Hoe is dit gemaakt?

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
sandravantilburg
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: dinsdag 01-03-2016, 12:40
Ervaring: Leerling vakopleiding

Hoe is dit gemaakt?

Bericht door sandravantilburg »

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een armband, die dezelfde bewerking moet krijgen zoals op de afbeelding (zonder die slingers, alleen de hamerslag).

Nu lukt het mij dus niet hetzelfde te krijgen met een hamer, is er een andere manier dat je zo'n bewerking kan maken?

Ben heel benieuwd!
Groetjes Sandra
Screenshot_20220531-162653_Facebook.jpg
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Hoe is dit gemaakt?

Bericht door Sinterklaas »

OP de foto zie ik geen duidelijke hamerslag. Meer een grove golf en grote vlakken.

Alternatief voor hamerslag is of vlakjes vijlen. Maar die zijn dan dus vlak en niet hol zo als bij een hamerslag met bolle hamer.
Of met rubberen slijpwieltjes op je hangmotor deukjes in de armband slijpen. Als je fijne rubber neemt ipv grof. Dan gaat het niet zo snel maar je hebt dan wel een hele glanzende afwerking.
Of je hamer aanpassen zo dat het de gewenste deuken geeft.
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Hoe is dit gemaakt?

Bericht door Evert J@n »

Maar, om even een antwoord op je eerste vraag te geven, ik denk dat deze gegoten is vanaf een wasmodel, en niet gesmeed. Zou hij gesmeed zijn, dan zou de slinger-rand erop gesoldeerd moeten zijn, en dat lijkt me niet.
sandravantilburg
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: dinsdag 01-03-2016, 12:40
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: Hoe is dit gemaakt?

Bericht door sandravantilburg »

Bedankt voor jullie antwoord! Ik ga het eerst even met een slijpwiel proberen.
Het klopt dat de armband op de foto gegoten is. Het ging bij het ontwerp echt meer om de soort hamerslag die erin verwerkt zat.. ik dacht dat het wat makkelijker te maken was maar dat valt dus nog tegen..

Denken jullie dat het makkelijker is om in was te maken anders?
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Hoe is dit gemaakt?

Bericht door Briolet »

Bij hamerslag moet je elke deuk in één slag slaan. Bij kleine opervlaktes is dat nog te doen, maar als je ziet hoeveel materiaal hier dan per slag vervormd moet worden, zal je een voormamer nodig hebben. Plus de sterste man van Nederland voor de goede uithaal.

Ik denk ook dat de vlakken in de band erin gesleper zijn en dan de krasjes eruit gepolijst. In was kun je de slagen natuurlijk heel gemakkelijk met de hand modelleren.
sandravantilburg
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: dinsdag 01-03-2016, 12:40
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: Hoe is dit gemaakt?

Bericht door sandravantilburg »

Bedankt voor alle antwoorden! Ik ga kijken of ik de armband in was kan maken, het slaan / slijpen in zilver geeft toch niet helemaal het gewenste resultaat.

Nogmaals dank!
Plaats reactie