Solderen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
NadineV
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: vrijdag 08-02-2019, 12:50
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Solderen

Bericht door NadineV »

Omdat ik stilaan met de inrichten van mijn werkplek wil beginnen maar het ook een beetje betaalbaar wil houden, had ik het volgende in overweging (gezien bij jippie,jaja, jippie jippie jé voor een kleine 90 euro)

CFH Lasapparaat FIX 3100
Draagbaar professioneel las- en hardsoldeer apparaat met zuurstof en high-performance gemengd gas AT 3000.

Kleine zuurstoffles met gas fles 0,6l zwaar gas (propaan ca. 10 %, Butaan ca. 65 %, Propyleen ca. 25 %)

Is dit gasmengsel geschikt om zilver/goud te solderen en om te smelten?
Hoe lang kan zo'n kleine fles meegaan? Een nieuwe fles kost iets meer dan 6 euro, dus dat is op zich niet levensbedreigend.
En verder: heeft iemand een idee van de kwaliteit van de walsen van HBM?
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Solderen

Bericht door @tjuh »

de wals van HBM is zeker wel geschikt voor de beginner/hobbyist, grootste nadeel op den duur zullen zijn de beperkte walsopening (staf walsen gaat dacht ik tot max 3mm) en breedte. Tevens het verwisselen v/d rollen zal je ook niet zo vaak doen.
Volgens mij zijn ze ook zonder vertraging, dus je kweekt mooie spierballen ;)

dus bedenk wat je voornamelijk zou willen walsen en maak dan je keuze om of te wachten (en sparen) of er toch voor gaan. je kan ze iig nog steeds goed verkopen voor ong 50-6-% v/d aankoopwaarde mits netjes onderhouden.
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Solderen

Bericht door Evert J@n »

En wat het solderen betreft, koop gewoon een goeie crème brulee brander ( ca 60€)met busjes aanstekergas (€2,50) of een propaangas fles( zoals voor caravan of barbecue) en een mondgeblazen brander. Dan ben je ook gelijk klaar voor het grotere werk(smelten) of na aanschaf van een ex- medische zuurstofconcentrator voor een little torch voor de echt kleine vlammetjes.
Plaats reactie