pizzasteen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
ManMadeMala
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zaterdag 08-09-2018, 11:59
Ervaring: Leerling vakopleiding
Contacteer:

pizzasteen

Bericht door ManMadeMala »

Kun je solderen op pizzasteen en heeft iemand het al wel eens gedaan..?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: pizzasteen

Bericht door Erika »

Geen idee waar het uit bestaat maar hittebestendig is het wel.
Ik weet alleen niet in hoeverre een pizza bakkers steen warmte wegtrekt van je werktstuk
Voor een paar euro heb je al een soldeersteen die op zeker goed werkt
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
ManMadeMala
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zaterdag 08-09-2018, 11:59
Ervaring: Leerling vakopleiding
Contacteer:

Re: pizzasteen

Bericht door ManMadeMala »

Het ding is namelijk.. je koopt bij Action al een 35 cm pizzasteen voor 6 euro. Die prijzen hanteren ze niet bij de groothandel .. en zeker niet voor dat oppervlak. Als je van het materiaal Cordieriet ( keramisch ) koopt, waar bijna alle pizzastenen van zijn gemaakt.. dan zou dat goed moeten zijn voor solderen .. het kan zelfs op de BBQ.
ik ben alleen benieuwd naar ervaring in gebruik...
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: pizzasteen

Bericht door @tjuh »

ik heb het nog nooit gedaan
Ik ga er van uit dat het wel kan aangezien ik ze ook in de glasoven gebruik (800 graden)
enige beperking die ik zou kunnen bedenken is wellicht het absorberen van de hitte en ik weet niet hoe je tafel eronder zich houdt (of het veel heter wordt dan een vermiculietsteen).


ik ben lekker wakker.....ik zie dat hetzelfde antwoord al is gegeven....vraag ik mij wel af wat je met 35cm soldeeroppervlakte aanmoet.....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: pizzasteen

Bericht door Erika »

Voor 3.50 ex btw heb je bij herens al een skamolex steen. Dus het is niet heel duur hoor een soldeersteentje. voor 6.90 heb je maat: Soldeerplaat skamolex 330x220x15 mm

maar mits je zilversmeden doet (dus het vak zilversmeden uitoefent en kerke en profaan zilver smeedt) en dus grote stukken moet uitgloeien, dan is 35 cm weer erg klei, heb je voor sieraden maken niet zo'n mega steen nodig. Vuurvaste tegels kun je mooi gebruiken voor als je gaat gieten als onder en achtergrond, maar ook die solderen minder fijn omdat de warmte de steen in trekt ipv naar je sieraad straalt
Skamolex of vermuciliet vind ik fijn werken, zeker ook omdat ze makkelijk aan te passen zijn aan je werkstuk .
Keramische stenen breken altijd zo snel bij mij.


Er zijn veel stenen die warmte kunnen hebben, maar teveel warmte distribueren , als je zilver soldeert wil je toch dat de warmte vooral in je metaal blijft en je steen het goed reflecteert.
Een stoeptegel kan ook goed tegen warmte, maar solderen gaat er niet mee omdat de warmte wegtrekt en je dat juist niet wilt hebben
Kom je met goud nog wel weg , want daar hoef je jiet het hele sieraad te verwarmen

maar ja voor 6 euro kun je het toch proberen , dan weet je het
Ik denk dat het een beetje zoals het vuurvaste stenen van ovens en kachels zijn dus goed voor de ombouw maar om op te werken wat minder, maar dat is dus wat ik denk .. weten doe ik het niet
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: pizzasteen

Bericht door Erika »

Ik was benieuwd naar je ervaringen?!
Heb je de steen gekocht en hoe ging het solderen!?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie