Soldering losgelaten / gebroken

Hier kun je al je vragen kwijt! De moderatoren verplaatsen de berichten naar een passend subforum.
Lies
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: maandag 05-10-2020, 10:56
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Soldering losgelaten / gebroken

Berichtdoor Lies » zondag 06-06-2021, 11:14

Beste allemaal,

zou iemand me met het volgende kunnen helpen? Ik heb laatst een zilveren ring gemaakt. Echter is deze op de soldering losgelaten of gebroken. Natuurlijk heel vervelend, maar wel op te lossen.

Schermafbeelding 2021-06-06 om 11.09.11.png


Nu is de vraag zelf over deze kwestie eigenlijk: hoe zou dit gekomen kunnen zijn? Zou het soldeer niet warm genoeg geweest zijn, zodat hij niet goed genoeg heeft gehecht? Of zou er bijvoorbeeld meer soldeer gebruikt moeten worden? Of heeft iemand een andere hersenspinsel over de eventuele oorzaak? Het gaat om zilversoldeer (draadsoldeer, hard, smeltpunt van 740 graden).

Het is puur voor mijzelf dat ik graag wil weten wat ik in het vervolg beter zou kunnen doen om dit te voorkomen. De ring is 2 maanden gedragen ongeveer.

Vriendelijke groet,
Lies.
joep
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 183
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Soldering losgelaten / gebroken

Berichtdoor joep » zondag 06-06-2021, 12:34

Dat is jammer Lies.


Wat ik kan zien is vuil in de soldering.
Verbranding van de flux te weinig warmte voor een aanvloeien van het soldeer.
Mogelijk ziet iemand anders meer.

Schoonmaken en opnieuw solderen.

Succes
Joep
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Soldering losgelaten / gebroken

Berichtdoor Cees » zondag 06-06-2021, 20:55

Zwakke solderingen worden vaak veroorzaakt, doordat het zilver niet goed op elkaar aansluit, m.a.w. soldeernaad te groot.
Soldeer is namelijk geen vulmiddel. Bij het solderen moet je ietsjes lager je vlam erop houden na het vloeien van het soldeer, dit is maar een fractie van een seconde.
Veel oefenen en je solderingen testen daar leer je van. Soldeer een aantal ringetjes en rek ze daarna op naar ovaaltjes. Degene die niet goed gesoldeerd zijn zullen breken.

Vuil zoals Joep aangeeft kan ook een oorzaak zijn.

Dik / vet solderen is niet de oplossing alles wat je te veel aan soldeer gebruikt moet je weer weg schuren en het verstevigt de soldering niet.

Je moet net zoveel soldeer gebruiken;dat de naad die je soldeert, gevuld wordt en de naad mag voor het solderen praktisch geen licht doorlaten als je hem tegen het licht houdt en er naar kijkt.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
joep
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 183
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Soldering losgelaten / gebroken

Berichtdoor joep » zondag 06-06-2021, 22:12

Hardsolderen

Om een deugdelijke, goede en mooie soldering te maken moet aan alle voorwaarden voldaan zijn.
Nauw passende verbinding,
fris blank werkstukmetaal,
vers ontvet,
direct fluxen, zuinig aan,
Niet te lang wachten met solderen.
Stabiele montage van de werkstukdelen,
ruime verwarming met een niet te kleine vlam.


Cees geeft goeie uitleg. Top.
En inderdaad gewoon veel oefenen/doen.
Ga op soldeercursus?

Een soldeer is inderdaad geen vulmiddel/plamuur.
Het zou beperkt wel kunnen maar het is er niet voor gemaakt.
Een hardsoldeer is gemaakt om waterdun te vloeien
om zo een krappe naad tussen werkstukdelen te vullen.
Soldeernaden willen we meestal niet zichtbaar hebben.

Succes Lies

Joep
Lies
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: maandag 05-10-2020, 10:56
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: Soldering losgelaten / gebroken

Berichtdoor Lies » donderdag 10-06-2021, 16:50

Super!
Dankjulliewel voor jullie reacties. Hier kan ik zeker iets mee. Ik ga proberen de ring te repareren. Eerst zal ik de oppervlakten mooi glad maken (dat was denk ik oorzaak van 1 breuk, dicht bij de steen). De andere durf ik niet te zeggen. Maar nogmaals solderen en goed voorbereiden.

Hartelijk dank,
Lies.
Lies
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: maandag 05-10-2020, 10:56
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: Soldering losgelaten / gebroken

Berichtdoor Lies » donderdag 10-06-2021, 16:57

Nu ik de reacties nog een keer lees, een kleine vraag:
is flux bedoeld om de naad zelf mee te bedekken (dus de 2 onderdelen die je aan elkaar wilt hebben, allebei insmeren met flux en dan pas op elkaar zetten)
of:
is flux bedoeld om de naad rondom te bedekken (dus de 2 onderdelen al tegen elkaar zetten en dan pas flux rondom smeren)?
joep
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 183
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Soldering losgelaten / gebroken

Berichtdoor joep » donderdag 10-06-2021, 19:52

Lies,

Flux, vloeimiddel

Flux, vloeimiddel is bedoeld om te desoxideren en het vloeien van het toevoegmetaal (soldeerzilver) te bevorderen.
Desoxideren, de schone soldeernaad tijdens het verhitten oxidevrij houden.

Werkstukdelen die aan elkaar verbonden moeten worden in de soldering moeten goed en nauw passend zijn.
Beide werkstukdelen die een verbinding moeten aangaan worden vooraf in de flux gezet.

Als het werkstuk het toelaat dozeer ik het hardsoldeerzilver waarmee ik de soldering wil maken.
Dit afgepaste stukje, pioentje leg ik in de soldeernaad.
Met het solderen/verwarmen blijf ik weg met de vlam van het pioentje.


Tijdens het verwarmen van werkstukmetaal, zilver onstaat zonder flux een vervuiling, oxidatie.
De chemische reactie van de flux lost de oxidatie op voor ze ontstaat.
Gaat de flux vloeien heb je vloeimiddel.
Gaat de flux vloeien kun je ook bijna de soldeerverbinding maken.
Even later gaat ook het soldeerzilver smelten en nog even later vloeien.
Al het vuil wordt door het vloeimiddel bij een goedlopende soldering naar buiten gewerkt.
Ben zuinig met flux, over waar flux zit volgt het soldeerzilver.
Heb je rijkelijk gefluxt vloeit het overal naar toe.
Dus misschien ook wel waar je het niet wil hebben.
En wordt dan schoonmaken.

Joep
Lies
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: maandag 05-10-2020, 10:56
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: Soldering losgelaten / gebroken

Berichtdoor Lies » donderdag 10-06-2021, 22:12

Super,

hartelijk dank, Joep (en Cees uiteraard)! Hier heb ik zeker iets aan! Ik heb de ring zojuist uit elkaar gehaald en ga een nieuwe band solderen. Met deze informatie word ik steeds beter. Dankjewel voor het feit dat je / jullie de tijd nemen om mijn vraag zo uitgebreid te beantwoorden.

Lies.
joep
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 183
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Soldering losgelaten / gebroken

Berichtdoor joep » donderdag 10-06-2021, 22:46

Dankjewel voor het feit dat je /
jullie de tijd nemen om mijn vraag zo uitgebreid te beantwoorden.
Lies.


Geen probleem zeg ik.
Graag gedaan Lies.
Ik deel graag mijn kennis en ervaring.

Veel plezier en succes,
Joep
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6002
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Soldering losgelaten / gebroken

Berichtdoor Erika » vrijdag 11-06-2021, 14:12

Zorg voor een strakke dunne soldeernaad 0.05mm zodat de capilaire werking optimaal is en er een goede vermenging in de mengzones plaatsvindt. Wat weer inhoudt dat de gedane soldering nu een hoger smelttraject heeft dan ervoor, omdat het soldeer is gemengd met het te solderen metaal Dus moet je de volgende soldering ook kunnen doen met zzo hard mogelijke soldering

Voor zilver geldt wel dat je het geheel in de vloei/afdek moet zetten om diepte oxides zoveel mogelijk voor te zijn. Je kan het altijd nog witkoken later, maar niet alle ontwerpen laten dat toe en ik persoonlijk vind een getrommelde afwerking wat goedkoper dan met de hand polijsten


Ander vraagje, de soldeernaad van de scheen, zat deze onderin . Je zou ook kunnen kiezen er geen naad in te hebben bahlve waar bij de zetting.
Dus ik zou de scheen maken, op maat min de lengte die de zetkast is, en die ring mooi rond maken en dan op de tribulet zover open schuiven dat de zetting er tussen past
Als het kan maak ik aan de zetting of aan de scheen een vlakje, zodat er een zo groot mogelijke soldeernaad ontstaan , Hie groter oppervlakte des te steviger

kijk ook eens naar deze uitleg viewtopic.php?t=2359
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.

Advertentie

Terug naar “Vraagbaak”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast