Argentium gebroken tijdens soldeerpoging, hoe nu verder?

Hier kun je al je vragen kwijt! De moderatoren verplaatsen de berichten naar een passend subforum.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 172
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Argentium gebroken tijdens soldeerpoging, hoe nu verder?

Berichtdoor Kom net kijken » maandag 22-02-2021, 2:18

Hoi hoi,

Ik ben een zonnestelsel aan het maken en Murphy knutselt mee. Het zilverdraad is van Argentiumzilver en de zetkastjes zijn van gewoon zilver. Vrijwel alles is met hardsoldeer gedaan, maar voor de laatste loodjes gebruikte ik middel. Ik kreeg één draadje niet aan het zetkastje en dat was mijn eer te na. Zie hier het resultaat: :cry:
A0E6D70A-3676-4504-8EA3-5823CCA3D374.jpeg

Iemand enig idee hoe het zo kon breken? Spanning, oxidatiereactie? :???: #-o

Vervolgens werd m’n maak-project dus een repareerproject en eindigde ik zo:
A62BB1D6-9355-4DA2-81CA-55C5AC61CC45.jpeg


A52D6D3B-C26A-4C41-91EE-8DB94F609C06.jpeg


Van de voorkant zou ie ermee door kunnen, maar van de achterkant lijken de breuken nog helemaal open. Duidelijk een gevalletje niet goed gevloeid. Maar ik heb voor de reparatie ook al een hoop soldeer erdoorheen gesmolten en omdat ik nier weet wat de breuken veroorzaakt, durf ik niet goed meer tot het gaatje te gaan. Omkeren is niet een reële optie, omdat argentium een plumpudding wordt bij verhitting.

Ik werk met een handbrandertje en vraag me ook af of ik, als ik de microtorch van m’n cursus er lokaal op zou zetten, ik het wel voor mekaar zou krijgen. Wat raden jullie aan? Iemand ervaring met argentiumzilver? [-o< :phew: :thx:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 172
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Argentium gebroken tijdens soldeerpoging, hoe nu verder?

Berichtdoor Kom net kijken » maandag 22-02-2021, 2:27

Nog even een close-upje van de achterkant:
E28569AD-26D6-46D8-B0DF-396C2C06F814.jpeg
Sinterklaas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 119
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Argentium gebroken tijdens soldeerpoging, hoe nu verder?

Berichtdoor Sinterklaas » maandag 22-02-2021, 21:31

Als je drukt terwijl het zilver heet is kan het, zeker als het vlak bij het smeltpunt zit, afbreken. Het zilver is dan nog net niet gesmolten maar niet meer een vaste stof meer als nat zand.
Dus zorg dat het kast je goed past er kan wel een klein beetje spanning op het zilver staan dat is geen probleem. Maar het is niet slim om veel aan het zilver te buigen als het rood heet is.

Microflame zal wel beter zijn dan kan je het plaatselijker verwarmen. Helemaal plaatselijk gaat niet lukken maar je kan wel makkelijker solderen met een Microflame. Dan hoeft niet alles super heet te worden.

Je kan best wat soldeer op het open naadje doen. Als je met een microflame soldeerd dan kan je mooi het soldeer laten uitzakken en niet helemaal laten weg vloeien. Dan zit het beter vast.

Ik weet niet hoe je het nu gedaan hebt. Maar als je een klein holletje freest in je kastje in de dikte van je draad. Dan kan je je draad daar mooi in laten vallen. Als je draad te lang is en het kastje dus nog niet past. Dan kan je of draad korter knippen met een tang of nog beter met een holfrees het draadje in korten. Beste is een Twin cut hol frees. Die lopen niet vol en blijven frezen als een malle. En je draadje is dan een mooi bolletje aan het uit einde geworden. Wat dus in je holletje in het kastje past. Gaat het ook niet schuiven tijdens het solderen. Eventueel zelf voor solderen bij het kastje.

Lang verhaal.

Ik heb ook wel eens zilver kapot gemaakt tijdens het solderen en dat kwam altijd door dat ik zelf te veel kracht er op zette. Terwijl het zilver zelf ook zachter was door de warmte. Dus beter afblijven als het heet is. Of minder heet maken. Want als het zo heet is dat het zilver kapot gaat dan kan je soldeer allang vloeien.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 172
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Argentium gebroken tijdens soldeerpoging, hoe nu verder?

Berichtdoor Kom net kijken » woensdag 24-02-2021, 19:21

Dank je wel Sinterklaas! :thx:

Ik had er, bij de laatste poging, inderdaad een tangetje opgezet. M’n zetkastje (gewoon zilver) was gewoon dichtgebogen door de tang (foutje!), vandaar dat ik geen breuk verwachtte. Mysterie opgelost! Dank je wel!!!

Ook bedankt voor die tip van de holletjes in de zetkast maken en de draad bol maken. Ik heb nog geen holfreesjes, maar nu weet ik wel wat ik aan moet schaffen, dank je wel!
Ik heb de draad nu gewoon haaks op het zetkastje gesoldeerd, met hardsoldeer. Pas toen ik alle ‘ringen met planeten’ af had, ben ik steeds twee ringen aan elkaar gaan solderen, ook met hard. Als laatste de drie setjes van twee ringen één voor één aan elkaar gaan solderen, met middel. En daarbij wilde het laatste zetkastje dus niet aan het draadje wat er aan de buitenkant langs loopt. Het zal er wel niet strak genoeg tegenaan gelegen hebben...

Ik zal m’n juffen vragen of ik in hun pauze stiekem even mag spelen met hun microtorch. Anders moet ik nog even wachten tot na de lockdown.

Heeeeel erg bedankt voor je uitleg en hulp!!!! Nu gaat het wel goedkomen, dank je wel!!!! :thx: \:D/ ;)^

Advertentie

Terug naar “Vraagbaak”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast