Patroon overbrengen

Verspanende technieken zoals boren, zagen en vijlen
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Bericht door radiorobbie »

Guttegom.....
Homo sapiens non urinat in ventum
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

Eljas schreef:Weten jullie trouwens hoe ze de patronen op aardewerk optekenen. De optekenlijnen zijn voorzien van kleine gaatjes. ( Deze zou je met een naaimachine kunnen maken.) Het blaadje wordt op he voorwerp neergelegd en dan beklopt met een zakje grafietpoeder. Wanneer je het bladje verwijderd zie je dat het beeld is overgebracht.

Eljas
als je die gaatjes wil krijgen kan je ook een radeerwieltje nemen zo maakte wij vroeger ook onze patronen met houtskoolpoeder

gr Louise
een mens is nooit te oud om te leren
marcoh
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: donderdag 28-04-2011, 17:38
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: oosterbeek
Contacteer:

Transfer Inktjet

Bericht door marcoh »

Ik ben net nieuw in dit gezelschap EN in dit soort technieken. Om patronen over te zetten van computer/printer naar een werkstuk heb ik diverse manieren geprobeerd:

A) Carbonpapier
Je plakt een carbonpapier onder het geprinte voorbeeld zodat die 2 niet van elkaar verschuiven. Plak nu dit duo op het werkstuk en overtekenen met pen.
Voordeel: goedkoop, snel en eenvoudig.
Nadeel: alleen voor grove tekeningen en je moet opletten dat je alles goed, stevig overtrekt.
B) Transfer van Inktjet
Print het voorbeeld op een standaard transparant overheadsheet. Knip dit uit met een beetje overmaat.
Mix 8 delen zippo aansteker vloeistof met 2 delen dammar vernis. Goed schudden en met de kwast aanbrengen op het voorwerp.
Afhankelijk van de temperatuur 5 tot 10 minuten laten drogen. Als je voelt met de vinger moet het stevig plakken. Zo ja, leg dan het uitgeknipte voorbeeld MET DE INKT NAAR BENEDEN uiteraard, op het voorwerp. Nu wrijven. Men raadt aan met de achterkant van een lepel maar ik haalde betere resultaten met een doekje.
Om verschuiving te voorkomen plaats ik het voorbeeldje eerst voordat de verdunde vernis er op komt. Uitlijnen/centreren en dan 1 zijdig terugklappen. Dan vernis en terugklappen en hij zit direkt goed.
Als je de tijd hebt laat het daarna nog 2 3 dagen drogen dan smeert de vernis niet meer zo en slijpsel, zagsel of krullen plakken er niet aan vast.

Voordeel: haarscherpe afbeeldingen en de enige werkbare oplossing die mij bekend is als je een deskjet hebt.
Nadeel: De mix moet precies goed zijn en de droogtijd (juiste plakkerigheid) hangst af van de temperatuur en mengverhouding. Het vereist wat "gevoel"
De vernis blijft nog een tijdje plakken en het is dus beter het voorwerp een 2, 3 dagen te laten drogen.

Ik heb gezien dat het ook werkt met een soort thinner mix en een laserprinter maar de laser kopie die ik had laten maken werkte niet dus daar kan ik geen ervaring over schrijven.

Ik heb al zoveel van dit forum geleerd, ik hoop dat ik hier iemand een plezier mee doe. Succes !

Marco
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Thanks, dit probleem was al tegen aangelopen met transparant laser sheets, wellicht is dit de oplossing omdat laser slecht hecht aan laser sheets maar wel volledige transparantie heeft.
Dus perfect positioneerbaar. Ik laat het je weten.
Groet Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Dat spul dat daniel ooit had besteld is het niet geworden he!?

2 a 3 dagen drogen is wel weer erg lang, maar de afbeeldingen zijn scherper als met laserprint en aceton!? neem ik aan
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
jordinair
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: zaterdag 29-01-2011, 22:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: amsterdam

Bericht door jordinair »

hoi ik heb alle manieren die hierboven beschreven zijn geprobeerd,maar het beste werkt toch gewoon printen op etiket stickers!
Plaats reactie