Zilver soldeer vloeit niet

Hier kun je al je vragen kwijt! De moderatoren verplaatsen de berichten naar een passend subforum.
Christian
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zondag 08-05-2022, 21:42
Ervaring: Overig

Zilver soldeer vloeit niet

Berichtdoor Christian » zondag 08-05-2022, 21:54

Hallo allemaal,

Ik wil graag een gouden verlovingsring maken voor mijn vriendin als verassing. Nu heb ik voor de zekerheid eerst zilver gekocht om te kijken of het me zou lukken. Ik heb een half bolle strip 3mm breed en 1,5mm hoog. Nu wil ik deze in een ring gaan solderen maar het soldeer vloeit niet. Het soldeer blijft als bolletje liggen op de naad. Weet iemand hier wen oplossing op?
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 132
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Zilver soldeer vloeit niet

Berichtdoor Evert J@n » maandag 09-05-2022, 9:05

Neem eens ergens les of doe een workshop zou ik zeggen.
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 259
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Zilver soldeer vloeit niet

Berichtdoor joep » maandag 09-05-2022, 18:29

Neem eens ergens les of doe een workshop zou ik zeggen.


Dat is een goeie.

Het soldeer is minder dan de massa van de ring.
Het soldeer smelt snel genoeg, de ring is te koud, dan wil het niet in de spleet vloeien.
Te kleine vlam, verkeerde vlam, etc.

Meer warmte.

En niet vergeten,
alles net voor het solderen schoon te maken en te fluxen daar waar soldeer moet komen.
Zelfs het soldeer moet schoon zijn.

Succes
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 242
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Zilver soldeer vloeit niet

Berichtdoor Sinterklaas » dinsdag 10-05-2022, 19:12

Meer warmte nodig. Ring moet warm genoeg zijn om het soldeer op te zuigen. Als het een balletje is geworden dan is het soldeer gesmolten maar niet gevloeit omdat de rest niet warm genog is. Dus hetere vlam.
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 259
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Zilver soldeer vloeit niet

Berichtdoor joep » dinsdag 10-05-2022, 21:35

Meer warmte.

Meer warmte nodig.

Ja zeker,
meer warmte.
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 352
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Re: Zilver soldeer vloeit niet

Berichtdoor radiorobbie » woensdag 11-05-2022, 10:17

En om te proberen in zilver oke, let wel dat zilver geen goud is wat solderen betreft.
Homo sapiens non urinat in ventum
Christian
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zondag 08-05-2022, 21:42
Ervaring: Overig

Re: Zilver soldeer vloeit niet

Berichtdoor Christian » zondag 15-05-2022, 12:20

radiorobbie schreef:En om te proberen in zilver oke, let wel dat zilver geen goud is wat solderen betreft.

Hoe bedoel je dat? Is goud moeilijker? En zit er veel verschil tussen?
Het is inmiddels al wel gelukt om het zilver te solderen, inderdaad meer warmte toegepast.
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 259
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Zilver soldeer vloeit niet

Berichtdoor joep » maandag 16-05-2022, 8:42


Het is inmiddels al wel gelukt om het zilver te solderen,
inderdaad meer warmte toegepast.


Da's mooi toch...
Gewoon zo verder.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6032
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zilver soldeer vloeit niet

Berichtdoor Erika » donderdag 19-05-2022, 10:59

Christian schreef:
radiorobbie schreef:En om te proberen in zilver oke, let wel dat zilver geen goud is wat solderen betreft.

Hoe bedoel je dat? Is goud moeilijker? En zit er veel verschil tussen?
Het is inmiddels al wel gelukt om het zilver te solderen, inderdaad meer warmte toegepast.



Ik vind goud makkelijker, omdat je het veel gerichter kan verwarmen, Bij zilver en koper(legeringen) moet je het gehele materiaal goed verwarmen alsvorens het geheel te solderen.
Ja er zit wel degelijk verschil in de metalen, dit heeft te maken met de geleiding . Zilver geleid zo goed dat je het hele voorwerp warm moet hebben om de naad goed heet te krijgen en een goede vermenging van je soldeer en oppervlakte materiaal
En goud geleid minder, dus kun je alleen de naad verwarmen om te solderen (de heel kort door de bocht uitleg is dit)

Maar als je het in zilver kan, dan moet goud zeker lukken
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.

Advertentie

Terug naar “Vraagbaak”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast