Reparateur voor gouden armband gezocht

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
inoa
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: donderdag 06-04-2017, 23:19
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Reparateur voor gouden armband gezocht

Bericht door inoa »

Vorig jaar ben ik mijn armband verloren, een erfstuk van mijn lieve oma. Ik ontdekte het gelukkig snel en ik bleek hem met in of uitstappen van de auto op de parkeerplaats bij mijn ouders te hebben verloren. Vervolgens ben ik of iemand anders er overheen gereden. Mijn geluk is dat ik in de avond laat bij mijn ouders was, ze wonen namelijk tegenover een winkelcentrum en de parkeerplaats hoort bij het winkelcentrum.
5145263c-da12-4692-9b6c-caafcc703db5 2.JPG
Ik ben er ziek was geweest en zag de armband als verwoest en heb hem daarom weggelegd tot een later moment. Nu heb ik hem toch maar tevoorschijn gehaald en vind ik de schade nog meevallen vergeleken met hoe ik het in mijn hoofd had:
tempImageAz4uMX.gif
tempImageelRxLl.gif
De schakels zijn hol, ik verwacht dat ze een voor een opnieuw gezet moeten worden om de armband zo weer sterk te maken. Ik ben zelf een hobbyist en ga hier niet zelf aan prutsen, tenzij het gemakkelijk is, maar dat verwacht ik niet. Ik zoek hiervoor iemand die ervaring heeft met dit soort klusjes en ik denk ook dat het iemand moet zijn die het met plezier en liefde doet. Het heeft geen haast voor mij, zolang het maar goed gebeurt. Wie weet er iemand?
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Reparateur voor gouden armband gezocht

Bericht door Sinterklaas »

Check even of de lengte goed is zonder de kapotte schakels. Dat scheelt werk. Dan hoeven er geen schakels gerepareerd of nagemaakt te worden. In principe zijn de schakels met een gouden pen (draad) aan elkaar gemaakt. En de uiteinden van elke pen is aan de buitenste schakel gesoldeerd over het algemeen. Dit is redelijk standaard werk voor een goudsmid. Je kan altijd kijken of er een goudsmid (dus niet een juwelier die het werk weer aan een goudsmid doorgeeft) in de buurt zit.
inoa
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: donderdag 06-04-2017, 23:19
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Reparateur voor gouden armband gezocht

Bericht door inoa »

Oh dat klinkt positief! Ik dacht dat het lastig was omdat het hol is. Wat bedoel je met kijken of de lengte goed is?
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Reparateur voor gouden armband gezocht

Bericht door Briolet »

Bij dit soort banden slijten de scharnierpunten waardoor de band langzaam langer wordt. En des te meer de band beweegt bij het dragen, des te sneller slijten de pennen door. Als de band nu te lang is, kun je bij de reparatie één set schakels weglaten. Op die manier hoef je de meest ingedeukte schakels niet te repareren.

Uitdeuken zal sowieso lastig zijn, dus houd er vast rekening mee dat een deel ingedeukt blijft. Het plaatsen van nieuwe pennen is echter wel vrij standaard werk voor een goudsmid. Dat moet hij ook doen bij regulier versleten pennen. Maar op de foto lijken de pennen nog redelijk van dikte.

De sluiting herken ik ook zo niet als een baksluiting. Waarschijnlijk is daar ook het nodige afgebroken.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Reparateur voor gouden armband gezocht

Bericht door Erika »

Welke omgeving ?
Nieuwe pennen en eventueel busjes is standaard werk en moet de goudsmid bij jou in de buurtook kunnen
En het beste is het daar even te laten beoordelen wat er stuk is en wat er nog te redden valt en tegen welke kosten
Nieuwe pennen en bussenzijn geen goedkope reparatie
De vraag is ook of je de armband ben verloren omdat er al een pen is versleten of het slot...
Zeker deze oude banden kunnen nog wel eens goed versleten zijn
ik heb op dit moment er een liggen dieis omgesmolten, , de holle schakels kregen al gaatjes, moeder heeft het goed gedragen
Nu worden het tweee moderne slavenbanden


Mocht het te kostelijk worden voor repareren is dat ook nog een idee , eventueel kun je omsmelten samen met of bij de goudsmid zodat jij zelf een mooi sieraad kan maken


je bent welkom in katwijk noordwijk bij t Goudvinkje
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
inoa
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: donderdag 06-04-2017, 23:19
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Reparateur voor gouden armband gezocht

Bericht door inoa »

Het is inderdaad een bakslot, met een achtje. Ik denk dat het achtje ergens achter is blijven hangen en open gegaan is. Ik was al van plan er eens naar te laten kijken, maar helaas stel je dat soort dingen soms te lang uit :schaam:
tempImageqPDBHU.gif
tempImagekXNdeM.gif
Ik denk inderdaad dat er wel een schakel tussenuit kan, al vond ik dat ruime wel mooi. Qua deukjes valt het eigenlijk best heel erg mee. Aan wat voor bedrag moet ik ongeveer denken? Ik woon in Rotterdam, Katwijk is nog best een stuk, heb geen auto op het moment.
IMG_5375.PNG
IMG_5374.PNG
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Reparateur voor gouden armband gezocht

Bericht door Erika »

in Rotterdam zitten er zeker ook goudsmeden die het kunnen beoordelen en er een prijs tegenaan kunnen plakken, het zal geen goedkopere reparatie zijn.
Ik snap uitstellen van ergens naar laten kijken , want het zit toch nog. We vergeten nog wel eens dat sieraden ook gebruiksvoorwerpen zijn die veelal dagelijks veel grebruikt worden. Doen we als we gaan slapen ook nietsaf , dus kanhet nog 8 uur langer slijten door bewegen in je slijp

Onderhoud, grote beurt zoals bij auto's, we raden dat toch wel aan om verlies te voorkomen
Gelukkig mocht je de band weer vinden

succes met het vervolg
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie