oorbelhaakjes

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Saskia Wille
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: vrijdag 01-03-2019, 15:30
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Bergen op Zoom
Contacteer:

oorbelhaakjes

Berichtdoor Saskia Wille » maandag 12-08-2019, 17:43

Ik heb voor de oorbellen op de foto oorhaakjes gemaakt van zilverdraad 0.8 mm 925 zilverdraad. Nu heb ik aantal vragen (ik ben lerende, weet niet zoveel).
1. het draad is wel heel buigzaam, heb de eerste stukken verstevigd door te hameren. Kan ik beter hard draad gebruiken?
2. ik zie heel erg af om het uiteinde goed passen door het geboorde gaatje te krijgen. De oorhaakjes worden er niet mooier op als ik het passend wil krijgen. Bovendien moet ik het uiteinde beetje horizontaal bugen anders floept het haakje uit de oorbel. Nu krijg je de oorbel moeilijker in. Ik wil geen buisje gebruiken. Is hier een goede methode voor? Want na heel veel oefenen blijft het afzien.
3. Als ik deze oorbellen in messing en koper wil maken. Gebruiken jullie dan ook messing en koperdraad voor de haakjes of is dit absoluut not done?
Bijlagen
oorbellen edelsmeden.jpg
Saskia Wille
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: vrijdag 01-03-2019, 15:30
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: oorbelhaakjes

Berichtdoor Saskia Wille » maandag 12-08-2019, 22:00

Ik heb nog een vraag over het polijsten van de oorhaakjes en oorbellen. Hoe doe je dat als je geen polijsttrommel hebt? Ik kan het me nog niet permiteren om een polijsttrommel met metalen kogeltjes aan te schaffen. Het polijsten van fijne sieraden en hoekjes, hoe doe je dat dan?

Super bedankt alvast voor jullie hulp...
groeten saskia
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1199
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: oorbelhaakjes

Berichtdoor @tjuh » dinsdag 13-08-2019, 1:46

draad hard je door oa te hameren (vervormende handeling) of te torderen (niet vervormend bij rond draad) je pakt de uiteindes in een tang vast en "wringt" het draad (net zoals wasgoed uitwringen). oefen even met tot hoever je kan gaan (te ver en het kan afbreken).

Ik zou nooit onedele metalen als oorhaakjes gebruiken. chirurgisch staal kan ook een optie zijn.

een inkeping in het oordraad zagen waardoor die in het gaatje blijft haken? net zoals bij een oorsteker+ pousette? gaatje in zilveren plaatje moet dan ook 0.8mm zijn. vervorming ontstaat alleen maar indien er niet genoeg spanning in het metaal is opgebouwd wat nodig is om zijn vorm vast te houden (bij dunner plaat kan het sws moeilijk zijn genoeg spanning te verkrijgen).

polijsten zou ik doen voordat je het plaatje buigt en het haakje aanbrengt. aangezien er toch niet gesoldeerd wordt. Dit kan bijv met een hangmotor/dremel.

en een budget trommel + max 1 kg rvs kogels oid;
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... jsttrommel
ze verkopen hier trouwens ook een budget hangmotor + aparte handstuk
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... or-model-1
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... or-model-1
Saskia Wille
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: vrijdag 01-03-2019, 15:30
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: oorbelhaakjes

Berichtdoor Saskia Wille » dinsdag 13-08-2019, 16:57

Dank je wel voor je hulp.
Ik had gelezen over het draaien van het draad. Kan ik dat ook met een boormachine doen en bankschroef?
Het is een goed idee dat gleufje. Maar ik had eigenlijk problemen met de spanning. Om het oorhaak je te vormen, zodat het uiteinde in het boorgaatje schuift. Dat moet niet al te moeilijk gaan anders sta je zo te pielen bij het indoen van de oorbellen. Het lukte me alleen met het horizontaal buigen van einde haakje. Dat is weer niet zo prettig voor je oor bij het indoen. Iemand misschien nog tips?

Gebruiken jullie voor in de polijsttrommel gewoon afwasmiddel?
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1199
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: oorbelhaakjes

Berichtdoor @tjuh » dinsdag 13-08-2019, 20:48

ik gebruik driehoek groene zeep, volgens mij wordt ook wel groene dreft gebruikt, maar dat kan je op het forum zelf nazoeken.

het gaatje in het plaatje schuin inboren? zodat het staafje er ook iets schuin in kan met de inkeping.

ik zou het draad (tenzij je gelijk een meter doet welke alleen voor het doel gebruikt wordt van oorhaken maken) niet inspannen in de bankschroef, en een boormachine gebruiken is overkill met wat je hier probeert te bereiken, vaak zijn een paar draaiingen al voldoende.

ohja...zorg er voor dat alle oogjes dezelfde kant op zijn gebogen bij de oorhaken, staat wel zo netjes.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1191
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: oorbelhaakjes

Berichtdoor Cees » dinsdag 13-08-2019, 22:42

Als je op de hand tordeerd dan voel je ook de spanning, die in de draad opbouwt, dit is een indicatie hoe ver je kan gaan (door ervaring leer je dit te voelen een a twee keer te ver gaan en dan weet je het).


Polijsten kan ook heel goed op de hand met leer en polijstpasta, en voor de kleine hoekjes met katoendraad en polijstpasta.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)

Advertentie

Terug naar “Vormen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten