Opstaande rand rondom wrijfzetting zirconia

Hier kun je al je vragen kwijt! De moderatoren verplaatsen de berichten naar een passend subforum.
Judith S
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: donderdag 22-04-2021, 16:27
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Opstaande rand rondom wrijfzetting zirconia

Berichtdoor Judith S » maandag 08-08-2022, 20:56

Hoi,

Met het oefenen van een wrijfzetting (flush) van zirconia in alpaca krijg ik een opstaande rand rondom de zetting.
Bij info hier op het forum en op internet zie ik dat niet terug.

Waar gaat het dan fout?
Is de hoek van het elsje niet scherp genoeg?
Of is de hoek waaronder ik het elsje houd niet goed? Nu heb ik hem haaks met 90 graden op het materiaal en wrijf ik rechtop om de steen heen.
De steentjes zijn 2 en 3 mm.

Moeten de stenen altijd vlak liggen of is dat bij 3 mm niet haalbaar en moet hij iets hoger liggen? Daarover lijken de meningen op internet te verschillen.

Dank jullie voor de info.

Groeten,

Judith
Judith S
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: donderdag 22-04-2021, 16:27
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Opstaande rand rondom wrijfzetting zirconia

Berichtdoor Judith S » maandag 08-08-2022, 21:06

Zie bijgevoegde foto’s
Bijlagen
3C5785A3-E916-4FA2-A0D5-23CA76BA4D1D.jpeg
09AC03F6-4ED2-46B7-969C-F9D67BF40862.jpeg
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 645
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Opstaande rand rondom wrijfzetting zirconia

Berichtdoor Eljas » maandag 08-08-2022, 23:00

Dat ziet er inderdaad niet goed uit.
Boor een gaatje, door en door, van bijv. 0,7 mm. Dit is de vrije ruimte die de steen nodig heeft. Doe je dit niet dan kan het puntje van de steen knakken tijdens het zetten.
Frees dan de steenmast in met een dakfrees. Eventueel met kleinere frezen beginnen maar uiteindelijk de steenmaat. Frees de laastste frees goed haaks en zo diep dat de rondist zakt onder het oppervlak. Laat de eventuele braam gewoon staan. Wrijf nu ruim vanaf de steen (min 0,5 mm) met een elsje over het oppervlak van het materiaal in de richting van de steen. Doe dit telkens kruislinks. Hoe in de gaten dat de steen goed in zijn rusting blijft liggen. Wrijf telkens helemaal tot op de steen. Stop niet te vroeg. Daarna alles glad bruneren, nasteken met graveersteker en eventueel nog een bruneren. Dan polijsten. Verder bedoelen we met een elsje 45 graden een ronde staaf die je onder 45 graden doorzaagd. Niet een aangepunte pen.
20220808_225911.jpg
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 277
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Opstaande rand rondom wrijfzetting zirconia

Berichtdoor Sinterklaas » woensdag 10-08-2022, 9:33

Ik doe het ietsje anders. Ook gaatje boren 0,7mm voor kleine steentjes. Voor grotere stenen kan je ook een iets groter boortje gebruiken.
Dan frees ik met een bolfrees in de maat van de steen. Bij hele grote stenen iets kleiner beginnen en dan naar de grootste frees toewerken.
Ik frees dan ongeveer tot het midden van de frees qua diepte.

Dan heb ik van een afgebroken boortje een wrijfgereedschapje gemaakt. Het boortje was 0,7 of 0,8mm. Dan alles waar de wokkel zit weg slijpen. Tot je het laatste smalle stukje over hebt. Daar een afgeronde punt aan schuren/slijpen.
Dan klem ik het in een spantang met heft/paddestoel handvat.

Steen in het gat drukken en kijken of ie diep genoeg ligt. Je wil overal rondom de steen de rand van je metaal zien.
Dan ga ik rondjes wrijven met mijn gereedschapje terwijl ik naar buiten duw. Dus niet naar beneden duwen maar tegen het metaal aan.
Als ik begin heb ik het gereedschapje redelijk haaks op het metaal.

Voor je gevoel wrijf je het gat groter. Maar wat er feitelijk gebeurd is dat het metaal naar onder (over de steen) en iets naar boven word gedrukt.
Dan tijdens het wrijven kan je je gereedschapje steeds iets schuiner houden.

Goed kijken met je loupe of het metaal over de steen komt. Je kan met een (afgebroken) zaagje via het gat aan de achterkant proberen je steen er uit te duwen. Als het blijft zitten is het goed. Anders moet je nog meer en harder wrijven.
Als je het gereedschapje gepolijst hebt dan is de wrijfrand ook mooi glimmend. En hoef je niet na te steken.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 645
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Opstaande rand rondom wrijfzetting zirconia

Berichtdoor Eljas » woensdag 10-08-2022, 18:53

Zo staat het hier ergens met een filmpje ook oo het forum. Zelf vind ik het materiaal over te steen te mager. Ik zal de link even zoeken en zo hier plaatsen. De manier van mij staat met foto's er ook. Geplaatst door Daniel.

Horizontale wrijfzetting
viewtopic.php?f=42&t=302

Onderstaande link niet op dit forum gevonden maar op youtube. Gaat dus over de vertikale wrijfzetting.
https://youtu.be/5U8ppuGbBSs
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 277
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Opstaande rand rondom wrijfzetting zirconia

Berichtdoor Sinterklaas » woensdag 10-08-2022, 21:45

Ik lees nu pas dat je denkt dat een opstaande rand fout is. Dat heb ik ook. Het is geen probleem. Ja kan dat randje weghalen dmv. schuren of bruneren. Kijk met schuren wel uit dat je je steen niet beschadigd.

Steen vlak is wel wenselijk en moet eigenlijk altijd haalbaar zijn. Zeker als je een bolfrees gebruikt dan kan je de steen mooi recht leggen. En kan je eigenlijk niet scheef frezen.
Vaak ligt de tafel van de steen iets hoger. Als ie heel diep in het gat ligt moet je ook meer moeite doen met wrijven is mijn ervaring.

Eljas:
Werkt jouw methode ook voor kleine steentjes? Want ik moet af en toe diamantjes van 0.85-0.9mm zetten en dan vind ik met een klein wrijvertje goed werken. Te meer om dat ik niet veel ruimte heb om de steen om dat daar al een gravure zit.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 645
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Opstaande rand rondom wrijfzetting zirconia

Berichtdoor Eljas » woensdag 10-08-2022, 22:35

Ik zet alle maten altijd met de horizontale methode. Zolang ik het nog kan blijven zien..... 8)
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Judith S
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: donderdag 22-04-2021, 16:27
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Opstaande rand rondom wrijfzetting zirconia

Berichtdoor Judith S » zondag 21-08-2022, 14:02

Dank jullie voor de informatie

Inmiddels ben ik wat steentjes verder en heb ik besloten dat dit wel genoeg oefenen was voor dit oefen stukje.

Veelvuldig en lastig gepolijst zo tussen de steentjes door.
Dit ivm het uitschieten en iets opstaande rand rondom de eerste zettingen. Dus het is wat rommeliger dan dat ik zou willen. Maarja, het was ook om te oefenen.

Toch nog kort een vraag.
Zetten jullie steentjes boven de 2 mm doorsnede ook vlak met het materiaal of al iets hoger? Hierover is tegenstrijdige info op internet.
Ik heb 2 stuks 3 mm erin zitten en vlak was wel heel lastig om vast te krijgen. De andere heb ik dan toch maar hoger gezet.

Hierbij het resultaat.
Bijlagen
265A6C52-6107-45C2-B73A-4457D1A24F14.jpeg
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 645
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Opstaande rand rondom wrijfzetting zirconia

Berichtdoor Eljas » maandag 22-08-2022, 8:33

Ziet er toch netjes uit. :thumbsup:

De zetmethode kan ook bij grotere stenen. Werkt allemaal hetzelfde alleen.....

Ca. 50 % van de steenmaat is ook de maat van de rand van de steen naar de punt. Laat stenen niet met de punt er onderuit komen. Ofwel materiaaldikte begrenst de steenmaat. Je kunt bij grotere stenen natuurlijk wel met opbouw en/of kaders werken.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Opstaande rand rondom wrijfzetting zirconia

Berichtdoor Briolet » maandag 22-08-2022, 16:07

Judith S schreef:…Toch nog kort een vraag.
Zetten jullie steentjes boven de 2 mm doorsnede ook vlak met het materiaal of al iets hoger? Hierover is tegenstrijdige info op internet.…



Ik denk dat dit meer een esthetische kwestie is dan een technische. Trek het in gedachten maar door naar een 5 mm of 10 steen. Het lijkt me niet mooi als zo'n steen vlak met de zetting ligt omdat je er dan een heel diepe rand rondom hebt. Ergens zit dus een diameter waarboven hij gerust boven de plaat mag uitsteken.

Bij heel kleine stenen kan ik met wel voorstellen dat het wel een charme heeft als ze vlak met de plaat liggen.

@Eljas, Qua uitsteken van de punt: Ik zie geen reden waarom de punt er niets iets uit mag steken bij een hanger. Ik heb zelfs hangers gezien waarbij de zetting een soort muntrandje is en er eigenlijk alles achter uit steekt.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 277
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Opstaande rand rondom wrijfzetting zirconia

Berichtdoor Sinterklaas » maandag 22-08-2022, 21:49

Ik kijk zelf altijd naar de afstand rondist tot bovenkant metaal. Kleine steentjes komen dan ongeveer met de tafel op metaal hoogte. De grotere stenen steken er op mijn manier boven uit.
Hoe dieper je de steen zet hoe meer metaal je moet verplaatsen. Dus zwaarder/ moelijker werk. Gewoon doen wat je het fijnste vind werken, wat er goed uitziet en technisch in orde is.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 645
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Opstaande rand rondom wrijfzetting zirconia

Berichtdoor Eljas » dinsdag 23-08-2022, 13:36

Wat betreft het uitsteken van de punt v.d. steen. Natuuijk worden er duizende sieraden gemaakt waarbij dit gebeurt. Mijn keuze is het niet. Punten kunnen de huid zeer doen. De steen kan in de loop der tijd makkelijker los gaan zitten. En het is geen moeite om op zijn minst aan de achterkant een oogje te solderen als verdikking. Nog mooier is een buitenkader om de plaat. Als je hierover geen aanmerking maakt wordt het bij ringzettingen ook gedaan . Snijdt de punt van je steen in de vinger en wordt de steen uit zijn rusting geduwd. Ik moet geen nieuwwerk retour krijgen van klanten.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Judith S
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: donderdag 22-04-2021, 16:27
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Opstaande rand rondom wrijfzetting zirconia

Berichtdoor Judith S » dinsdag 20-09-2022, 18:14

Dank jullie voor de reacties. Erg fijn!

Advertentie

Terug naar “Vraagbaak”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast