welke brander?

Heb je materiaal, gereedschap of een boek over of zoek je iets tweedehands (commerciële aanbiedingen niet toegestaan)? Heb je een vacature of zoek je een baan op het vakgebied? Plaats het hier .
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor Vraag en Aanbod voor en door actieve leden van dit forum. Het is dus niet de bedoeling dat nieuwe leden hier direct advertenties plaatsen en verder niet actief zijn op de rest van het forum.
Melodica
Nieuw lid
Nieuw lid
Ervaring: Amateur (geen cursist)

welke brander?

Berichtdoor Melodica » dinsdag 07-03-2017, 10:24

Ik ben een (goedbedoelende) amateur en maak dingen vooral in zilver. Ik heb voorlopig de spullen van mijn zoon tot mijn beschikking (afgestudeerd Schoonhoven). Nu ben ik eigenlijk voor het eerst ook wat simpele dingen aan het maken van goud, en het solderen lukte mij voor geen meter met de brander die ik normaal gebruik voor zilver: hele dunne ringetjes smolten keer op keer weg >(
Gisteren was ik bij de edelsmid waar ik elke week een paar uurtjes geholpen word, en daar lukte het prima met een blaasbrander. Volgens hem was het probleem dat mijn brander te groot is.
Over een tijdje wil mijn zoon zijn eigen spullen terug (mooi balen...). Ik moet dan een eigen brander aanschaffen. Wat kan ik nu het beste doen: nu een blaasbrander, en over een tijdje een gewone voor het zilver? Of is er een brander die perfect te gebruiken is voor beiden (ik wil ook wat dingen in goud kunnen doen)? Of ligt het allemaal niet zo simpel???
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: welke brander?

Berichtdoor Willem Parel » dinsdag 07-03-2017, 12:30

Zilver is over het algemeen veel moeilijker met solderen dan goud, dus als je zilver al kunt solderen dan hoef je over goud niet in te zitten.
Aan ELKE brander wen je, zoals een goudsmid die zijn hele leven een joekel van een brander heeft gebruikt om de meest delicate dingen te solderen zo zal jij ook gaan wennen aan je brander.
Mondblazers werken heel prettig en je hebt een grote controle, ook heel geschikt voor nieuwwerk.
Als je reparaties moet uitvoeren is een microflame (Little Torch) de aan te bevelen brander, omdat je dan vrijwel geen stenen meer hoeft te demonteren.
Een propaanbrander met verwisselbare koppen werkt ook goed en absuluut, daar wen je aan.
Als je enkel nieuwwerk van plan bent is een blaasbrander op aardgas een aanbeveling, even een leiding aan(laten) leggen en je hebt nooit meer gesleep met gasflessen.
Als het solderen niet zo goed lukt let dan wel op dat je voortdurend je vlam in beweging houdt, dus je brander al draaiende over het werkstuk beweegt.
Daarbij moet je weten dat je bij zilver altijd vrijwel je hele werkstuk heet moet stoken, bij goud hoeft dit niet zo.
Goud werkt gemakkelijker, niet bang voor zijn.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: welke brander?

Berichtdoor Cees » dinsdag 07-03-2017, 23:12

Voor klein werk kan je ook een creme brulee brandertje gebruiken.
Die zijn niet zo duur, door de geringere hitte (burtaan) is het ook makkelijker om kleine dingetjes te solderen zonder alles weg te smelten.

Maar zo een brandertje heeft ook zijn beperkingen, wil je wat groter werk maken dan kom je aan zo een brandertje waarschijnlijk te kort
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)

Advertentie

Terug naar “Vraag en Aanbod”