vraagjes over volgorde, klauw

Hier kun je al je vragen kwijt! De moderatoren verplaatsen de berichten naar een passend subforum.
evdmeer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: zaterdag 18-09-2021, 23:29
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

vraagjes over volgorde, klauw

Berichtdoor evdmeer » maandag 11-10-2021, 19:31

Hallo allemaal,

op de foto zie je een el cheapo ring, die ook nog eens te groot is. Ik wil deze voor mezelf in 14 karaat goud gaan maken en dan met echte diamantjes en een echte saffier.

Paar vraagjes over volgorde:
- ik denk aan maken van een model van vijlwas voor het model inclusief de holtes textuur.
- daarna via verloren was methode de ring laten gieten en dan afwerken en dan stenen zetten.

maar de vraag:
volgens mij kan je geen klauwen laten meegieten, soldeer je die klauwen er na het gieten in?
of is het handiger een groot genoege opening open te laten en dan een klauwzetting er in te laten zakken en vast te solderen?

zelfde voor het zetkastje rechts, maar doe je dan die textuur gaten op de bovenkant ook al bij het model in was of is het handiger om juist de textuur pas te gaan maken als de ring in goud gegoten is?

tx

nr10 ring cheap.jpg
Sinterklaas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 190
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: vraagjes over volgorde, klauw

Berichtdoor Sinterklaas » maandag 11-10-2021, 22:04

Het voorbeeld is van boven ook uitgehold. Dat kan je allemaal inderdaad goed in vijlwas doen. Ik zou zoveel mogelijk textuur al aanbrengen. Want alles wat je in goud weg moet halen kost je geld.

Je kan ook de poten er al op maken. Maar er is een kans dat ze poreus worden met gieten. Dan zal het waarschijnlijk poreus zijn waar de poten en de ring samen komen. Maar het kan ook goed gaan.
Als ze wel poreus zijn dan kan het als nog goed gaan met zetten. Maar de kans dat ze tijdens het zetten afbreken is zeker aanwezig.

Wat je kan doen is gaatjes maken in je wasmodel. Iets kleiner dan je de poten wil hebben. Dan na het gieten de gaten opboren/frezen naar de juiste maat. En vervolgens de poten er op/in solderen. Als je het soldeer van onderen/ binnen uit toevoegt en dan naar boven zuigt krijg je een mooie soldering.
Door het maken van de gaten heb je een goede verbinding tussen je poot en ring. en geen probleem met positioneren. Als je ze uit de hand gaat solderen is het lastiger. Je kan ook nog er voor kiezen om een blind gat te maken dan kan je als nog makkelijker positioneren tijdens het solderen.

Je kan ook alles maken in was dus inclusief de poten. Mocht er iets afbreken kan je ook nog een nieuwe poot solderen. Ook als je al de diamantjes hebt gezet.
evdmeer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: zaterdag 18-09-2021, 23:29
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: vraagjes over volgorde, klauw

Berichtdoor evdmeer » dinsdag 12-10-2021, 8:33

Sinterklaas schreef:Het voorbeeld is van boven ook uitgehold. Dat kan je allemaal inderdaad goed in vijlwas doen. Ik zou zoveel mogelijk textuur al aanbrengen. Want alles wat je in goud weg moet halen kost je geld.

Je kan ook de poten er al op maken. Maar er is een kans dat ze poreus worden met gieten. Dan zal het waarschijnlijk poreus zijn waar de poten en de ring samen komen. Maar het kan ook goed gaan.
Als ze wel poreus zijn dan kan het als nog goed gaan met zetten. Maar de kans dat ze tijdens het zetten afbreken is zeker aanwezig.

Wat je kan doen is gaatjes maken in je wasmodel. Iets kleiner dan je de poten wil hebben. Dan na het gieten de gaten opboren/frezen naar de juiste maat. En vervolgens de poten er op/in solderen. Als je het soldeer van onderen/ binnen uit toevoegt en dan naar boven zuigt krijg je een mooie soldering.
Door het maken van de gaten heb je een goede verbinding tussen je poot en ring. en geen probleem met positioneren. Als je ze uit de hand gaat solderen is het lastiger. Je kan ook nog er voor kiezen om een blind gat te maken dan kan je als nog makkelijker positioneren tijdens het solderen.

Je kan ook alles maken in was dus inclusief de poten. Mocht er iets afbreken kan je ook nog een nieuwe poot solderen. Ook als je al de diamantjes hebt gezet.



dank je wel, daar kan ik wat mee.
denk dat ik dan (blinde) gaten ga maken.

zou jij de zetrand ook al aanbrengen in was?
alleen vraag ik me af of ik de zetrand dan echt mooi gelijkmatig in dikte kan krijgen.

Moet ik helaas nog wel even wachten totdat de saffier binnenkomt.
zou al afgeleverd moeten zijn maar ik heb nog niets ontvangen.
Sinterklaas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 190
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: vraagjes over volgorde, klauw

Berichtdoor Sinterklaas » dinsdag 12-10-2021, 19:40

Je kan de zetrand ook los maken uit was dan kan je hem mooi maken. En als hij naar je zin is dan smelt je hem vast op je ring. Dan laat je het gieten. Of je laat de 2 delen los en soldeert de zetrand met poten er later op.

Advertentie

Terug naar “Vraagbaak”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast