ring solderen na rhodineren

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Muturis
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zondag 12-03-2017, 13:38
Ervaring: Professioneel goudsmid
Contacteer:

ring solderen na rhodineren

Bericht door Muturis »

Goedendag,

Ik heb een ring gemaakt voor een vrouw, deze gepast en dit zat goed. Laten rhodineren, graveren, De hele rambam.
Nu vind ze het toch nog iets te ruim na een tijdje dragen.

Mijn idee was om 2 kleine bolletjes toe te voegen aan de binnenzijde zodat het uiterlijk van de ring niet veranderd. (doorzagen gaat niet echt i.v.m. het ontwerp)
Maar ik heb eigenlijk geen idee hoe gerhodineert witgoud zich gedraagt tijdens het solderen.
Weet iemand dit?
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: ring solderen na rhodineren

Bericht door Sinterklaas »

Je zult op nieuw moeten rhodineren.

Je kunt van te voren het rhodium er afschuren. Of zoveel mogelijk onderwater solderen. Dan blijft een groot gedeelte goed. En krijg je daar geen problemen met het rhodium.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: ring solderen na rhodineren

Bericht door Erika »

Het ligt eraan hoe goed je al kunt solderen en of je moet gaan afwerken, maar in principe zou je kunnen solderen zonder opnieuw te moeten rhodineren alleen zullen de bolletjes de witgouden natuurlijke kleur hebben . Goed afdekken met blanka en zorgen dat je geen krassen maakt. , dan moet het lukken
Je zou ook nog kunnen buigen naar hoefijzervorm , met een doekje om de tang ivm beschadigen, dit helpt nog wel tegen draaien
andere is een veer insolderen .



Ik ben wel heel benieuwd naar het ontwerp als het niet te verkleinen is, heb ej een foto van de ring,
kunnen we ook beter raad geven


rhodineren bij drijfhout of zelf doen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie