metaal. Vind het helemaal niks....De vraag: wat gebruiken jullie ervoor. Kon met zoeken niet veel vinden. Met graveren vroeger op de vakschool deden we het met een speciale gele verf/pigment....we schuurden het koper eerst met VIM en een borstel, verdunden de gele okerkleurige pasta met water en smeerden die met onze vingers op het metaal, heel dun. Dan de tekening met een zacht potlood op de achterkant zwart maken en op het metaal plakken en overtrekken. En dat doe ik nog steeds zo, maar weet iemand wat die gele pasta was? Plakkaatverf vind ik echt lastig, geen idee waarom.....dat gele spul was zoveel beter....iemand?
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Tekening overzetten op koper of zilver

Bericht door Sinterklaas »

Wil je op het metaal tekenen? Of heb je een tekening die je op het metaal wil overzetten?

Als je gaat zagen dan kan je ook gewoon papier op je metaal lijmen en daar op tekenen. Als je wil graveren dan is papier niks.

Ik deed het trouwens op de vakschool ook met plakkaat verf. En mijn leeftijd is korter dan jouw periode van niet goudsmeden b:D

Bij bijou verkopen ze "Chinese white" dat is volgens mij ook om op je metaal te smeren. En dan daar op te tekenen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Bericht door Herman »

Hay thinge
Geel kleurige pasta , dat doet mij denken aan gele-oker als poeder en "vroeger " dat doet me denken aan toevoeging van glycerine .
weinig glycerine goed samen wrijven en dan met weinig water afblussen , misschien zou dit goed kunnen werken . ( is anders dan Plakkaat verf )
Gele oker zeer fijn korrelig is als kleur pigment te koop .
Succes
gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Tekening overzetten op koper of zilver

Bericht door joep »

Traceelac

DYKEM® 80000 STEEL BLUE® Layout Fluid - 16 oz Aerosol Can

CRC® 03066 Layout Fluid, 12 oz Bottle, Blue

Griffon traceelac - 300 ml.

Rocol Layout ink Fluid Blue - 1L

Layout Fluid - Amazon
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Tekening overzetten op koper of zilver

Bericht door @tjuh »

ik gebruik stickers (adres labels enzo)
thinge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: woensdag 15-01-2020, 0:39
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Rotterdam

Re: Tekening overzetten op koper of zilver

Bericht door thinge »

@tjuh schreef:ik gebruik stickers (adres labels enzo)
Dat is wel een goed idee.
thinge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: woensdag 15-01-2020, 0:39
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Rotterdam

Re: Tekening overzetten op koper of zilver

Bericht door thinge »

Sinterklaas schreef:Wil je op het metaal tekenen? Of heb je een tekening die je op het metaal wil overzetten?

Als je gaat zagen dan kan je ook gewoon papier op je metaal lijmen en daar op tekenen. Als je wil graveren dan is papier niks.

Ik deed het trouwens op de vakschool ook met plakkaat verf. En mijn leeftijd is korter dan jouw periode van niet goudsmeden b:D

Bij bijou verkopen ze "Chinese white" dat is volgens mij ook om op je metaal te smeren. En dan daar op te tekenen.
Dank voor het meedenken. Ik graveer nog graag op koperplaat en merk dat plakkaatverf vaak na langere tijd, ik ben heel druk als pro fotograaf en kan (alhoewel al lang met pensioen) niet altijd onze hobby beoefenen wanneer ik wil, vervaagd dus ook de tekening. Dat gele spul absoluut niet, maar ik kan me vaag herinneren dat ik het vele jaren geleden eens ergens tegenkwam, maar weet niet meer op welke wijze, internet, winkel enz......ach misschien wil te lang vasthouden aan iet svan toen...maar die oude Vakschool was zo gek nog niet.....ik hoor nog steeds Sietsma voorlezen uit de Hobbit van Tolkien. Dat Chinese white ga ik eens naar kijken. Dank.
thinge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: woensdag 15-01-2020, 0:39
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Bericht door thinge »

Herman schreef:Hay thinge
Geel kleurige pasta , dat doet mij denken aan gele-oker als poeder en "vroeger " dat doet me denken aan toevoeging van glycerine .
weinig glycerine goed samen wrijven en dan met weinig water afblussen , misschien zou dit goed kunnen werken . ( is anders dan Plakkaat verf )
Gele oker zeer fijn korrelig is als kleur pigment te koop .
Succes
gr herman
Dank Herman, het zou zo met oker te maken kunnen hebben en misschien was het wel gewoon oker met water....ik weet het niet meer......maar het was kant en klaar en we gebruikten het allemaal op school, het was ook van school en ik dacht dat Drijfhout het toen verkocht in de Koestraat...maar die weten nu nergens meer van.
thinge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: woensdag 15-01-2020, 0:39
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Rotterdam

Re: Tekening overzetten op koper of zilver

Bericht door thinge »

joep schreef:Traceelac

DYKEM® 80000 STEEL BLUE® Layout Fluid - 16 oz Aerosol Can

CRC® 03066 Layout Fluid, 12 oz Bottle, Blue

Griffon traceelac - 300 ml.

Rocol Layout ink Fluid Blue - 1L

Layout Fluid - Amazon
Dank Joep, ik gan eens op zoek bij d eze adresssen.
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Tekening overzetten op koper of zilver

Bericht door joep »

Graag gedaan Thinge,

Erm lui prakkezere veel.
Viel vandaag nog een manier op de deurmat,
Metale ondergrond goed schoon en vetvrij maken. Benevelen met een verf uit een spuitbus.
Het mag zelfs een hele goedkope spuitverf zijn.
20230210_191857[1].jpg
thinge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: woensdag 15-01-2020, 0:39
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Rotterdam

Re: Tekening overzetten op koper of zilver

Bericht door thinge »

joep schreef:Graag gedaan Thinge,

Erm lui prakkezere veel.
Viel vandaag nog een manier op de deurmat,
Metale ondergrond goed schoon en vetvrij maken. Benevelen met een verf uit een spuitbus.
Het mag zelfs een hele goedkope spuitverf zijn.
20230210_191857[1].jpg
Is zeker ook een optie, maar als laatste dan.......ik zoek zelf ook even verder.
Dank nogmaals.
kevindm
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 38
Lid geworden op: maandag 16-04-2007, 22:18
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Tekening overzetten op koper of zilver

Bericht door kevindm »

[/quote]

..maar die oude Vakschool was zo gek nog niet.....ik hoor nog steeds Sietsma voorlezen uit de Hobbit van Tolkien. Dat Chinese white ga ik eens naar kijken. Dank.[/quote]

.. boetseer een kabouter met puntjes ! ..
Lol


Op youtube een graveur die was gebruikt op de koperplaat
, tekening van papier overzet, en daarna met krasnaald de tekening nogmaals op de koperplaat naloopt

From Paper to Copper: The Engraver's Process (2009)
https://m.youtube.com/watch?v=fQvghHs15hA
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Tekening overzetten op koper of zilver

Bericht door Erika »

viewtopic.php?t=1847&start=15

hier een manier met gespiegeld printen met de laser endan aceton ... Werkt goed,
of voor de fijnere overzetting voor graveurs manier kan het ook met zippo vloeistof en damar vloeistof ,

En chinees wit (bijou) wordt ook gebruikt bij optekenen endan wat haarlak over


Wij leerden in 97 graveren met een tubetje gele plakkaatverf van thalens :) en carbonpapier, of met potlood opde achterkant, iets anders dande 70'smaar toch hetzelfde [
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
thinge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: woensdag 15-01-2020, 0:39
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Rotterdam

Re: Tekening overzetten op koper of zilver

Bericht door thinge »

Erika schreef:viewtopic.php?t=1847&start=15

hier een manier met gespiegeld printen met de laser endan aceton ... Werkt goed,
of voor de fijnere overzetting voor graveurs manier kan het ook met zippo vloeistof en damar vloeistof ,

En chinees wit (bijou) wordt ook gebruikt bij optekenen endan wat haarlak over


Wij leerden in 97 graveren met een tubetje gele plakkaatverf van thalens :) en carbonpapier, of met potlood opde achterkant, iets anders dande 70'smaar toch hetzelfde [
Anders in 97? Nee hoor, carbon gebruikten wij ook wel, maar in de begin jaren 70 was dat nog vlekkerig als wat. Als je dan met graveren bezig was, had je na 5 minuten geen tekening meer. En potlood op de achterkant deden wij dus ook en ik nu nog voor kleinere tekeningen. En een laser heb ik helaas niet...Ik heb nog zoveel andere wensen. :)
thinge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: woensdag 15-01-2020, 0:39
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Rotterdam

Re: Tekening overzetten op koper of zilver

Bericht door thinge »

kevindm schreef:
..maar die oude Vakschool was zo gek nog niet.....ik hoor nog steeds Sietsma voorlezen uit de Hobbit van Tolkien. Dat Chinese white ga ik eens naar kijken. Dank.[/quote]

.. boetseer een kabouter met puntjes ! ..
Lol


Op youtube een graveur die was gebruikt op de koperplaat
, tekening van papier overzet, en daarna met krasnaald de tekening nogmaals op de koperplaat naloopt

From Paper to Copper: The Engraver's Process (2009)
https://m.youtube.com/watch?v=fQvghHs15hA[/quote]

Dank, nu je het woord was gebruikt....dat gele spul zou zo maar was kunnen zijn......maar ik zat meer dan 50 jaar geleden op de vakschool...dus dat geheugen.......
Plaats reactie