Detailfoto's m.b.v. oogloupe

Informatie en tips over hoe je je werkstukken zo mooi mogelijk kunt fotograferen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Detailfoto's m.b.v. oogloupe

Bericht door Willem Parel »

Ik heb kortgeleden een cameraatje gekocht, een Nikon Coolpix P 50.
Niks bijzonders, gewoon een aardig gemakkelijk bedienbaar en te begrijpen cameraatje (ook voor leken) (koste ? 159,-)
Er zit een autofocus op en een "macro"stand, dit had ik gekozen om ook sieraden wat duidelijker te kunnen fotograferen.
Het resultaat van de foto's is wel aardig maar de echte details was ik nog niet tevreden over.
Nu is het zo'n cameraatje (als de meeste digitale) waaruit zo'n zoomlensje tevoorschijn komt.
Dus toen ik aan gedetailleerder beeld dacht dacht ik aan mijn oogloupe en ik dacht waarom schuif ik die niet op de lens om het eens uit te proberen. (past precies en klemt goed)
Ik wil jullie het resultaat en het verschil niet onthouden.
Mischien een leuke tip voor meerderen hier.
Die met de rondjes zijn met loupe genomen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Dat levert gave foto's op zeg!
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Mooi effect zo, misschien kan je het ook proberen met een triplet loep dan is de zijkant wat minder vaag.

Maar erg mooi =D>

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

He dat zijn zekere mooie foto's!

Ik heb het geluk dat ik tot 2 cm kan komen met mn macro stand. Ik kan kiezen welke afstand ik neem....Dus ik heb net getest als ik met een loupe erbij ga dan moet ik weer een grotere afstand neme. Maar ik ga m zeker onthouden wat wie weet kan t helpen.
Heb t wel met triplet gedaan zonder randjes...


Ik heb een Sanyo Xacti J4, ondertussen alweer een jaar of 3 a 4. Moet zeggen ben er al jaren blij mee. De meeste foto's zijn er mee gemaakt. En ik ben er beter mee dan de spiegelreflex die we hebben.
Volgens de fotograaf was dit de beste at that time, voor een leuke prijs, en voldeed aan mijn lijstje.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

ik kon het bijna niet lezen.

Gr Freddy
Laatst gewijzigd door Aspasia op donderdag 28-08-2008, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Wilde niet voorbij gaan aan het topic doel en dat is niet reklame maken voor welke camera ......
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

loupe

Bericht door hellen »

Wat een briljant idee willen, de foto's zijn schitterend, ga ik zeker eens uit proberen. Bedankt.

Hellen :)
Passion meets Jewellery
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

met loupe
Afbeelding

zonder loupe
Afbeelding

Ik houd gewoon bij mn 2cm makro stand als ik echt dichtbij wil, maar tis zeker goed te doen met een loup foto's maken en de cirkel eromheen heeft ook wel wat!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Niet ieder toestel heeft het nodig (het gebruik van de loupe) maar bij eenvoudige toestelletjes is het mischien een extra optie.
Ik zie wel dat jou macrostand erg mooi resultaat geeft.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Jups. maar een loupe is een goede oplossing.

In principe heb ik dat voor mn vaders spiegelreflex. Ik maak daar soms foto's mee maar ken het ding niet goed genoeg. Een macrolens is erg duur dus heb ik voorzetlensjes gekocht met verschillende dioptrie?n. Die schroef je ervoor.

Jouw idee is in principe hetzelfde en werkt goed.

Ik heb trouwens een triplet loupe gebruikt.


mijn camera heb ik een aantal jaar terug lang onderzoek naar gedaan, wilde een goede voor sieraden vooral. Toen ik bij een fotowinkel ging vragen kwam deze naar voren, ondanks dat ik merk niet kende vond ik het een mooi ding.
Op internet prijzen vergeleken en voor 100 euri goedkoper besteld :)Maar het is geen toptoestel hoor, gewoon middeklassertje Ik heb op dit moment mn knoppies goed door dat scheelt ook
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie