Bruneer steen agaat in de aanbieding..

Heb je materiaal, gereedschap of een boek over of zoek je iets tweedehands (commerciële aanbiedingen niet toegestaan)? Heb je een vacature of zoek je een baan op het vakgebied? Plaats het hier .
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor Vraag en Aanbod voor en door actieve leden van dit forum. Het is dus niet de bedoeling dat nieuwe leden hier direct advertenties plaatsen en verder niet actief zijn op de rest van het forum.
Eva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Bruneer steen agaat in de aanbieding..

Berichtdoor Eva » dinsdag 18-10-2016, 8:04

Hallo allemaal,

Bij de stenen slijpspullen die ik onlangs heb gekocht zat ook een flinke partij agaat (toch Cees b;) ).

Als dank voor alle info en hulp die hier geboden wordt, lijkt het me leuk om voor de liefhebbers een bruneersteen te maken van dit agaat.

Kan ik meteen functioneel oefenen met het slijpen!

Dus voor de forumleden een gratis bruneeragaat te bestellen bij mij. Wel graag met afmeting en vorm, daar heb ik nog even geen idee van.. :|

Groet Eva
Als je waagt, groeit je moed. Als je aarzelt, groeit je vrees.
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Contacteer:

Re: Bruneer steen agaat in de aanbieding..

Berichtdoor ErwinG » dinsdag 18-10-2016, 8:52

Wat een leuk initiatief!

Afbeelding

Hoe staat het met je slijpvaardigheid? Zo een nummer 1 lijkt me wel wat :mrgreen:
Afbeelding
Eva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Contacteer:

Berichtdoor Eva » dinsdag 18-10-2016, 9:27

Haha, dat gaan we uitvinden hoe het zit met die vaardigheden!

Nr 1 coming up!

Even praktisch.... en meedenken..

Hoe zou ik het eindje afwerken dat in het heft gaat? "gewoon" enigszins rond?

Waar heb je dit plaatje vandaan?
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Contacteer:

Berichtdoor ErwinG » dinsdag 18-10-2016, 9:40

Eva schreef:Haha, dat gaan we uitvinden hoe het zit met die vaardigheden!

Nr 1 coming up!

Even praktisch.... en meedenken..

Hoe zou ik het eindje afwerken dat in het heft gaat? "gewoon" enigszins rond?

Waar heb je dit plaatje vandaan?

Cool! 8)

Ik zou het deel wat in het verlengde zit van de steel gewoon cylindrisch maken, zonder scherpe overgangen, ander gaat 'ie daar breken.

Het plaatje komt hier vandaan. Gevonden met Google "Agate Burnisher" en "Agate Burnishing Tool"
Afbeelding
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid

Berichtdoor Cees » dinsdag 18-10-2016, 15:38

Lekker bezig Eva.

Dit gaat al meer op carven dan op gewoon slijpen lijken Eva. Is wel te doen maar best lastig die inwendige bocht.

Het deel wat in het heft gaat zou ik gewoon rond slijpen. Dit zal niet het punt zijn waar hij op gaat breken, ik zou me meer zorgen maken om het puntje aan de andere kant.

Succes !
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Ervaring: Leerling vakopleiding

Berichtdoor Stéfan » zondag 18-12-2016, 16:36

superleuk initiatief b:D

is het mogelijk om een soort mes te maken? zegmaar de ene helft recht en de andere helft gekromd?

heb een word document bijgevoegt met tekeningen en afmetingen.

maar nu ik een aantal eisen heb gesteld vind ik het niet eerlijk om het jou voor niks te laten doen. wat zou je hiervoor willen hebben?

( als je uberhaupt de opdracht al wil aannemen natuurlijk b;) )
Bijlagen
maten en tekeningen ter verduidelijking bruneeragaat.docx
(28.33 KiB) 115 keer gedownload
Eva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Contacteer:

Berichtdoor Eva » maandag 19-12-2016, 22:59

Even een tussentijds bericht.. door het overlijden van mijn oom raak ik even achterop met al mijn werk en oefen projecten... sorry even stilte aan deze kant. Het aanbod blijft staan, loopt alleen wat vertraging op.

Het mes, ik vind het een leuke uitdaging! Als ik weer wat meer tijd heb kijk ik er nog eens naar, maar volgens mij moet dat best te doen zijn...
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid

Berichtdoor Cees » dinsdag 20-12-2016, 0:25

Eva sterkte toegewenst in deze.

Ben zelf lekker bezig met het nodige door te lezen over goudsmeden. Kwam ook het onderwerp bruneren tegen.
Hierbij werd onder andere vermeld dat de agaat voor een bruneersteen van goede kwaliteit moet zijn, geen barsten of wat dan ook en liefst homogeen van massa en super hoogglans gepolijst moet zijn. Bruneerstalen van steen werden veelal in messing gezet waaroverheen een houten handvat gemaakt wordt.

Behoudens dit wordt er ook aangegeven dat bruneerstalen na gebruik mogelijk nagepolijst moeten worden en zorgvuldig bewaard moeten worden om beschadiging door krasjes te voorkomen. Iedere kras wordt namelijk op het werk overgebracht. Tevens geschied het bruneren niet droog, maar nat door de staal in een soort zeepsop oplossing te dompelen. In het boek wat ik aan het lezen ben wordt ook aangegeven dat het goed bruneren heel veel oefening vraagt (bron Hammes)
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Eva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Contacteer:

Berichtdoor Eva » dinsdag 20-12-2016, 6:58

Oeh, zo te lezen wordt dit een avontuur! Ik ben reuze benieuwd hoe dat werkt dat bruneren met agaat. Voor mijn gevoel kun je er niet veel druk op zetten... we gaan het zien.

Eerst maar eens die vormen uit de steen te voorschijn toveren... :think:
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Contacteer:

Berichtdoor ErwinG » dinsdag 20-12-2016, 8:19

Veel sterkte Eva. Geen haast hoor! Alles op zijn tijd.

Cees schreef:...Behoudens dit wordt er ook aangegeven dat bruneerstalen na gebruik mogelijk nagepolijst moeten worden en zorgvuldig bewaard moeten worden om beschadiging door krasjes te voorkomen. Iedere kras wordt namelijk op het werk overgebracht. ... (bron Hammes)

Hoe kun je agaat na gebruik het beste polijsten, volgens dat boek van je, Cees? Kan dat gewoon op de polijstschijf die ik ook voor sieraden gebruik? Zal wel niet denk ik...
Afbeelding
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Ervaring: Leerling vakopleiding

Berichtdoor Stéfan » dinsdag 20-12-2016, 20:18

Cees schreef:Behoudens dit wordt er ook aangegeven dat bruneerstalen na gebruik mogelijk nagepolijst moeten worden en zorgvuldig bewaard moeten worden om beschadiging door krasjes te voorkomen. Iedere kras wordt namelijk op het werk overgebracht. Tevens geschied het bruneren niet droog, maar nat door de staal in een soort zeepsop oplossing te dompelen. In het boek wat ik aan het lezen ben wordt ook aangegeven dat het goed bruneren heel veel oefening vraagt (bron Hammes)

mensen die die boeken schrijven proberen het vaak zo voorzichtig mogelijk te brengen. ik heb zelf gemerkt dat mijn goedkope ijzeren bruneerstaal achteraan mijn kraspen ( die niet eens zo superglad is ) prima werkt. wat ik ermee doe is bijvooreeld kleine gaatjes in solderingen dichtwrijven ( van die hele piepkleine gaatjes waarvan ik geen flauw idee heb waardoor ze er komen want soldeer laat ik altijd lekker doorvloeien ) en dat gebeurd allemaal droog. officieel moet je voor het polijsten ook alle krasjes tot korrel 2000 in alle richtingen eruit hebben gehaalt. maar op stage leer ik dan weer dat korrel 1200 ook prima kan als je dan met een zwarte borstel en zwart vet begint ( superspul )

en na het bruneren van de solderingen schuur ik nog iets en ga dan polijsten.

als je maar lang genoeg wrijft gaan de krasjes er vanzelf uit is mijn ervaring, ook als je bruneergereedschap niet helemaal perfect is. ik kan het volledig mishebben hoor, maar ik denk persoonlijk dat als de steen van een beetje kwaliteit is dat het dan al best wel prima is. ( de steen dus best iets druk kan hebben en mooi gepolijst is )

sterkte Eva!
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid

Berichtdoor Cees » woensdag 21-12-2016, 11:58

Hoi Erwin dat boek waar ik de informatie uit heb is Hammes, dit wordt al jaren beschouwd als de bijbel voor goudsmeden.
Is in de jaren 40 begin 50 geschreven in opdracht van de federatie goud en zilver.

Krasjes die op agaat kunnen ontstaan kan je verwijderen door heel fijn te schuren, en daarna met polijstvet na te polijsten op een lappenschijf of wolbuf moet denk ik ook wel werken. Agaat heeft een hardheid 7 volgens de schaal van mosh, als je polijstvet gebaseerd is op korund dan moet dat werken. Zelf zou ik het met aluminium oxide op een leren schijf doen, mede ook omdat ik dat hier heb en gebruik voor stenen slijpen.

Wat betreft de agaat denk ik dat je moet letten op homogeniteit van de steen, geen agaat met kwartsaders er door heen, geen breukvlakken.

Bruneren werd vroeger als alternatief voor polijsten gebruikt en daarmee werd een betere glans bereikt dan met polijsten, gezien de arbeidsintensiviteit en de betere polijstmiddelen is bruneren op deze manier uit de mode geraakt. Wat jij beschrijft Stefan valt hier niet onder.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid

Berichtdoor Abo » woensdag 21-12-2016, 14:37

Ceriumoxide kan ook, heb ik dikwijls gebruikt voor het polijsten van opalen en zachtere stenen.

Het voordeel ervan is dat je het als papje gebruikt vermengt met water.
Gewoon afspoelen als je klaar bent en er komt geen vet mee te pas.

Je kan ook kiezen voor een optie met Luxi-polijstmiddelen.
Het is een nieuwe generatie polijstmiddel dat bedoelt is voor metalen maar zonder silica zoals gebruikt wordt in rouge of dergelijke.
Er bestaat een heel gamma met verschillende slijpkorrel.
Ze bevatten geen vetten die je in vergelijking met de oude pasta's ophopen in je longen.

www.hewitt-impex.co.uk/Luxi-leaflet-Oct-2015a.pdf
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Contacteer:

Berichtdoor ErwinG » maandag 17-04-2017, 19:35

Kijk eens wat de paaspost mij bracht!

20170417_145016.jpg

20170417_145009.jpg

Hij is heel mooi geworden Eva, Dank je wel! Ik ga er deze week een mooi handvat aan vast maken :!:
Afbeelding
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid

Berichtdoor Cees » dinsdag 18-04-2017, 0:00

Mooi gedaan Eva b;)

Advertentie

Terug naar “Vraag en Aanbod”