Zetting

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Kevin
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 55
Lid geworden op: woensdag 19-04-2017, 9:53
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Heusden-Zolder

Zetting

Bericht door Kevin »

Hey, kan iemand me vertellen hoe ik bij een zetting als op de foto de houdertjes voor de steen zo krijg? Die eerst solderen en dan de steen erin ofzo?
Bijlagen
Screenshot_20180317-103542.jpg
Grtz
Papaguero
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zetting

Bericht door Erika »

gewoon als een chaton, frezen dus
Maar ik denk zo te zien dat deze poten gewoon de buiitenmaat van de steen hebben en zijn omgebogen op de steen


Solderen met steen kan absoluut niet met alle stenen, met de meesten niet. Breuk, verkleuren etc.
En een diamant, die wel tegen vuur kan maar ook nog steeds kan breken en verkleuren e.d, in dit formaat kost duizenden euro's
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Kevin
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 55
Lid geworden op: woensdag 19-04-2017, 9:53
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Heusden-Zolder

Re: Zetting

Bericht door Kevin »

Klopt, ik zou het trouwens ook maar willen testen met zirkoontjes, dus verwarmen is geen optie... mss inderdaad bovenop solderen en dan ombuigen en vijlen...
Grtz
Papaguero
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Zetting

Bericht door @tjuh »

of op de plek waar ze moeten komen op/in de rand/kom eerst met cylinderfrees of ronde naaldvijl infrezen/vijlen om de pootjes een beetje in de rand te zetten (half ofzo). of als je helemaal op de rand wilt dan eerst inboren en de pootjes daarin solderen voor extra stevigheid
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Zetting

Bericht door Cees »

Zetten van een steen gebeurd altijd als laatste bij een sieraad, omdat de meeste stenen slecht tegen warmte kunnen en ook de stenen die er wel tegen kunnen moet je niet onnnodig pesten.
Ook is het zo dat afwerken als de steen eenmaal gezet is een stuk moeilijker is, je kan onder de steen er lastig bijkomen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie