welke brander?

Heb je materiaal, gereedschap of een boek over of zoek je iets tweedehands (commerciële aanbiedingen niet toegestaan)? Heb je een vacature of zoek je een baan op het vakgebied? Plaats het hier .
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor Vraag en Aanbod voor en door actieve leden van dit forum. Het is dus niet de bedoeling dat nieuwe leden hier direct advertenties plaatsen en verder niet actief zijn op de rest van het forum.
Melodica
Nieuw lid
Nieuw lid
Ervaring: Amateur (geen cursist)

welke brander?

Berichtdoor Melodica » dinsdag 07-03-2017, 10:24

Ik ben een (goedbedoelende) amateur en maak dingen vooral in zilver. Ik heb voorlopig de spullen van mijn zoon tot mijn beschikking (afgestudeerd Schoonhoven). Nu ben ik eigenlijk voor het eerst ook wat simpele dingen aan het maken van goud, en het solderen lukte mij voor geen meter met de brander die ik normaal gebruik voor zilver: hele dunne ringetjes smolten keer op keer weg >(
Gisteren was ik bij de edelsmid waar ik elke week een paar uurtjes geholpen word, en daar lukte het prima met een blaasbrander. Volgens hem was het probleem dat mijn brander te groot is.
Over een tijdje wil mijn zoon zijn eigen spullen terug (mooi balen...). Ik moet dan een eigen brander aanschaffen. Wat kan ik nu het beste doen: nu een blaasbrander, en over een tijdje een gewone voor het zilver? Of is er een brander die perfect te gebruiken is voor beiden (ik wil ook wat dingen in goud kunnen doen)? Of ligt het allemaal niet zo simpel???
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: welke brander?

Berichtdoor Willem Parel » dinsdag 07-03-2017, 12:30

Zilver is over het algemeen veel moeilijker met solderen dan goud, dus als je zilver al kunt solderen dan hoef je over goud niet in te zitten.
Aan ELKE brander wen je, zoals een goudsmid die zijn hele leven een joekel van een brander heeft gebruikt om de meest delicate dingen te solderen zo zal jij ook gaan wennen aan je brander.