Beste toestel voor macro fotografie

Informatie en tips over hoe je je werkstukken zo mooi mogelijk kunt fotograferen
gemsonthemarket
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: maandag 28-03-2011, 13:59
Ervaring: Overig
Woonplaats: purmerend
Contacteer:

Beste toestel voor macro fotografie

Bericht door gemsonthemarket »

1 goedemiddag

Ik ben bezig met het maken van fotos van edelstenen en mineralen. Ik gebruik een Nikon coolpix 12 MP leuk klein en mooie foto's echter is deze onvoldoende voor mijn volgende doel

Foto's van (stukjes) mineralen en ik wil dan bv een steentje van
3x4 cm in doorsnee op een resolutie van 3000x4000 of groter hebben

Iemand roept Canon anderen weer Nikon.
Wie heeft hier ervaring mee en/of een advies

bij voorbaat dank
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik heb er ook geen verstand van maar ik hoor vaak hele goede dingen roepen over de Lumix Lx3, ik geloof dat die van Panasonic is (toch Ari???).
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Ja Lumix wordt gemaakt door Panasonic, maar dit typenr zegt me even niets.

Belangrijk is een goede makro stand. Lumix heeft Leica lenzen en die waren altijd topklasse. Zelf gebruik ik voor m'n sieraden een Samsung Digimax i5 met verassend goede makro, klein toestelletje en prima beelden, voor mij dan.

Als geld geen rol speelt kun je gaan voor een spiegelreflex met een goede macrolens en een flitsinstallatie.

Canon en Nikon zullen elkaar in beeldkwaliteit niet veel ontlopen, hooguit in bedieningsgemak. Maar zowel Canon als Nikon maakt lenzen die perfekt zijn maar ook teleurstellen. Doorgaans: hoe duurder hoe beter :D

Gelukkig zijn er genoeg reviews van zowel de body's als de lenzen te vinden op het net.
Staar je niet blind op het aantal Megapixels, want dat zegt helemaal niets over de kwaliteit van de lens. De lens is het belangrijkst van al.
Investeer dus in glas :D

ari

En buiten de deur is de beste camera degene die je bij je hebt.
I've got nothing against God, it's his Fan Club I can't stand
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Hoe doen jullie dat in macro stand en de reflectie van jezelf in de sieraden. Gek werd ik ervan, ik doe niets meer op macrostand. Ik zoom van verder af in en lang leve picasa, pghotoshop, coral paint etc


kijk eens bij dpreview. DAs een site vol reviews.

ik heb de lumix FZ28. Erg blij mee!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Tomva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 83
Lid geworden op: dinsdag 22-12-2009, 22:40
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Bericht door Tomva »

Erika schreef:Hoe doen jullie dat in macro stand en de reflectie van jezelf in de sieraden. Gek werd ik ervan, ik doe niets meer op macrostand. Ik zoom van verder af in en lang leve picasa, pghotoshop, coral paint etc


kijk eens bij dpreview. DAs een site vol reviews.

ik heb de lumix FZ28. Erg blij mee!
Als je echt iedere vorm van reflectie wilt elimeneren dan zul je echt zo'n fototoestel installatie bak moeten kopen zoals die bij drijfhout, maar dat is best prijzig.
Voor fototoestellen maakt het aantal megapixel tegenwoordig inderdaad echt geen ruk meer uit. Wat wel HEEL erg uitmaakt is hoe de lens licht opneemt. Want in fotografie is licht alles, licht maakt de foto. Ik zou dus echt informeren naar een binnenshuis camera die goed presteerd met weinig licht. Ookal staan er spots op de foto zal er binnen toch anders uitzien dan wanneer buiten op een zonnige dag genomen.
If you're good at anticipating the human mind... it leaves nothing to chance
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik heb een koffer maar n iet een afgesloten en \bij macro moet je soms z dichtbij dat het niet te doen is je lens niet gereflecteerd te krijgen, vandaar dat ik het niet meer met macro doe. maar van verdere afstand iets verder inzoom.


ik heb ook meer aan de lichten van zijkant en onderkant, dmv dat koffertje (is al heel stuk over in andere fotografie topics). een goekdope versie van zo'n ding bij Bijou.
welke natuurlijk mooier is, maar volgens mij is macro dan niet de stand ie je moet gebruken omdat je bij zo'n ding te ver weg zit.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
dmj
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 79
Lid geworden op: donderdag 04-02-2010, 18:41
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Den Haag

Bericht door dmj »

vraag is ook hoe top wil je het zelf hebben ik ben best moeilijk en neem geen genoegen met crapy foto s terwijl die crapy foto s voor de meeste goudsmeden goede zijn dus is maar wat je wil

heb nu zelf een canon 400 d met sigma 17 70 macro lens die werkt prima

als je echt goed wil hebben moet je naar een 5d canon etc met macro lens

en als je de top hebben wil dan is een hasselblad h3 .... nog wat het beste kost alleen wel 15000 euro heb je wel een 50 mp camera \:D/

verder is licht heel belangrijk maar als je licht top is en je lens niks dan kan je er nog niet veel mee dus zou een licht tent kopen en dag licht lampen eromheen dat kan redelijk goedkoop voor rond de 100 eu
Every great man was thought to be insane before he changed the world. Some never changed the world, They were just insane...
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Afbeelding

Met macro. Eer ik goed scherp kon stellen... zie je dus ook de lens van de camera en mijn hand. 85% van de klanten vraagt me wat dat zwarte dan toch is in die ring.


zelfde met mn rammelaars.
Afbeelding
Met macrostand. Zie mij daar staan

Afbeelding
Van een afstand en later uitgesneden met picasa (photoshop etcetcetc)


Ik doe alleen nog maar edelstenen en bloemetjes en insecten met macro. de rest in de fotokoffer en ik iets verder afstand.



Ik wil goede foto's maar ik ontkom er niet aan dat als ik in macro stand in de fotokoffer aan t fotograveren ben ik zo dichtbij moet komen om het scherp te krijgen dat ikzelf zichtbaar wordt in de reflectie. Matte sieraden zijn geen probleem :)

En dan ook met tips van prof fotograven in wording dat ik het dan eens van verderaf en inzoomen moest proberen. Laat ik gelukkig mega zoom hebben dus dat komt wel goed.



Maar als er een ultieme tip is om met macro zo dichtbij te fotograveren zonder reflectie van je zelf of de lens, zonder dat je de ring in een rare hoek moet fotograveren zodat het niet meer te zien is wat het is..
Dan hoor ik die graag. Ik ben nog steeds blij met mn bridgecamera!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Misschien is een Foto-cube een idee? Egale belichting, geen reflectie. Klein en compact op te vouwen
Afbeelding
http://www.fotocube.eu/fotocube-lichtte ... be-50.html
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

Heb je al eens geprobeerd een foto van de zijkant te maken Erika?
of ietsje schuin houden, dan ben je je eigen beeld ook kwijt
een mens is nooit te oud om te leren
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

met macro moet je er zo dichtbij dat je van alle kanten zichtbaar bent, of echt zo van de zijkant moet maken dat je ring oid niet meer goed uitkomt. Louise ben niet gek he, tuurlijk heb al in macro stand van alles geprobeerd, tis niet voor niets dat ik er vanaf ben gestap!

kom het ook niet in het artikel tegen van de Edelmetaal over fotografie dezer maand


ik heb geen problemen, ik gebruik de macro stand niet, maar vraag me dus af hoe jullie dat dan dan met de macrostand en jezelf terug zien.

fototentje vond ik helemaal niets, ik ben blij met mn koffer al zou die nog wel van voorkan dicht mogen, heb daar iig meer aan gehad dan dat hele fototentje.


Voor mij werkt t beter an afstand de foto ingezoomd te nemen. dan kan ik beter uit de reflectie blijven,./ bij macrostand moet ik met (en dat is met 4 cameras getest) te dichtbij komen voor een scherpe foto, dat ik zelf zichtbaar ben of een niet zxo mooie hoek moet nemen van het sieraad
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Ik zit juist te denken aan het kopen van een fototentje. Dus mijn vraag?; wat bevalt er niet aan een fotocube? Heb nu vaak genoeg het koffertje met studiootje gezien, maar dat leek mij nou net niets. Kleine goedkope lampjes, alles licht en ieniemini. Maar dat is mijn mening. Ook op de fotobeurs werd mij de fotocube aangeraden en de kofferstudio afgeraden.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik vond het met de lampen onhandig..
Mij beviel het niet omdat ik de achtergrond te stoffig vond, en dat was zichtbaar zeker op macro stand.

En ik vind het in mn koffertje makkelijker neerzetten..
Dus op de stoffen ondergrond van de tent bleef het veel minder goed zitten. Viel meer om en dan als je de ondergrond ook al niet mooi vind

Enne mijn fototentje is een middel maat geloof ik van indertijd te bestellen, maar ik kleiner als mn koffer. Welke een gewone gereedschapskoffer grootte heeft.


dus ik vind het mooier en vooral bovenal makkelijker! :)
Maar das mijn mening, als ze op de beurs dat afraden moet je daar maar vanuit gaan,


daarnaast zaten er 5 lampen bij, 20 ondergronden, reflectieschermpjes en een bovenkant voor diffuus ligt. Dus 4 lampen los boven en 1 onder.

maar je kan ook gewoon doen zoals in de edelmetaal staat..
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Thanx...hier heb ik wat aan. Fotobeurs vond een fototent betere resultaten geven, maar ik twijfelde nog. Dus toen niet gekocht. Twijfel nu weer :)
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Tentje is niet zo duur toch om te proberen?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie